PARTNERTEST | Giant G2700: een flinke jongen

Ze doen hun best om de G2700 te laten glimmen, de mannen van TOBROCO-GIANT, maar het lijkt tamelijk zinloos. De compacte wiellader heeft al een half jaar bestratingswerk verricht en dat laat sporen na. ‘Showroomfris’ lijkt vandaag geen haalbare kaart. Testmachinist Jan Jacob Bles vindt al dat gepoets sowieso onzin. ‘Een schoorsteenveger in een frisse, schone overall is toch ook niet geloofwaardig?’
Giant G2700.

Voor Jan Jacob aan de slag gaat, eerst meer informatie over deze jonge telg uit de Giant-familie. De G2700 is de opvolger van de V452T, jarenlang een verkooptopper van TOBROCO-GIANT. Het nieuwe model biedt 5 pk extra vermogen en ook meer trekkracht. Het bedrijfsgewicht is niet hoger, maar de machine is wel langer waardoor de machine hogere kiplasten behaalt. De aandrijving wordt verzorgd door een 36 kW/50 pk Kubota driecilinder, verder zien we hydrostatische vierwielaandrijving. De groei in de lengte was noodzakelijk vanwege de montage van een roetfilter, met als prettige bijverschijnselen dat er voor de monteur meer ruimte is onder de motorkap en het ballastgewicht verder naar achteren zit.

Dit is niet zomaar een minishovel op dikke banden, dit is gewoon een kleine grote wiellader

Vier varianten

De dieselmotor kan zijn roetfilter regenereren tijdens het rijden of werken, daar gaat dus geen tijd mee verloren. Er zijn vier varianten. De G2700 HD en G2700 X-TRA HD hebben 8-tons planetaire assen met limited slip op beide assen die zorgen voor een trekkracht van 20.000 N en 25 km/u rijsnelheid van 25 km/h. De G2700 HD+ en G2700 X-TRA HD+ zijn uitgerust met 12-tons planetaire assen en een 100 procent elektrische inschakelbare sper op beide assen.

Dat resulteert in 28.000 N trekkracht en een rijsnelheid van maximaal 30 km/u. Met een bedrijfsgewicht van 2,5 ton (inclusief grondbak) leent de G2700 X-TRA HD+ zich uitstekend voor vervoer op een aanhanger. Het hefvermogen bedraagt volgens de folder 2 ton.

De allerkrachtigste soort

De testmachine heeft de maximale hoeveelheid toevoegingen achter de type-aanduiding staan en is er dus eentje van de allerkrachtigste soort. Qua opbouw is ‘onze’ G2700 X-TRA HD+ min of meer een tussenmodel, met zijn neerklapbare veiligheidsdak, dat te verlagen is tot een doorrijhoogte van 198 cm.

De varianten met cabine en een ‘star’ veiligheidsdak hebben een doorrijhoogte van 234 cm. De breedte van de G2700 is afhankelijk van de bandenkeuze en varieert van 110 tot 150 cm. Ons fotomodel leeft qua banden volgens het principe van ‘wie het breed heeft, laat het breed hangen’ en is voorzien van degelijke stalen spatbordverbreders.

Giant
Het roetfilter maakt een ruimer motorcompartiment noodzakelijk. De monteur is er blij mee!

Echte werktuigdrager

Giant ziet de G2700 als een echte werktuigdrager en biedt meer dan tweehonderd verschillende aanbouwdelen aan, die gemakkelijk aan te sluiten zijn dankzij de standaard hydraulische snelwissel. Dat maakt deze machine geschikt voor een zeer uiteenlopende klandizie, van grond-, weg- en waterbouw tot bouw en sloop, van terreinonderhoud tot stratenmakers. Voor kopers die hun vertrouwde werktuigen willen houden, zijn koppelstukken beschikbaar.

Standaard is de G2700 voorzien van mechanisch-hydraulische bediening, maar optioneel is proportionele aansturing mogelijk, ideaal om werkzaamheden eenvoudig en precies uit te voeren.

Giant G2700
‘Ik heb nog geen meter gereden, maar heb nu al het gevoel dat ik op een volwassen machine zit.’

Alle wenselijke informatie

Opstappen is bij een canopy-uitvoering voor Jan Jacob
uiteraard geen probleem. Zitten ook niet, dankzij de ruim verstelbare stoel en de in hoogte en afstand verstelbare stuurkolom.  ‘Ik zit er goed op,’ constateert onze machinist tevreden, ‘de verstelmogelijkheden zijn heel ruim en er is rekening gehouden met qua formaat heel verschillende mensen. Ik heb nog geen meter gereden, maar heb nu al het gevoel dat ik op een volwassen machine zit, al zou je dat op grond van het uiterlijk misschien niet meteen
zeggen.’

Je duwt 'm in een zandbult om een volle bak te pakken, maar de motor geeft geen krimp

Standaard- en comfortopties

Standaard is de zetel (met armleuningen) voorzien van
mechanische vering, maar tegen meerprijs is een lucht-
geveerde en verwarmde stoel beschikbaar. Tot ‘comfortopties’ behoren ook een radio (conventioneel of DAB+). Links op de stuurkolom zit een hendel voor de bediening van de rijverlichting en de richtingaanwijzers, rijden op de openbare weg moet immers mogelijk zijn met de G2700-reeks. Het dashboard is eenvoudig van opzet, maar biedt alle wenselijke informatie, met links een toerenteller, rechts een brandstofmeter en in het midden een digitale monitor met onder meer een snelheidsmeter en informatie over olietemperatuur, regeneratie en andere indicatoren die van belang zijn voor de machinist.

