artikel

BouwMachines jaaroverzicht: 2018 bijzonder dynamisch (deel 2)

Branche

BouwMachines jaaroverzicht: 2018 bijzonder dynamisch (deel 2)
Machinist Gerrit van der Leeuw test de Doosan op rupsen eind juli. Duidelijk zichtbaar is dat de machine wat hoger op de poten staat. Dat geeft extra bodemvrijheid, maar maakt het kantelpunt van de machine iets ongunstiger. Daar staat weer tegenover dat de onderwagen, puur door de rupsen, zo’n 3 ton zwaarder werd. Dat komt de stabiliteit juist ten goede.

BouwMachines maakte in 2018 melding van tal van marktontwikkelingen, signaleerde trends, bezocht bijzondere machines op bijzondere werkplekken, gaf handige tips en sprak met innovatieve ondernemers. In dit tweede deel van het driedelige jaaroverzicht een terugblik naar een reeks opvallende onderwerpen in BouwMachines in 2018.

Doosan op vier speciaal gebouwde rubbertracks

De snelheid van een mobiele graafmachine combineren met de lage bodemdruk van een rupskraan. Dat was het idee van Doosan-dealer Anema. Eigenlijk dus het beste van twee concepten, gecombineerd in één machine. Dat werd een mobiele graafmachine op vier speciaal gebouwde rubbertracks. Resultaat: een machine met zeer lage bodemdruk, die toch vlot over de weg kan rijden. BouwMachines zag de machine op een project van Jelle Bijlsma aan het werk.

De kantelbare snelwissel die door Volvo af-fabriek is geleverd op de L70H van Loonbedrijf Winkelhorst in Rekken, heeft aan weerszijden een maximale kanteling van 20 graden.Kantelbare snelwissel op Volvo L70H wiellader

Arjan Winkelhorst kocht een Volvo L70H met af fabriek een kantelbare snelwissel om zijn concurrentiepositie ten opzichte van mobiele kranen in de wegenbouw te verbeteren. ‘De machine wordt stukken veelzijdiger én heeft veel meer capaciteit dan een kraan met tiltrotator.’ Machinist Gerrit Wiggers is met de machine inmiddels een graag geziene gast op de bouwplaats.

 

Liebherr R914 rups als krol

Een mobiele graafmachine als krol (kraan op lorries) is al een nichemarkt, maar een rupsmachine op het spoor is in Nederland helemaal een zeldzaamheid. Spooraannemer Ben van Roon zag de voordelen en investeerde in een Liebherr R914 Compact om deze fonkelnieuwe rupsgraafmachine vervolgens helemaal te strippen en weer op te bouwen als spoorkraan. BouwMachines volgde de ombouw en was erbij toen de machine in gebruik werd genomen.

 

SOMA College 60 jaarSOMA 60 jaar machinistenopleiding

Het SOMA College vierde in 2018 het 60-jarig bestaan. De opleider voor de infrasector staat hoog aangeschreven bij werkgevers. Om die toppositie vast te houden blijft het SOMA College investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Zo is een samenwerking aangegaan met Universiteit Twente. De beide onderwijsinstituten trekken gezamenlijk op in een aantal projecten, deel uitmakend van het grotere project ‘Professionalisering Graven’. ‘Wij leiden hier de nieuwe machinist op. Zijn capaciteiten gaan verder dan enkel het bedienen van een machine.’

 

Shovel XCMG op LNGOnderzoek naar LNG in bouwmaterieel

Een aantal partijen in de markt werkt aan een onderzoek naar de potentie van vloeibaar aardgas in bouwmaterieel, zo meldde BouwMachines in augustus. Vergeleken met diesel zou Liquefied Natural Gas, kortweg LNG, minder uitstoot veroorzaken, geluid reduceren en goedkoper zijn. Het wachten is nog op de resultaten van een praktijktest met LNG-machines. BouwMachines houdt vanzelfsprekend de vinger aan de pols.

 

Aanbouwdelen en hulpstukken: de praktijk en de wet

Met een graafmachine kun je niet alleen graven, maar ook grond verdichten, een pallet stenen oppakken, een trottoirbandje leggen, een gebouw slopen, hijsen of een boom omzagen. Maar mag dat allemaal wel? BouwMachines vraagt Henk Wijnholds, specialist op het gebied van veiligheid en grondverzetmachines, de complexe wereld van aanbouwdelen, CE-markeringen en EG-conformiteitsverklaringen uit te leggen.

 

 

Cat-323-F-Z-Line.-Foto-Boudewijn-WarbroekVolledig elektrische 25-tons Cat kost (nu nog) 620.000 uro

Vol trots showde Pon in oktober in Almere een volledig elektrische 25-tons rupsgraver van Cat. De machine, een omgebouwde 323F, is in Noorwegen ontwikkeld door een groep ingenieurs van Pon Oslo. Als er in Nederland vraag komt naar de elektrische graafmachine, gaat Pon onderzoeken of het mogelijk is om de machine ook hier op de markt te brengen. In Noorwegen ligt de vraagprijs op 620.000 euro.

Bekijk hier deel 1 van het BouwMachines Jaaroverzicht.

En klik hier om de artikelen in deel 3 te bekijken.

Twee keer per week een gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

Reageer op dit artikel