PARTNERTEST | Kubota KC70H en U10-5: Geknipt voor het kleinere werk

Hoewel het zeker niet verplicht is om de Kubota KC70H elektrische dumper en U10-5 minigraver als setje aan te schaffen, vormen ze voor een stratenmaker of hovenier wel een ijverig duo. Daarbij lopen niet alleen de gebruiksmogelijkheden ver uiteen, ook qua motorisering is er een wereld van verschil, met een elektromotor voor de kleine kieper en een dieselmotor voor de rupsgraver.
Delen:
De Kubota KC70H en U10-5.

In gedachten zie je ‘m al op Mars rijden, de 540 kilo wegende Kubota KC70-4e. Astronaut op het voetenbord, naast de machine een collega met een schop in de weer om de bak vol te maken. Meer dan een halve kuub Marsbodem kan erin, goed voor jaren wetenschappelijk onderzoek. Keren we terug naar de aardse zwaartekracht, is het kiepvermogen maximaal 700 kilogram, met zand komt dat neer op is bijna een halve kuub.

Vooruit, achteruit, draaien, kiepen, na tien minuten kun je al aardig overweg met dit knappe stukje techniek

Oneffenheden worden moeiteloos overwonnen, de rupsen vinden zonder oponthoud hun weg over de zanderige bodem, waarbij in de eerste versnelling 2 km/u mogelijk is en in de twee het dubbele. Met de linkerhand hou je jezelf vast, met de rechter bedien je de rupsen. Dat is een kwestie van de wijsvinger op de linker stuurknop houden en de middelvinger op de rechter. Druk je beide knoppen synchroon in, rij je rechtuit. Hou je er eentje in, ga je naar links of rechts, het tempo bepalend door mate waarin je
de knop indrukt. Als je de behoefte voelt, kun je jezelf duizelig draaien door de machine kringetjes om zijn eigen as te laten maken. De als machinist volkomen onervaren schrijver krijgt er plezier in, vooruit, achteruit, draaien, kiepen…

Na tien minuten kun je al aardig overweg met dit knappe stukje techniek. In het begin gaat soms wat bruusk; een elektromotor levert zijn volle koppel immers meteen al wanneer hij begint te draaien en dat is even wennen. Maar voor de rest…

Twee rijsnelheden

Machinist Jan Jacob Bles ziet de verrichtingen van deze beginner met een grijnzende blik aan. ‘Mag ik nu ook weer?’ Ja, Jan Jacob, je mag, want in deze uitgave is het de professionele mening die telt. Onze expert heeft geen moeite met het overvloedige koppel en beweegt de machine vanaf de eerste minuut soepel heen en weer. ‘Zullen we de bak maar eens volladen?’ Dat is snel gedaan met de Kubota U10-5 minigraver. Even een stukje rijden om de lading verderop te lossen. Dat is simpelweg een kwestie van een hendel links op de console bewegen, waarop de hydraulisch bediende bak naar voren scharniert.

De grondbeginselen van het rijden op rupsen beheerst Jan Jacob tot in de vingertoppen, niet zo vreemd na duizenden kilometers ervaring. ‘Ik vind het wel handig dat er twee rijsnelheden zijn. Als je verder moet rijden is het fijn dat je meer vaart kunt maken; in krappe ruimtes kun je met het lagere tempo heel behoedzaam manoeuvreren. Je kunt met deze dumper prima werken, al moet je wel beseffen dat je niet op een zware machine zit. Vul je de bak tot driekwart meter boven de rand, moet de motor er flink tegenaan, dat merk je meteen in bochten. As je dat eenmaal weet, kieper je er gewoon een beetje minder in en rijdt een keer vaker, want verder is het een fijn ding om mee te werken.’

Een echt dashboard heeft de U10-5 minigraver niet. De rijhendels zitten midden voor je, het exemplaar rechts is voor het dozerblad, met het ‘pootje’ links voor het motortoerental.

Accu snel op peil

De gebruiksduur en laadmogelijkheden zijn altijd een heet hangijzer bij elektrische machines. De Kubota KC70-4e stelt in dit opzicht niet teleur. Met 44V 126 Ah accucapaciteit moet de stroomvoorraad toerekend zijn voor een volle werkdag. Met de standaard meegeleverde Kubota lader aan de netspanning van 230 Volt heeft de accu na anderhalf uur weer 80 procent van zijn maximum capaciteit bereikt. Volledig opladen vergt drie uur, waarbij 3.000 laadcycli mogelijk zijn.

Het elektrische aandrijfsysteem van deze kleine dumper is volledig onderhoudsvrij, ook de accu vraagt geen bijzondere aandacht. Mocht zich onverhoopt een storing voordoen, kan de oorzaak snel worden opgezocht met behulp van het standaard diagnosesysteem.

Was eenvoud niet het kenmerk van het ware? Dankzij tekkerverbindingen is de accu gemakkelijk los te koppelen en uit te nemen.

Minigraver die altijd past

Ze vormen vandaag een hecht team, de Kubota KC70-4e dumper en de U10-5 minigraver. Met die laatste kun je zowel letterlijk als figuurlijk alle kanten op. Met de rupsen op de standaardbreedte van 75 centimeter en een neergeklapte beschermbeugel rij je ongehinderd door een tuinpoort. Schuif je de rupsbanden daarna uit op de maximale breedte van 99 cm heb je een zeer stabiele basis om aan een graafklus te beginnen. Jan Jacob Bles is benieuwd wat er nog meer aan dit kleine gigantje te ontdekken valt.

