PARTNERTEST | Bobcat L85: Doordacht met een eigen gezicht

Een Bobcat L85 herken je van verre. De karakteristiek gelijnde giek en cabine geven deze compacte wiellader een eigen gezicht, wat nog eens wordt versterkt door de merk-eigen witte lak met rode en zwarte details. Niks mis met een machine die het oog pleziert, maar minstens zo belangrijk zijn de praktische mogelijkheden. Testmachinist Jan Jacob Bles mag ze gaan ontdekken.
De Bobcat L85.

Afgelopen voorjaar werd in het Tsjechische Dobris de nieuwe productielijn ingewijd met de Bobcat L85. De vijftons wiellader is een nieuw ontwerp, maar maakt gebruik van beproefde onderdelen van het merk zelf en van vaste toeleveranciers. Dit betekent dat motor, assen, elektronica en hydraulica zichzelf al hebben bewezen in compacte laders, minigraafmachines en verreikers.

De aandrijving in de L85 wordt verzorgd door de 2,4 liter 50,7 kW/68 pk Bobcat D24 motor, uiteraard Stage V. Iedere Bobcat-monteur kent deze machine door en door en dat betekent een grote mate van efficiency bij onderhoud en reparaties. De viercilinder diesel is rechts in de motor-ruimte geplaatst. Gewoonlijk zit daar bij dit soort machines de koeling, maar die is nu vóór de motor geplaatst. Zo ontstaat meer ruimte voor de pomp, die hierdoor bij een storing veel gemakkelijker kan worden gedemonteerd.

Ruim bemeten koelsysteem

Onze testmachinist knikt instemmend bij het openen van de uit composietmateriaal opgebouwde motorkap. ‘Ik ben aangenaam verrast, je kunt overal ontzettend goed bij. Voor een deel komt dat omdat veel componenten elektronisch worden aangestuurd en er zodoende geen servo meer nodig is en je bij de pomp veel ruimte hebt. Gevoelige onderdelen zijn goed beschermd tegen onbedoeld
aanraken en bij de dagelijkse controle zit er werkelijk helemaal niets in de weg. De koeler heeft een flink formaat en een een navenant grote ventilator. Ik hoorde net dat daar heel bewust voor is gekozen. De machine kan zo niet alleen probleemloos werken bij 40 graden Celsius, maar de fan kan door het grotere oppervlak van de koelvinnen ook nog eens langzamer draaien. Dat leidt niet alleen tot een lager verbruik, maar veroorzaakt ook minder geluid en zorgt dus voor meer comfort voor de machinist.’

Jan Jacob vindt het een goede zaak dat je om te kunnen tanken de motorkap moet openen. ‘Dat lijkt misschien primitiever dan een vulopening aan de buitenkant van de machine, maar ik vind het eigenlijk beter. Moet je de motorkap openen om te tanken, valt de blik automatisch op dingen die regelmatig aandacht verdienen, zoals het brandstoffilter. De kunststof dieseltank – geen condensvorming en ook geen roest – zit midden in de machine en heeft een inhoud van bijna 79 liter, daar kun je even mee vooruit.’

Deuren met veel glas

Het valt onze testmachinist op dat je heel gemakkelijk in en uit stapt via de twee treden onder de linker deur, maar dat is niet het enige. ‘Kijk eens, de treden kun je heel gemakkelijk losklikken, als het handig is om de onderste eraf te halen, is dat in een handomdraai gebeurd. De kunststof spatborden zijn verstelbaar, je kunt ze heel gemakkelijk meer naar binnen of naar buiten schuiven. Dat zal ook te maken hebben met de diverse combinaties van banden en wielen die leverbaar zijn, bij verstelbare spatborden heb je dan maar één maat nodig Bijkomend voordeel is dat deze kunststof schermen niet al te duur zijn en bij schade snel te vervangen. Daar kunnen ze bij sommige andere machines een voorbeeld aan nemen!’

De cabine is ruim, gemakkelijk toegankelijk en voldoet aan de FOPS Level 2-eisen. Onder het oranje deksel gaat een royale opbergbak schuil.

