Dat het rekenen zo lang duurde, komt door de filosofie die DENS aanhangt. “Onze Powerhubs zijn de ruggengraat van de geëlektrificeerde bouwplaats, dus moeten het altijd doen en dus voldoende capaciteit hebben. Dit hebben we in de ontwikkeling van de Liebherrs ook meegenomen” vertelt Aerts. Met andere woorden: de machines moeten minstens een volledige werkdag kunnen draaien. Uit een veldtest met de twee op de TKD gepresenteerde Liebherrs (een wielgraafmachine A 913 en een rupsgraafmachine R 914 Compact) bleek dat de machines circa tien uur kunnen draaien op een vaste batterij van 280 kWh.
‘Niet leeg te krijgen’

De terugkoppeling uit het veld is nog positiever, volgens Aerts. Uit een test met graafwerkzaamheden blijkt dat de machines het werk gemakkelijk een lange werkdag volhouden. Op een project in Amsterdam met lichter straatwerk houdt een machine het zelfs zo’n twee tot tweeënhalve dag vol. “We krijgen te horen dat de machine niet leeg te krijgen is. Dat is het doel. Je kunt rekenen tot je een ons weegt, maar het werken in het veld bewijst het.”
De door DENS ontwikkelde Powertrain voor de Liebherrs wordt in eigen huis in Helmond ingebouwd. Dat gaat steeds sneller: nu kost het nog zo’n twee weken per machine, maar dat wordt begin volgend jaar één week. Dat betekent dat er vanaf de introductie op de TKD tot het einde van dit jaar tien machines van Wynmalen & Hausmann worden voorzien van de Powertrain.
Het eerlijke verhaal
Een mooie score, en het zouden er misschien zelfs meer kunnen zijn. “Ook andere merken zoeken naar batterijoplossingen. Het is nog steeds een prille markt en veel bedrijven zitten in de pioniersfase. Ze willen wel emissieloos werken, maar er moet genoeg werk tegenover staan om de investering te rechtvaardigen.”
“Het is ook een nieuwe manier van werken die andere eisen aan de bouwplaats stelt, bijvoorbeeld wat betreft laadinfrastructuur. Gebruikers zijn op zoek naar het eerlijke verhaal.Veel verkopers komen met een mooi verhaal, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd zo te werken. Mijn advies aan bedrijven die willen investeren in emissieloos werken is: doe je huiswerk. Probeer de machines uit en zoek naar referenties. Vraag bij collega’s hoe het werken met dat materieel gaat en hoe de service en ondersteuning is. Een cowboy probeert je een product te verkopen dat ze hebben; een goede verkoper zoekt samen met je naar een passende oplossing.”
Batterijsystemen op maat
Voor DENS is de pioniersfase voorbij. Dat betekent uiteraard niet dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn. Zo komt het bedrijf met kleinere batterijsystemen, als antwoord op een vraag uit de markt. “Er is een serieus gat voor kleinere oplossingen die je makkelijk kunt vervoeren, bijvoorbeeld op een trailer achter een auto. Wij komen met systemen van bijvoorbeeld 120 kVA en een capaciteit van 240 kWh. Op de Kennisdag in 2024 hadden we een teaser neergezet, en daar was veel belangstelling voor. De kleinere systemen zijn bedoeld voor bijvoorbeeld straatwerk of pompen voor bronbemaling.”
Hoewel er van buiten niet veel aan te zien is, ging er een behoorlijk ontwikkelingstraject aan de nieuwe batterijpakketten vooraf. “We werken bij DENS modulair en bouwen onze systemen op uit vaste bouwblokken. We dachten dat we onze bestaande bouwblokken als basis konden gebruiken, maar dat ging helaas niet. We hebben nieuwe bouwblokken ontwikkeld.”

De nieuwe batterijpakketten zijn, net zoals de huidige generatie producten, op een modulaire manier opgebouwd. Van buiten zien ze er hetzelfde uit, maar intern is er veel mogelijk. “Met de nieuwe bouwblokken kunnen we meer dan 20 verschillende configuraties samenstellen,” rekent Aerts snel uit zijn hoofd. “Daarmee kunnen we de systemen helemaal op maat leveren. Dat is ook nodig. Het gaat om een serieuze investering, en onze klant wil zoveel mogelijk rendement uit z’n investering halen. Het moet wel efficiënt zijn: je moet geen enorme overcapaciteit hebben die je nooit benut. Met deze op maat gemaakte systemen wordt emissieloos werken betaalbaarder.” De eerste nieuwe kleine systemen worden nog dit jaar geleverd.
Investeren in nieuwe ontwikkelingen
Om dit soort nieuwe producten te kunnen ontwikkelen en leveren, investeert DENS niet alleen geld, maar vooral menskracht. “We hebben zo’n 140 mensen in dienst, en zestig daarvan houden zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten en technieken. We zouden meer werk kunnen aannemen dan we aankunnen. We zijn dan ook altijd op zoek naar nieuw talent. En hoewel er genoeg concurrentie in de regio is – denk aan ASML – lukt dat over het algemeen goed. We zijn een flexibel bedrijf en we kunnen snel schakelen, dus het gaat goed. Af en toe piept en kraakt het wel, maar dat is juist goed, dan werk je het meest efficiënt,” zegt Aerts met een glimlach.




