BouwMachines jaaroverzicht: 2018 bijzonder dynamisch (deel 3 en slot)

In de eerste week van 2019 kijken we nog één keer terug naar 2018, met een selectie uit alle moois waarover BouwMachines het afgelopen jaar berichtte. Dit is het derde en laatste deel van ons jaaroverzicht.

Hitachi ZX210X-6 met Trimble machinecontrolesysteem

In het najaar van 2018 kondigt Hitachi aan de ZX210X-6 rupsgraafmachine naar Europa te brengen. Deze machine is standaard uitgerust met een machinecontrolesysteem van Trimble. De sleutelwoorden van deze ICT-machine zijn nauwkeurig en snel afwerken. Zo wordt de hoek van de bak automatisch gehandhaafd, zodat de machinist hier geen omkijken naar heeft. De Japanse machinebouwer benadrukt bij de lancering in Amsterdam dat automatisering, samen bij elektrificatie, bij Hitachi hoog op de agenda staat.

18BMA10_EDeutz_1Deutz zet in op elektrisch en hybride

Motorenbouwer Deutz is van oudsher een klassieke dieselfirma. In 2018 showde de motorleverancier twee volledige elektrische en één hybride aandrijving. Deutz wil de elektrische aandrijflijnen gaan leveren aan met name bouwmachinefabrikanten. In 2020 wil Deutz ermee de markt op. BouwMachines mocht rijden met een vol-elektrische Manitou MT1135 met een 60 kW Deutz elektromotor.

Limach-E18.1-Bron-foto-Boudewijn-Warbroek-IMG_1811-minElektrische Limach maakt debuut

Twee Nederlandse mkb-familiebedrijven – Rens de Bruijn Grondverzet- en handelsbedrijf en V.d. Zandschulp Grond- & Sloopwerken - staan aan de basis van een bijzondere primeur: een elektrische minigraver onder de naam Limach, leverbaar in diverse klassen. De dieselmotor van een Volvo minigraver wordt ingeruild voor een lithium-ijzer-fosfaat accupakket, waarmee een volledige werkdag onafgebroken kan worden gedraaid. Vooralsnog kunnen twee machines per week worden afgeleverd, maar de initiatiefnemers zijn in staat om op te schalen als de vraag groter blijkt.

Eerste Cat-bulldozer met Trimble Earthworks

Geïntegreerde 3D-gps-systemen die automatisch de hoogte van het dozerblad aansturen; het is een trend in bulldozerland. BouwMachines schreef al eerder in 2018 over de intelligente Komatsu iMC-bulldozer met geïntegreerde Topcon 3D-gps. In november is er aandacht voor de eerste Cat-bulldozer met volautomatische aansturing via Trimble Earthworks, aangeschaft door Kaars Grondverzet in Papendrecht. In één werkgang strak afprofileren is de standaard, zo blijkt uit de reportage.

circulair-slopen-1Circulair slopen, de stand van zaken

Circulair slopen; er gaat in slopersland tegenwoordig bijna geen dag meer voorbij, of de term vliegt over tafel. Maar zijn we er ook daadwerkelijk mee bezig? Zien we er toekomst in? Hebben we afzet voor de materialen die we ‘oogsten’? BouwMachines maakte in november 2018 de balans op. Conclusie: het bundelen van krachten wordt als een absolute prioriteit gezien. ‘We zijn met zijn allen een heel groot vliegwiel op gang aan het brengen om bouwers, architecten, projectontwikkelaars en de industrie om te krijgen voor het gebruik van circulaire grondstoffen.’

Sharona en haar KnikmopsSharona Zondag en haar roze Knikmops 250

Sharona Zondag is in Noord-Holland een bezienswaardigheid met haar fonkelnieuwe Knikmops 250. Als vrouwelijke stratenmaker en machinist is zij al een uitzondering, maar dat zij haar minishovel roze heeft laten spuiten, maakt het extra bijzonder.

co2

Klimaatakkoord: uitstoot wielladers en graafmachines moet fors minder

Op de drempel van de jaarwisseling, kort voor Kerstmis, werd in Den Haag het concept-klimaatakkoord gepresenteerd. De uitstoot van schadelijke stoffen door graafmachines en wielladers moet fors minder, en liefst naar nul, staat in dit rapport. Als dit niet snel genoeg lukt, gaat de rijksoverheid ‘zero emissie’ met ingang van 2026 wettelijk verplichten. De overheid begint al met het voorbereiden van nieuwe wetgeving, zodat ‘snelle invoering van een wettelijke verplichting kan plaatsvinden’.

BouwMachines Testboek

De abonnees van BouwMachines ontvingen dit jaar voor het eerst het BouwMachines Testboek. In deze speciale uitgave van maar liefst 124 pagina’s worden zestien machines van vijftien verschillende merken beschreven. Voor niet-abonnees is het Testboek verkrijgbaar in de losse verkoop.

Bekijk hier het eerste deel van het BouwMachines Jaaroverzicht.

En klik hier voor deel 2.

Twee keer per week een gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.