artikel

Mkb-familiebedrijven aan de basis van bijzondere primeur: Limach, een elektrische mini-graver op accu’s

Ondernemen Premium

Mkb-familiebedrijven aan de basis van bijzondere primeur: Limach, een elektrische mini-graver op accu’s

Diverse grote jongens in de materieelsector hebben in het recente verleden aangekondigd elektrische mini-graafmachines met accu’s op de markt te gaan brengen. Maar concreet werd het tot nu toe niet. Het zijn twee Nederlandse mkb-familiebedrijven die nu aan de basis staan van een bijzondere primeur: een elektrische accu-mini-graver onder de naam Limach, leverbaar in diverse klassen.

In het voorjaar van 2016 werd het balletje voor het eerst opgegooid. ‘Waarom gaan we niet zelf een elektrische mini-graver op accu’s ontwikkelen?’

Het was Gert van de Zandschulp van V.d. Zandschulp Grond- & Sloopwerken en Rent4All Machineverhuur die erover begon tegen Bas Lieftink, werkzaam als vertegenwoordiger bij Rens de Bruijn van het gelijknamige grondverzet- en handelsbedrijf.

Lang verhaal kort: twee jaar later had Van de Zandschulp de allereerste Limach in de verhuur, en nog eens een halfjaar later waren de eerste exemplaren verkocht. Eind oktober 2018 volgde de officiële lancering op het Bouw- & Infra Park in Harderwijk.

‘Er gaat veel loskomen de komende tijd’

Rens de Bruijn (links op de bovenstaande foto, rechts staat Bas Lieftink) zegt geen al te grote broek te willen aantrekken. Maar ook hij weet: de potentie is enorm.

‘Als ik kijk naar de gesprekken die we hebben gevoerd en de aanbiedingen die we hebben lopen, dan gaat er veel loskomen de komende tijd. We zijn in staat om wekelijks twee machines af te leveren. Maar we zijn erop voorbereid dat we moeten opschalen als de vraag heel groot wordt.’

‘Fabrikanten moeten aantallen maken, wij zijn klein en flexibel’

Waarom krijgen drie Nederlanders wel voor elkaar wat grote, toonaangevende fabrikanten tot nu toe niet is gelukt?

‘Fabrikanten moeten aantallen maken. Wij zijn klein en flexibel. Dat is in elk geval een deel van de verklaring’, meent De Bruijn. Een andere verklaring is wellicht de passie waarmee sinds 2016 aan de Limach is gewerkt. Vanaf het begin was er het geloof en de overtuiging dat het ontwikkelen van een elektrische mini-graver binnen handbereik lag.

Limach wil de regelgeving vóór blijven

De Bruijn, Lieftink en Van de Zandschulp zien dat steeds meer gemeentebesturen emissievrij werken stimuleren. Nu nog vrijblijvend, maar de druk wordt gaandeweg wel opgevoerd.

Tekst gaat door onder de foto.

Limach.-Bas-Lieftink-en-Sytze-Kloosterman-SOMA.-Bron-foto-Matthijs-Verhagen

Bas Lieftink geeft bij de officiële productpresentatie uitleg over de Limach aan Sytze Kloosterman, accountmanager bij SOMA Bedrijfsopleidingen.

‘Met de Limach blijven wij de regelgeving voor’, merkt De Bruijn op. ‘Iedereen heeft de mond vol van het beperken van de CO2-uitstoot. Maar wat doen we er nu écht aan? Gert, Bas en ik hebben op een gegeven moment tegen elkaar gezegd: we gaan niet langer afwachten, we gaan het voortouw nemen.’

De Limach is een omgebouwde Volvo

Besloten werd om een diesel aangedreven mini-graver van Volvo om te bouwen. De verbrandingsmotor maakte plaats voor een elektromotor die gevoed wordt door een lithium-accupakket.

In het voorjaar van 2018 leidde dit tot de allereerste Limach, een naam die toen overigens nog niet was bedacht. Dit eerste exemplaar ging via Rent4All in de verhuur.

‘De machine is een halfjaar lang op alle denkbare manieren ingezet bij grond- en sloopwerk. Hierdoor hebben we grote verbeteringen kunnen doorvoeren, om zo een kwalitatief product te maken. Daarom durven we het nu aan om de stap te zetten naar het op de markt brengen van deze machines’, aldus De Bruijn.

Kleiner accupakket met dezelfde stroomdichtheid

Een extra stap die hierna nog werd gezet, was de ontwikkeling van een kleiner accupakket met dezelfde stroomdichtheid. De keuze viel uiteindelijk op het gebruik van lithium-ijzer-fosfaat-batterijen.

Hiervoor werd een samenwerking aangegaan met Gepro Electronics, dat inmiddels een grote rol speelt bij de ontwikkeling van de software en elektronica voor Limach.

