PARTNERTEST | Doosan DX 140W-7: Vertrouwd oranjegevoel

De WEX-7 serie graafmachines van Doosan is dankzij een hele reeks vernieuwingen weer volledig bij de tijd. Met de DX 140W-7, de DX160W-7, de DX165W-7 en de DX170W-7 biedt de Koreaanse fabrikant in de zwaardere middenklasse diverse 14- tot 17-tons varianten aan. Jan Jacob Bles voelde de lichtere van het viertal aan de tand en kreeg al gauw weer het vertrouwde ‘oranjegevoel’.
Delen:
De Doosan DX 140W-7.

Gespoten in de bekende oranje-grijze kleuren is de DX 140W-7 meteen herkenbaar als een echte Doosan. Bij dit nieuwe model beloven de Koreanen meer comfort en bedieningsgemak, bij een grotere nauwkeurigheid en met meer standaardfuncties dan de naaste concurrentie.

Allemaal zaken die de machinist zeker zal waarderen, maar onder de streep ligt het grootste nieuws misschien toch wel in de machinekamer. Daar draait namelijk de DL06, een Doosan dieselmotor van de nieuwste generatie, die overeenkomstig de huidige milieueisen voldoet aan de Stage V-norm en dat zonder een niet altijd probleemloze EGR. De 5,9 liter zescilinder levert 137 pk en 588 Newtonmeter koppel, volgens onze machinist zonder daar in de cabine veel ruchtbaarheid aan te geven.

Het koppelstuk is voorzien van een hijsoog waarmee 5 ton kan worden getild.

Nieuwe ruitenwisser

Daarmee lopen we eigenlijk al iets op de testervaringen vooruit, ook buiten de cabine valt nog het nodige te bekijken. ‘Eerst maar eens een controlerondje?’, vraagt Jan Jacob, om meteen de daad bij het woord te voegen en op de machine te klimmen. ‘Dat gaat in ieder geval hartstikke makkelijk. Je kunt je tijdens het klimmen overal aan vasthouden en ook bovenop zitten stevige relingen. De controlepunten liggen goed in het blikveld, die kun je bijna niet missen. Ik zie dat het Adblue-vulpunt een hogere plek heeft gekregen. Goed idee, je kunt er op deze manier beter bij. Het pompje zit achter een kapje en een led-lampje geeft aan hoe het zit met het vloeistofniveau. Dat voorkomt dat je er teveel in giet en gaat knoeien.’

Bij de Adblue-vulopening zit een led die voorkomt dat je teveel vloeistof bijvult.

‘Ik geef ze daarginds in Korea bonuspunten voor de stroeve anti-slipplaten bovenop de machine. Andere Doosans hebben dat ook, maar het is echt een pluspunt qua veiligheid. Je zult daarboven in de regen maar met glibberige modderklompen onderuit gaan! Alle verwisselbare filters zijn in het pompcompartiment ondergebracht, dat is mooi overzichtelijk en je kunt er ook goed bij.’

Een lichte druk is voldoende om de overzichtelijk geordende tiptoetsen te vinden. Airco is standaarduitrusting.


‘Diesel tanken – er kan 280 liter in – gaat prima als je naast de machine staat’, leren we als we weer op de begane grond zijn. ‘Wat mij betreft is de vulslang wel een beetje aan de korte kant, maar dat is geen halszaak, een langere slang heb je er in een mum van tijd op gezet.’

Knight Rider…

Een wandeling rond de machine leert dat de voorruit een ruitenwisser met een parallelarm heeft gekregen. ‘Die is volgens mij ook nieuw. Mooi zo, want een conventionele wisser met een enkele arm heeft een kleiner wisvlak en dan heb je bij slecht weer nog niks aan zo’n mooie grote ruit.’ Met een tussen de achterlichtunits van links naar rechts doorlopende lichtstrook, is de achtersteven herkenbaarder dan ooit tevoren. Bij Jan Jacob roept het jeugdherinneringen op: ‘Goh, dat is leuk bedacht, het lijkt wel de Knight Rider! Die ‘schuivende’ knipperlichten zijn ook erg leuk, bij auto’s zie je die ook steeds vaker.’

