Sommige bedrijven halen hun neus er nog voor op, terwijl andere importeurs, aannemers, bouwbedrijven en verhuurbedrijven eigenlijk niet meer anders willen: elektrische Chinese bouwmachines. Een van die bedrijven is L.A.W. Tol BV in Piershil, een verhuurbedrijf met meer dan 200 machines en ruim 150 personeelsleden. Tol investeerde eind 2022 als eerste in Nederland in twee elektrische wielladers van de Chinese gigant XCMG. De aanvankelijke aarzeling over de fabrikant en de machines sloeg in korte tijd om in enthousiasme, en inmiddels is de vloot elektrische machines gegroeid naar vijf stuks. Sterker nog: elke nieuwe elektrische machine van het merk die arriveert in Nederland en die past bij de filosofie van Tol, gaat naar het familiebedrijf. En dat niet in de laatste plaats dankzij importeur Heus Tractors.
“Als Heus Tractors doen wij al meer dan 20 jaar zaken met XCMG”, vertelt Dennis Houweling van het bedrijf. “Aanvankelijk in de export van dieselmachines naar landen buiten Europa, en sinds 2016 als Nederlandse importeur voor grondverzet en havenbedrijven. Toen van daaruit de vraag naar elektrische machines ontstond, reisde directeur Hugo de Heus af naar China om daar ideeën op te doen bij verschillende fabrikanten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor XCMG omdat dat het beste merk is dat je kunt kopen als het gaat om Chinese elektrische bouwmachines. Hun prijs-kwaliteitverhouding is ongeëvenaard wat betreft opbouw, bedieningsgemak, afwerking en werkduur op een acculading.”

Van scepsis naar enthousiasme
Dennis Koppenaal, bedrijfsleider materieelbeheer en innovatie bij L.A.W. Tol BV, herinnert zich nog goed hoe hij voor het eerst met het merk in aanraking kwam. “In vakblad BouwMachines las ik een artikel over een prototype van een elektrische XCMG graafmachine. Dat was ergens in 2022, en toen dacht ik bij mezelf: dat zal wel weer de zoveelste Chinese machine zijn die al roest in de folder. Wij zijn hoe dan ook eerst altijd sceptisch ten aanzien van andere machinemerken. Tegelijkertijd was het wel de eerste fabrikant ter wereld die af fabriek elektrische machines kon leveren. Dat boeide mij want in omgebouwde dieselmachines geloof ik niet. Dus ging ik online op zoek naar informatie, en dan kom je erachter dat het merk wereldwijd actief is en toch wel erg groot is.”
Tol was al veel langer klant bij Heus Tractors en omdat de nieuwsgierigheid bij Koppenaal verder toenam, gooide hij een lijntje uit bij de importeur. “Zij vertelden mij destijds dat er binnenkort een kleine en een grote elektrische wiellader in Nederland arriveerden. Toen het zover was, ben ik gelijk gaan kijken. En ermee gaan draaien, want ik heb jarenlang zelf als machinist op verschillende bouwmachines gezeten. Ik was toch wel heel blij verrast! Het bedieningsgemak, hoe de machine luistert naar wat je wilt en hoe die oppakt, dat was gewoon fijn. Onze huidige machinisten hebben inmiddels dezelfde ervaring.”
Eerste in Nederland
De combinatie van een sterke en servicegerichte importeur met vertrouwen in én ervaring met het merk overtuigde Tol om in 2023 de allereerste elektrische 19-tons wiellader van XCMG in Nederland in de verhuurvloot op te nemen. Het bleek de eerste in een rij van vijf machines van het merk. Inmiddels verhuurt het bedrijf naast de 19-tons wiellader ook een elektrische 6,7-tons XCMG wiellader en 2,7-tons, 22-tons en 27-tons rupsgraafmachines.
Houweling: “Chinezen kijken heel anders naar machines en communiceren ook heel anders dan Europeanen. Dankzij onze jarenlange samenwerking, is er wederzijds respect en helpen wij hen ook om de machines geschikt te maken voor Europese machinisten. Ze hebben het meest uitgebreide portfolio, en dat bovendien met de laagste total cost of ownership (TCO).”

Bedrijfszekerheid belangrijker dan prijskaartje
Hoewel de total cost of ownership voor Tol ook belangrijk is, is bedrijfszekerheid belangrijker. Koppenaal: “Natuurlijk speelt het prijskaartje ook mee bij investeringen in machines, maar bij ons is dat niet bepalend voor onze keuze. Je slaat bij investeringen in elektrische machines, bij wijze van spreken, hoe dan ook al steil achterover als je de prijs hoort. En dan is een machine om laten bouwen nog eens duurder dan af fabriek elektrisch. Bovendien is het ook veel minder duurzaam vanwege de overbodige componenten. Daarnaast geeft ombouw in mijn ogen een onbalans in een machine, en er moet natuurlijk een goede importeur en/of dealer achter de machine staan. Het blijft voor veel huurders wel even slikken wat een elektrische machine kost in de verhuur. Maar nu opdrachtgevers er concreet naar vragen, hoor ik klanten er eigenlijk niet meer over.”
Breed assortiment
Heus Tractors kon met de XE27CREV, XE215EV en XE270EV rupsgraafmachines en de XC908-EV, XC918-EV, XC968-EV 21T en XC975-EV 24T wielladers al een heel omvangrijk programma XCMG-machines leveren. Komend jaar wordt het aanbod wielladers verder uitgebreid met de XC948-EV 16T, XC988-EV 28T en XC9108-EV 35T. Houweling besluit: “XCMG biedt oplossingen voor vrijwel elke bouwplaats en industrie, en met Heus Tractors als partner profiteer je van een breed assortiment, lokale service én oplossingen op maat voor de bouw- en infrastructuursector.”
Dit artikel is gesponsord door De Heus Tractors.