‘Gepro heeft jarenlange ervaring met de ontwikkeling van slimme machinebesturingen. Door een modulaire aanpak blijft het efficiënt. Een gevolg van onze samenwerking is onder meer ook dat onze machine oplaadbaar is bij autolaadpalen’, vertelt Lieftink.

Tekst gaat door onder de foto.

presentatie-Limach.-Bron-foto-Matthijs-Verhagen-IMG_3767

Een Limach in actie bij de presentatie op het Bouw- & Infra Park in Harderwijk.

De Limach kan ‘een volledige werkdag’ onafgebroken draaien

Volgens De Bruijn kan een Limach  ‘een volledige werkdag’ onafgebroken draaien. De laadtijd is dan acht uur: een uur werken betekent achteraf een uur oplaadtijd.

De gekozen accu’s hebben volgens De Bruijn een lange levensduur. ‘Na tien jaar intensief werken, en ongeveer tweeduizend keer opladen, heeft het accupakket naar verwachting nog 80 procent van zijn oorspronkelijke vermogen. Het verlengen van de standtijd was voor ons een belangrijke wens. We willen een product leveren van hoge kwaliteit.’

Na 10.000 draaiuren 30.000 liter brandstof bespaard

De Bruijn beaamt dat kwaliteit zijn prijs heeft. ‘Een Limach is ongeveer tweeënhalf keer zo duur als een diesel aangedreven mini-graafmachine. Maar na 10.000 draaiuren heb je wél 30.000 liter brandstof bespaard.’

Tekst gaat door onder de foto.

Limach.-Eerste-verkochte-exemplaar.-Bron-foto-Matthijs-Verhagen-IMG_3775

De eerste Limach die daadwerkelijk is verkocht. Koper van deze E18.1 is Dick van Leeuwen van Aannemingsbedrijf Van Leeuwen GWW in Harmelen.

Bovendien, vult Lieftink aan, vallen de onderhoudskosten bij een elektrische machine veel lager uit.

En dan is er ook nog de MIA/Vamil-regeling, waar de Limach onder valt.  Met de MIA kan worden geprofiteerd van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag. Deze fiscale aftrekpost komt bovenop de reguliere investeringsaftrek. Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten worden afgeschreven op een door de koper te bepalen moment.

Uiteindelijk is de Limach ‘een heel slimme machine’ geworden

De Limach is uiteindelijk ‘een heel slimme machine’ geworden, zoals Bas Lieftink het formuleert.

‘Er zit bijvoorbeeld een zender in die de waarde van de hydrauliek-olie meet. Met deze techniek proberen wij ervoor te zorgen dat de machine zelf zijn onderhoudsinterval aangeeft. De machine is dan maximaal inzetbaar, en onnodige kosten blijven achterwege. Tevens is er een gps-module voor een volgsysteem. Ook kan je op afstand inloggen om bij eventuele storingen te kunnen zien wat er aan de hand is.’

‘Wat we doen, doen we niet half’

Voor de verkoop van de Limachs hebben De Bruijn, Van de Zandschulp en Lieftink een nieuwe bv opgericht: EST (Electric Special Technics). EST staat los van de andere bedrijven van de betrokken vennoten. Maar de naamsbekendheid en bestaande relaties in de sector maken de entree van de nieuwe machines wel een stukje eenvoudiger.

‘We weten waar we voor staan. Wat we doen, doen we niet half. De mensen die ons kennen, weten dat ook’, aldus De Bruijn.

Het gevoel mee te werken aan een duurzame toekomst

Spil binnen EST is de 29-jarige Bas Lieftink, vertegenwoordiger bij Rens de Bruijn, met een verleden als servicemonteur. Zijn commerciële gevoel en technische achtergrond komen hem bij het pionierswerk goed van pas.

‘Ik kan gigantisch enthousiast worden als ik met dit soort ontwikkelingen bezig ben. Dan krijg je echt het gevoel dat je meewerkt aan een duurzame toekomst.’

‘Mensen zijn de parels van je onderneming’

De Bruijn gaf Lieftink alle ruimte: ‘De kunst is om de kwaliteiten en vaardigheden van mensen optimaal uit te nutten. Mensen zijn de parels van je onderneming. Zij maken je bedrijf. Ik vind het heel mooi om te zien hoe Bas zijn rol heeft gepakt. We werken ergens naartoe. Het is een grote wens van Bas om een onderneming te drijven met hoogwaardige producten.’

Na enige aarzeling wil de nu 62-jarige Rens de Bruijn, die al op zijn 20ste voor zichzelf begon, wel toegeven dat hij verguld is met de lancering van de Limach. ‘We gaan niet naast onze schoenen lopen, maar ik ben er wel wijs mee, ja.’

Lieftink: ‘Als je hoort en ziet dat het met zo’n machine goed gaat, kijk ik er wel met gepaste trots naar. Eerlijk gezegd vind ik het een enorme kick.’

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

 

Reageer op dit artikel