‘Goh, dat is leuk bedacht, het lijkt wel de Knight Rider! Die ‘schuivende’ knipperlichten zijn ook erg leuk.’ (foto Staad)

Wat betreft de verlichting zijn we nog niet uitgepraat. Standaard beschikt de DX 140W over zeven led-werklampen: twee op de giek, drie op de carrosserie en twee bovenop de cabine. Verder beschikt de machine over twee halogeenlampen als rijverlichting. Wie het licht nog helderder wil laten schijnen, kan de cabine tegen meerprijs laten voorzien van vier extra werklampen, eerlijk verdeeld over de voor- en de achterkant. Net als sommige auto’s heeft deze Doosan ‘thuiskomverlichting’, die werkt als je op de ‘smart key search button’ – hoe zeg je dat nou in het Nederlands? – drukt. Wordt die ‘slimme sleutel’ vervangen door een ‘general key’ dan zal genoemde verlichting niet in werking treden bij aankomst. De standaard gemonteerde camera’s voor achteruit en opzij, vallen ook onder het hoofdstuk ‘een beter zicht’.

Groot aanraakscherm

In de tijd van Michael Knight en zijn legendarische KITT zou het nog ondenkbaar zijn geweest dat je de cabinedeur van een graafmachine kon openen met een knopje op de afstandsbediening. Al net zo ondenkbaar was destijds de mogelijkheid om via Doosan Smart Key sleutelloos te starten. Je kunt de sleutel ‘gewoon’ in je broekzak houden of in de bekerhouder leggen.

Onze expert kijkt goedkeurend om zich heen. ‘Het is een lekker ruime cabine. De stuurkolom hebben ze ook flink onderhanden genomen. Die was bij het vorige model een stuk dikker uitgevoerd, nu heb je veel meer ruimte om de benen te bewegen. Voldoende plek om achter de stoel nog wat op te bergen was er al, ook nu kan die grote koelbox zo weer mee naar binnen. Je zit fantastisch met veel steun voor de schouders, de rug en de bovenbenen. Werkelijk, dit meubilair zou ook in een dure sportieve auto niet misstaan. Zitten is maatwerk, je kunt er werkelijk alle kanten mee op, mede omdat de consoles met de joysticks los van de stoel verstelbaar zijn. En dan zijn hoogte en hellingshoek van het stuur ook nog instelbaar. Het lijkt me dat iedereen hier een fijne werkplek moet kunnen vinden, groot of klein maakt niet uit.’

Het lijkt me dat iedereen hier een fijne werkplek moet kunnen vinden, groot of klein maakt niet uit

‘De rugleuning kan zelfs zover achterover dat je tijdens de lunchpauze even lekker een dutje kunt doen. Ik zag in de folder dat er zelfs nog een schepje bovenop kan met een luchtgeveerde stoel met verwarming en koeling; dat is noem ik nou echte luxe! Airco behoort tot de basisuitrusting; zelfs op hete zomerdagen moet het hierbinnen goed vol te houden zijn!’

Het display heeft een diameter van 8", dat is het formaat van een tablet! Behalve camerabeelden is er ook heel veel informatie op te vinden, onder meer over de instellingen.

Nog meer lovende opmerkingen volgen: ‘Dat enorme aanraakscherm is wel heel mooi, 8 inch lijkt me, dan praat je toch over 20 centimeter, het formaat van een tablet! De knoppen en andere bedieningselementen zitten allemaal op de goede plek, alles is heel doordacht en praktijkgericht. Als je de veiligheidshendel naar beneden duwt, voer je op het scherm de werkmodus in, je wilt bijvoorbeeld gaan rijden of meteen al beginnen met graven. ’

Alles instelbaar

‘Ook kun je de gewenste vermogenskarakteristiek instellen. Het is maar wat je wilt: moet je ‘meters maken’ of heb je een klus waarbij precisie is gewenst, zodat je heel rustig en beheerst te werk moet gaan. Via het computersysteem aan boord heb je standaard keuze uit vier bedrijfsinstellingen: een- of tweewegmodus, graafmodus en hefmodus. Op dezelfde manier en ook weer direct controleerbaar via het scherm kun je uit vier vermogensinstellingen kiezen: Power-Plus, Power, Standard en Eco. Ik hoef vast niet uit te leggen dat je via deze standen een grote invloed uitoefent op het brandstofverbruik. Dat is een belangrijk thema in deze tijd, net als de mogelijkheid om schonere GTL of HVO-100 dieselbrandstof te tanken.’

