artikel

BouwMachines jaaroverzicht: 2018 bijzonder dynamisch (deel 1)

Branche

BouwMachines jaaroverzicht: 2018 bijzonder dynamisch (deel 1)

December is bij uitstek de maand om terug te kijken op het jaar dat bijna achter ons ligt. In deze laatste week van 2018 een selectie uit alle moois waarover BouwMachines dit jaar berichtte. We blikken terug in drie delen: dit is deel 1.

Aangepaste Volvo-wiellader voor machinist zonder handen en voeten

Het artikel over Jens Meilink en zijn aangepaste Volvo wiellader kreeg in 2018 zonder twijfel de meeste reacties. Jens werd geboren zonder handen en voeten, maar met steun van zijn werkgever De Boer Burgum wist hij zijn droom om machinist te worden te verwezenlijken. De Boer Burgum kocht een nieuwe L60H met op Jens aangepaste besturing. Het doorzettingsvermogen van Jens en het meedenken van zijn werkgever werden alom geprezen.

 

Rust aan het Doosan front; Staad en AnemaRust aan het Doosan-front

Na jarenlange onduidelijkheid over het dealer- en importeurschap van Doosan voor Nederland, kwam er in 2018 duidelijkheid over de rolverdeling. Anema Arum is verantwoordelijk voor Friesland, Groningen, Drenthe en Noord-Holland, ELM is dealer in Zuid-Holland en Utrecht, Staad doet de rest van Nederland. De pijlen zijn nu gericht op het verder vergroten van het marktaandeel van Doosan in Nederland.

Vervangen van rubberen tracks doe je zo

Stap voor stap bracht BouwMachines in beeld hoe rubberen tracks kunnen worden vervangen. Van stap 1 – zet de machine op een stevige ondergrond en til hem met het blad en de giek omhoog – tot de laatste stap waar de track weer netjes op de machine zit wordt haarfijn uit de doeken gedaan. Ook wordt nog eens uitgelegd hoe te zien is of een track van goede of slechte kwaliteit is.

 

Jan van Doesburg omschrijft de kracht tot hijskraan getransformeerde van de Hitachi ZW180PL-5 als ongekend. ‘Een dikke 1.000 kilo kan ik op 14 meter moeiteloos plat weg leggen.’Hitachi ZW180PL-5 met hijsfunctie

Jan van Doesburg kocht een Hitachi ZW180PL-5. Gebr. Koerts Techniek uit Dronten bouwde de grondverzetmachine om tot hijskraan. ‘De kracht en stabiliteit van deze Hitachi is enorm. Een dikke 1.000 kilo kan ik op 14 meter moeiteloos plat wegleggen’, stelt Van Doesburg. Het parallelframe waarmee de Hitachi wielladers uit de PL-serie zijn uitgerust, draagt bij aan de kracht en stabiliteit van de machine. Gebr. Koerts Techniek constateert dat de interesse in het ombouwen van een wiellader tot een hijskraan groeit.

 

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred LibochantLiebherr A920 zet trillingvrij 400 palen

Gebr. De Koning uit Papendrecht kocht voor funderingswerken een Liebherr A920. De machine werd in combinatie met een Resonator ingezet bij het trillingvrij aanbrengen van 400 stalen palen met een lengte van 14 meter. De machine is af fabriek voorzien van een extra verstevigde triple giek en een extra brede onderwagen. Met de aan de machine gemonteerde Resonator kan Gebr. De Koning door gebruik te maken van de resonantietechniek voldoen aan de bestekeis van trillingvrij heien.

 

De nieuwe JCB 220X in volle actie. JCB investeerde 125 miljoen euro in de ontwikkeling van de machine. 'Dit is de beste graafmachine die we ooit hebben gemaakt', aldus CEO Graeme Macdonald.JCB zet vol in op diesel

Waar andere fabrikanten van bouwmaterieel vol inzetten op elektrificering en hybride technologieën, verklaarde de Engelse materieelfabrikant in maart tijdens een bijeenkomst voor de Europese vakpers de liefde aan diesel. ‘Diesel blijft voor zwaar materieel de norm’, was de boodschap. Volgens Alan Tolley, groepsdirecteur motoren, is JCB inmiddels zover met het ontwikkelen van schone dieseltechnologie dat sprake is van ‘een revolutie’. De nieuwste generatie JCB-motoren komt in de buurt van de 0 procent uitstoot, zo hield hij zijn gehoor voor.

 

Binnen 5 minuten wisselen tussen sloop- en graafgiek

De Kiesel Multi Carrier (KMC) 400 van sloopbedrijf Laarakkers uit Sambeek is in feite een Hitachi ZX350-6 die door Kiesel , de Duitse Hitachi-importeur is verbouwd tot een 40-tons multifunctionele machine. De basismachine bouwt Kiesel in serie, de snelwisselgieken maken hem multifunctioneel. Van graafgiek tot sloopgiek en vakwerkgiek; alles kan eraan. En het wisselen van giek doet de KMC binnen vijf minuten. ‘Het is een dure oplossing, maar je hebt veel meer nuttige inzettijd’, motiveert Marcel Laarakkers de investering.

Bekijk hier het tweede deel van het BouwMachines Jaaroverzicht.

En klik hier om het derde en laatste deel te bekijken.

Twee keer per week een gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

Reageer op dit artikel