Het idee voor de fusie is niet nieuw. Op 21 mei 2024 tekenden de partijen al een intentieverklaring. De streefdatum voor die fusie was toen nog 1 januari 2025. De leden van beide brancheverenigingen hebben nu, iets later dan gepland, unaniem ingestemd met het samengaan. Volgens de twee verenigingen is deze fusie een belangrijke stap om de gezamenlijke belangenbehartiging te versterken. Dat is belangrijk vanwege de infrastructurele ambities die Nederland heeft zoals de energietransitie, woningbouw, stikstofaanpak en waterveiligheid. Cumela en MKB INFRA stellen dat hun leden met hun materieel, vakmanschap en doenersmentaliteit onmisbaar zijn om die ambities te realiseren.
Carolien van Vliet, voorzitter Cumela Nederland: “De fusie is een strategisch besluit dat past bij de uitdagingen van deze tijd. Door onze krachten te bundelen ontstaat één krachtige en herkenbare organisatie, die beter in staat is om invloed uit te oefenen in Den Haag en Brussel. De professionele ondersteuning aan leden blijft gewaarborgd en wordt op onderdelen zelfs versterkt.”
Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter Sectie MKB INFRA vult aan: “We behouden het gedachtengoed en het netwerk van MKB INFRA, maar winnen aan slagkracht, schaal en dienstverlening. De belangen van de infrabedrijven blijven stevig geborgd en krijgen binnen Cumela een duidelijke en zelfstandige positie.”
De nieuwe Sectie MKB INFRA binnen Cumela krijgt een eigen bestuur. Philip van Nieuwenhuizen, voorheen voorzitter/directeur van MKB INFRA, is de sectievoorzitter. Hij neemt ook zitting in het hoofdbestuur van Cumela Nederland.