Honderd procent nieuw is de Kobuta U10-5 niet, maar de 1.125 wegende machine is wel op een groot aantal punten verbeterd. Zo biedt de populaire minigraver nu meer veiligheid voor de machinist, met een beschermbeugel die van een scharnierconstructie is voorzien voor een lagere doorgangshoogte. Een heupgordel is standaard, knaloranje, die zie je niet zomaar over het hoofd. Mocht dat toch nog het geval zijn, zorgt een irritant waarschuwingssignaal er vooralsnog voor dat je tot inkeer komt. Om op of af de U10-5 te komen, moet je een van de veiligheidshendels (met oranje uiteinde) naar achteren klappen. Daardoor scharniert ook de console met joystick omhoog en is de machine niet meer te bewegen.

Eenvoudiger kan een dashboard niet zijn, met alleen een meter voor de stroomreserve. Aan de oranje beugel hou je jezelf vast, rechts onder een kapje zitten de knoppen voor de rupsbeweging.

Eenvoudige bediening

Jan Jacob loopt om de minigraver heen en opent de motorkap. ‘Natuurlijk zitten de verschillende onderdelen bij zo’n kleine machine dicht op elkaar, maar door de in zijn geheel wegklappende motorkap kun je toch overal goed bij. Het is ook geen al te complexe techniek, om eraan te kunnen sleutelen hoef je als monteur echt geen Formule 1-niveau te hebben. Het is trouwens wel een heel mooi dieseltje, die kleine driecilinder. Stage V uiteraard, daar kom je in 2021 niet meer omheen. Helemaal niet als je inpandig werkt en de wind niet lekker kan doorwaaien, dan wil je natuurlijk niet met een verkapte stoomlocomotief aankomen. Ik zag in de folder dat de motor goed is voor 10.3 pk bij 2.050 toeren per minuut. Dat lijkt me ruimschoots voldoende voor een machine van dit kaliber.’

Je moet wel heel erg onhandig zijn om hier niet mee uit de voeten te kunnen

Onze expert gaat zitten en kijkt niet ontevreden. ‘Ik zit prima zo, al kan ik me voorstellen dat een machinist met een lengte van twee meter plus wel wat meer beenruimte zou willen hebben. Maar nogmaals, voor mij is het prima zo. Fijn dat je de hendels van de servobediening van de boom, de bak en de bovenwagen naast je hebt zitten. Dat werkt prettiger dan voor je, wat je bij dit soort kleine machines vaak ziet. Het is starten en lopen, veel zit er niet op om te ontdekken. Je moet wel heel erg onhandig zijn om hier niet mee uit de voeten te kunnen. Optioneel zijn extra functies mogelijk, een sloophamer is al bij de standaardvoorzieningen inbegrepen.’

De KC70-4e heeft een eigengewicht van 540 kg en kan maximaal 700 kg lading kiepen.

Slangen mooi weggewerkt

Tijd voor een paar rondjes over de bouwplaats die vanmiddag ons testterrein is. De Kubota U10-5 heeft geen geheimen voor onze machinist, die onder meer een stukje ‘wildernis’ afgraaft en de bak van de elektrische minidumper van Kubota volschept met schoon zand.

Cilinders bovenop en mooi weggewerkte slangen maken de giek minder kwetsbaar.

‘Dat gaat lekker zo. Het is een normale giek, maar met zo’n kleine binnendraaier is dat geen punt; dit ding is zo wendbaar en compact, je kunt er alle kanten mee op. Hij zit ook heel doordacht in elkaar. Zie je dat de slangen niet onder de giek hangen, maar mooi zijn weggewerkt? Dat oogt niet alleen netjes, maar voorkomt ook beschadigingen. De cilinders zijn bovenop de giek gemonteerd om de kans op schade te beperken. Bij de dozercilinder is gekozen voor een tweedelige slang. Dat maakt vervangen minder tijdrovend en dus goedkoper.’

‘Die led-lamp op de giek vind ik ook handig. De schakelaar zit erop, net als bij een zaklamp, geen gezoek dus! Gewone rijverlichting is bij zo’n machine niet nodig omdat je niet op de weg rijdt, maar zo’n extra schijnwerper kan in het donkere jaargetij goed van pas komen. Net als bij de dumper heb je twee rijsnelheden, 2 km/u en 4 km/u, en dat is prima zo’n minigraver.’

De machinekamer zit vrij vol, maar een volledig openende motorkap maakt alles goed bereikbaar. Het fraaie driecilindertje levert 10,3 pk.

Een geprogrammeerde sleutel kennen we uit de autowereld. Probeert iemand de machine met een andere sleutel aan de praat te krijgen, gaat het alarm af. Vergeet de machinist de sleutel te verwijderen na het stopzetten van de machine, wordt hij gewaarschuwd met een geluidssignaal. Een knipperende led geeft aan dat de beveiliging actief is. Het zijn voorzieningen waar je tegenwoordig helaas niet meer omheen kunt. Zeker niet bij een machine die niet alleen aantrekkelijk is voor degenen die er werkelijk voor hebben betaald…

Dit artikel is gesponsord door Meerman.