De cabine is best ruim als we Jan Jacob mogen geloven. ‘Je hebt de de indruk in een grote shovel te zitten. De stoel zit uitstekend en is drievoudig verstelbaar in de hoogte. Bij het stuur zijn hoogte en hellingshoek regelbaar. De joystickconsoles bewegen mee met de stoel, maar je kunt ze ook nog voor- en achteruit schuiven.’

‘Werkelijk alles is instelbaar, als je hier geen goede zitpositie kunt vinden, ben je nog vijftien jaar te jong om te werken! De knoppen en schakelaars zijn overzichtelijk gerangschikt, daar raak je snel mee vertrouwd. Links onder het oranje deksel zit nog een flinke opbergruimte, dat vind ik best praktisch. Er kan behoorlijk wat in en het blijft schoon daar, mede door dat goed afsluitende oranje deksel. Ook onder de stoel zit een vak waar je nog het een en ander kunt laten, dat is bijvoorbeeld handig voor het opbergen van documentatie van de werkzaamheden.’

Als er iets zwaars te verslepen valt is de L85 graag van de partij. Met dik twee ton maak je hem absoluut niet aan het schrikken.

Riant zicht rondom

De machinist die dagelijks op een Bobcat L85 zit, zal het handboek amper nodig hebben, maar in de verhuur ligt dat anders. Het boek ligt in een vakje rechts achter de stoel en zit aan een kabel, die net lang genoeg is om de machinist vanaf zijn stoel te laten lezen. Ze weten bij Bobcat blijkbaar hoe het er in de verhuur aan toe gaat…

Jan Jacob laat zijn blikken door het interieur glijden, waarbij het oog ook valt op de instelbare openingen van het verwarmings- en ventilatiesysteem, ‘Kijk eens, net als bij een auto. Je kunt de openingen ‘s winters richten op je voeten en hebt er ook enkele die je op de ruit kunt richten. Ik zag al in de folder dat de optionele airco volledig in het systeem is geïntegreerd, er is dus geen aparte unit.’

De machine doet wat je wilt en lijkt constructief behoorlijk wat reserve te hebben

Onze expert is vol lof over het uitzicht. ‘De raamstijlen nemen nauwelijks zicht weg en door de gebogen achterruit heb je praktisch geen dode hoeken. Dat er twee bijna volledig glazen deuren in zitten is niet alleen qua zicht en ventilatiemogelijkheden een pluspunt. Die rechterdeur is ook erg handig als je even moet overleggen met een collega op de grond. Bovendien is het goed voor de veiligheid. Reken maar dat je vlot buiten bent als aan de linkerkant door een calamiteit niet naar buiten kunt! Een achteruitrijcamera zit er ook nog standaard op. Over de vloer is nagedacht, vlak en zonder rare hoekjes, zodat je ‘m heel gemakkelijk schoon kunt borstelen. Ook daarbij kan de rechterdeur nuttig zijn, bijvoorbeeld als je de vloer even wilt schoonspuiten met een straal water.’

De noppen en schakelaars zijn logisch gerangschikt en goed bereikbaar. Het zicht rondom is nagenoeg perfect, mede dankzij de glazen deur rechts die tevens een perfecte nooduitgang is.

Cabinebescherming

De cabine voldoet aan de FOPS (Falling Object Protective Structure) Level 2-eisen. Met deze bescherming tegen vallende objecten behoort Bobcat nog tot de koplopers, met als bijkomend voordeel dat de cabinehoogte onder de 250 centimeter blijft. Machines die after market van een dergelijke beveiliging worden voorzien, worden 5 tot 10 cm hoger, lastig bij container rijden.

Met deze veiligheidsknop kun je van buitenaf de giek laten zakken als de omstandigheden dat wenselijk maken.


Nadat alles is gecontroleerd – machinistengewoonte – kan het feitelijke werk beginnen. ‘Ik was niet echt vertrouwd met deze machine en dat betekende even een paar minuten wennen’, bekent onze expert. ‘Dat ging echter snel en toen kon ik er meteen goed mee overweg. De bediening is soepel en ook het werken met de aanbouwdelen is goed te doen; de proportionele bediening is op allerlei toebehoren voorbereid. En als je een keer met zo’n bak-nivelleringsindicator hebt gewerkt, wil je nadien niet meer zonder. De joystick voor voor- en achteruitrijden is tegelijk te bedienen met de scroller, handig! Ook de automatische handrem met hellingassistentie is heel nuttig, daarvoor heb je zelfs drie modussen. De instellingen zijn controleerbaar via het 5” LCD-scherm, dat keurig in het blikveld zit.’