De vulslang voor de diesel, enkele filterpatronen en onderaan de bedieningsknoppen voor de pomp.

Automatische graafrem

‘Kijk eens, als je de joysticks aanraakt, voel je meteen al dat je gaat draaien’, vervolgt Jan Jacob. ‘Maar als ik ergens naar toe moet rijden, wil ik eerst nog wel even wat instellen. Het rijpedaal bijvoorbeeld. Als je dat loslaat, komen meteen de remmen en de asblokkering in werking en dat is volgens mijn nieuw voor Doosan. Deze machine is al verkocht en qua uitvoering afgestemd op de wensen van de eigenaar, maar zelf zou ik wel hebben gekozen voor een preciezere aansturing van het draaikantelstuk. Zo’n ‘tilt-rotatormodus’ is een optie, maar ik vind het de meerprijs dubbel en dwars waard. Ik vind het handig dat er een automatische graafrem op zit. Daarmee wordt de bedrijfsrem automatisch vastgezet als de machine stilstaat, zonder dat je het rempedaal hoeft in te trappen. Duw je dan het transmissiepedaal omlaag, wordt de rem automatisch vrijgegeven.’

e 5,9 liter zescilinder levert 137 pk en 588 Newtonmeter en voldoet (uiteraard) aan de Stage V-normen. Onder het deksel links de katalysator.

De DX 140W-7 is bepaald niet de eerste Doosan die onze machinist onder zijn hoede heeft. ‘Het komt vertrouwd over, gezien de standaardkleur van het merk noem ik dat maar het oranjegevoel. Als zo’n Doosan nieuw is, moet hij nog een beetje los komen. Dan reageert hij wat bruusk op je commando’s, alsof hij nog aan het leven moeten wennen. Heb je er pakweg twee- tot driehonderd uren mee gedraaid, komen de kwaliteiten steeds beter naar boven en heb je er een fijne machine aan.’

In de snelste rijmodus bedraagt de maximale snelheid 37 km/u. (foto Staad)

Echt stil

Nadat Jan Jacob de machine uitgebreid heeft uitgeprobeerd bij straatwerk in een woonwijk – bezigheden waarvoor de DX 140W-7 vaak zal worden gebruikt – rijden we naar een buiten het dorp gelegen depot met onder meer enkele zandbulten. Voor onze machinist een mooie gelegenheid om te ontdekken hoe het zit met de rijkwaliteiten op de openbare weg. ‘Het viel me ook al op toen ik nog in die straat bezig was, maar deze machine is echt heel stil. Je hoort de motor in de verte zachtjes brommen, maar dat is ook het enige.’

Het viel me ook al op toen ik nog in die straat bezig was, maar deze machine is echt heel stil

‘Hij rijdt prima en ook weer heel herkenbaar, want Doosan kiest vaak voor een iets langere wielbasis dan veel andere merken, dat voelde ik ook bij deze machine weer meteen. Vierwielbesturing zit alleen op de DX100W-7, dan krijg je een ontzettend wendbare graafmachine. De optionele dansonderdrukking of giekvering zou ik wel fijn vinden, dat geeft net wat meer comfort op de openbare weg. Kies je via het menu voor “2 pump flow travelling”, draait de machine op straat 300 tpm minder, maar haalt hij dezelfde snelheid. Dat maakt het rijden in het verkeer een stuk plezieriger. In de snelste rijmodus bedraagt de maximale snelheid trouwens 37 km/u. De alternatieven ‘Kruipen’ (3,5 km/u) en ‘Laag’ (10 km/u) zijn heel nuttig, maar niet bedoeld om grotere afstanden af te leggen.’

Opbergruimte is altijd welkom. De DX 140W-7 heeft aan weerskanten een grote bak voor gereedschap en andere spullen.

Wanneer we teruglopen naar de auto, kijken we allebei tegelijkertijd achterom. Nee Jan Jacob, het mag dan een slimme machine zijn met zelfs Knight Rider-verlichting achterop, hij komt ons echt niet achterna! ‘Dat weet ik nog niet zo net’, klinkt het grinnikend naast me.

Dit artikel is gesponsord door Anema Arum VOF, Staad B.V.,
Nijland Service B.V., ELM Bouwmachines, Snippe Erica en
R&L Machinery.