Volvo CE verkoopt zijn gehele 70%-aandeel in SDLG. Daarmee richt de Zweedse fabrikant zijn strategische focus in China op het aanbieden van producten en diensten onder de eigen Volvo merknaam. Hoewel de samenwerking met SDLG de afgelopen jaren succesvol was hebben de partijen besloten dat het beter is aparte bedrijfsstrategieën te volgen. Dat heeft volgens Volvo te maken met ‘de toenemende concurrentie en de behoefte aan technologische vernieuwing’. De verkoop van de aandelen SDLG levert Volvo CE 8 miljard Zweedse kronen (ruim 720 miljoen euro) op en wordt naar verwachting dit jaar nog afgerond.
Ook optimaliseert Volvo CE de Chinese productiecapaciteit voor zowel de Chinese markt zelf als andere, internationale exportmarkten. Volvo CE verwierf in 2006 een meerderheidsbelang in SDLG, LGG behield een minderheidsbelang. Hierdoor kreeg Volvo toegang tot de Chinese markt voor bouwmachines.
China als productielocatie en voor innovatie
Volvo CE verwierf in 2006 een meerderheidsbelang in SDLG, LGG behield een minderheidsbelang. Hierdoor kreeg Volvo toegang tot de Chinese markt voor bouwmachines. Volvo heeft sinds de overname van de aandelen diverse productielocaties in China gebouwd, die voor zowel de Chinese als de internationale markt machines produceren. Op dit moment zijn de Zweden bezig nieuwe productielijnen in China op te zetten. Een belangrijke pijler van Volvo CE's strategie voor China is de verdere versterking van het Jinan Technology Center (JTC). Het JTC speelt een sleutelrol in het ontwikkelen van producten en het opzetten van een gezamenlijke architectuur die wereldwijd toepasbaar is.
Kortom, de verkoop is een strategische zet van Volvo CE om zich beter te positioneren in de Chinese markt, door zich te concentreren op premium aanbod en het optimaliseren van hun Chinese operaties, terwijl ze de opbrengst van de verkoop kunnen herinvesteren.
Ook Lingong profiteert
De overname van de aandelen betekent voor LGG dat zij de strategische controle en volledige eigenaarschap over een van hun belangrijke dochterondernemingen (terug) krijgen. Belangrijker is misschien nog wel dat de samenwerking van SDLG (en daarmee Lingong) met Volvo de Chinezen toegang versnelt heeft gegeven tot westerse technologieën, productiemethoden en managementpraktijken. Voor Lingong is dit essentieel voor hun concurrentiepositie en om door te kunnen groeien op de wereldmarkt.
SDLG is sinds het voorjaar van 2025 in Nederland verkrijgbaar via importeur Maco Equipment.