Het 5” display geeft alle informatie over de bediening, de hydrauliek, het rijden en eventuele storingen.

Op hetzelfde scherm zijn storingen uit te lezen door middel van ‘error codes’. De dealer kan via Telematics zien wat er mis is en sommige storingen zelfs op afstand verhelpen. Verder helpt het systeem bij het bestellen van de juiste onderdelen en kan de servicemonteur ze bij een reparatie meteen meenemen.’

Open je de rechterdeur, zitten achter een rood deurtje de zekeringen, diverse relais’, de Telematics, de servicecontroller en de serviceconnector. In het dekseltje een zekeringenschema.

Automatische parkeerrem

Jan Jacob is in z’n sas met de snelle reacties op de commando’s die je geeft. ‘De machine doet wat je wilt en lijkt constructief behoorlijk wat reserve te hebben. Ik heb de bak ook even stevig in een berg gruis geduwd en daar kwam hij goed mee weg.’
Jan Jacob vervolgt: Weet je wat ik ook handig vind? Dat je de slangen voor op de giek heel gemakkelijk drukloos kunt maken als je van hydraulische uitrusting wilt wisselen. Gewoon even de slangkoppeling vijf seconden naar beneden drukken en de druk is van de slang. Dat zou elke machine moeten hebben! Over de parkeerrem met hellingassistentie hadden we het al even. Ontzettend handig als je even wilt stoppen en dan weer wegrijden; je hoeft zo geen moeite te doen om niet terug te rollen, daar heb je wat aan! Als je van de stoel stapt, stopt de machine automatisch de hulphydrauliek. Dat is heel zinvol voor de veiligheid. Denk maar aan roterende hulpstukken, die anders zomaar blijven draaien. Hier is kennelijk met ervaren 
machinisten over gepraat!’

Weet je wat handig is? Dat je de slangen voor op de giek makkelijk drukloos kunt maken

Volgens onze expert moet je even wennen aan de voorbouw. Die onttrekt een aan te koppelen werktuig enigszins aan het oog, als gevolg van de op zich mooie constructie. ‘Ik zou niet weten hoe het anders zou moeten. Je leert er wel mee omgaan. Als je vanuit de stoel wat heen en weer beweegt, lukt het prima.’

Standaard is de L85 uitgerust met het Power Quick-Tach-snelkoppelsysteem. Voor veel olie vragende aanbouwdelen, zoals sneeuwblazers en keerbezems, is de L85 leverbaar met een pomp die 103,5 liter per minuut levert.

De rechts gepositioneerde 2,4 liter Bobcat diesel maakt de hydrauliekpomp beter bereikbaar. De grote radiator maakt een langzaam draaiende en weinig energie vragende, stille ventilator mogelijk.

Toch maar led-verlichting

Over het rijden valt volgens Jan Jacob niks verkeerds te zeggen. ‘Voor kopers die veel over de weg rijden zou stikstofvering een welkome optie kunnen zijn, puur vanwege het comfort. Standaard wordt de L85 aangeboden met een tweetraps versnelling en een maximale rijsnelheid van 20 km/u, tien kilometer extra is tegen meerprijs mogelijk. Ik heb in de prijslijst meerdere interessante opties gezien, ook afhankelijk van het gebruik, maar als ik regelmatig in het donker moest rijden, zou ik graag wat geld over hebben voor de optionele led-verlichting. Natuurlijk, halogeen is ook geen kaarslicht, maar met de led-lampen die op deze testmachine zitten, kun je bij wijze van spreken een stadion uitlichten, die zijn hun geld echt waard. Voor het overige blijf ik bij mijn eerste indruk: een volwassen machine, keurig afgewerkt en met een ruime tweedeurs(!) cabine.

Een volwassen machine, keurig afgewerkt en met een ruime tweedeurs(!) cabine.

Dit artikel is gesponsord door Inter-Techno.