Eenvoudig, maar wel compleet dashboard met onder meer een uitgebreid infodisplay. Licht- annex richtingaanwijzer-schakelaar en contactslot als bij een auto.

Pro Inching

Vanaf februari 2022 is de G2700 leverbaar met Pro Inching voor een gemakkelijker bediening van hydraulisch aangedreven aanbouwdelen. Het gaspedaal wordt dan automatisch een rijpedaal, wat het veel eenvoudiger maakt om de rijsnelheid onafhankelijk van het toerental te doseren, bijvoorbeeld bij het werken met een veegmachine.

Op alles voorbereid

Jan Jacob koppelt een flinke bak aan de G2700 en merkt op dat deze machine wat betreft hulpstukken op alles is voorbereid. ‘Je gaat erop zitten en kunt aan de gang, desnoods in het donker, want de werklampen zien er niet allen solide uit, maar geven ook een flinke straal licht. Met de proportionele joystick laat de machine zich heel soepel en precies bedienen. Het functioneren van de hulpstukken, de snelheid, je hebt het zowel letterlijk als figuurlijk allemaal in de hand. Ondertussen kun je alles controleren via de monitor.’

Giant G2700
Met daarvoor geschikte rubbers – de keuze is zeer uitgebreid -is de vierwielaangedreven G2700 niet bang voor een klimmetje.

Straat vernieuwen

Op de testlocatie wordt de straat vernieuwd en ook onze machinist levert daarbij een bijdrage door op aanwijzing van een grondwerker een paar bakken zand aan te voeren en dat zand vervolgens te egaliseren. ‘Goh, nooit gedacht dat ik nog aan een stukje Brunssumse straat zou meewerken, dat kan ik toch maar mooi op mijn CV zetten’, lacht onze Friese expert.

Giant G2700
Standaard is de machine voorzien van een enkele halogeen werklamp op de hefarm, optioneel zijn twee lampen (naar keuze halogeen of led) mogelijk.

Serieuze shovel

Het volscheppen en leegkiepen van de bak gaat soepeltjes, het egaliseren lijkt ook een fluitje van een cent. ‘Dat valt me niet tegen,’ is het oordeel van de kenner. ‘Dit is kleine wiellader, maar hij doet wel zijn best om over te komen als een serieuze shovel. Je duwt ‘m in een zandbult om een volle bak te pakken, maar de motor geeft geen krimp, gaat door alsof er helemaal niks aan de hand is. Sper er vol op en de machine blijft doorgaan. Dit ding heeft écht reserve, je kunt er lekker mee heen en weer racen op de werkplek! Gewoon op de weg rijden gaat trouwens ook prima, comfortabel zelfs, met dank aan de automatische dansonderdrukking. Dan kun je met 30 km/u ook echt wel wat kilometers maken.’

‘Ik zit er goed op, de verstelmogelijkheden zijn heel ruim er is rekening gehouden met qua formaat heel verschillende mensen.’

Kleine grote wiellader

Ik ben benieuwd wat hij doet met die pallets met tegels daarginds, ik denk dat we dan toch over zo’n 1.900 tot 2.000 kilo praten.’ Jan Jacob verwisselt de bak in recordtijd voor een vork en schuift die onder de tegels. De pallet kraakt en lijkt het elk moment te kunnen begeven, maar de machine rijdt onverstoorbaar heen en weer. ‘Ik dacht al dat dit geen problemen zou opleveren. Ik voel de machine achter wel wat lichter worden, maar hij blijft stabiel. Het langere motorcompartiment zal zeker een rol spelen. Daardoor zit het ballastgewicht 10 centimeter verder naar achteren, dat moet je qua stabiliteit niet onderschatten. Ik denk dat we zo hetzelfde gaan zien als ik er een stenenklem op zet en daarginds een stapel klinkers pak.’

Het luchtfilterhuis is verschuifbaar om het filterpatroon sneller te kunnen verwisselen. Handig!

Enkele minuten later zien we dat daarmee niets teveel is gezegd, de Giant neemt de klinkers in een ijzeren greep om ze moeiteloos een eind verderop weer los te laten.

Schoon trillen

De Giant GP1950E is de eerste elektrische trilplaat van TOBROCO-GIANT en heeft een werkbreedte van 50 centimeter. De aandrijving wordt verzorgd door een oerbetrouwbare 1,6 kW Honda-elektromotor. De 72 Volt accu weegt 6,4 kg en kan in een handomdraai worden omgewisseld voor een vol exemplaar. Na een uur laden met een 230 Volt snellader zit de accu weer op 80 procent van zijn capaciteit. De trilplaat weegt 103 kilo en heeft een slagkracht van 19,1 kN bij een frequentie van 96 Hz. De snelheid tot 32 meter per minuut is afhankelijk van de ondergrond. Giant claimt dezelfde prestaties als bij de vergelijkbare benzinevariant van het merk, de GP1950G. Jan Jacob Bles loopt wat proefmeters en constateert geen ander gevoel dan bij fossiele trilplaten. ‘Geruisloos zal zo’n ding nooit worden, maar hij is stiller dan een trilplaat met fossiele aandrijving. Grappig, je hoort geluiden die normaal worden overstemd door de motor! Het belangrijkste lijkt mij echter dat hij emissievrij is, dat wordt steeds belangrijker voor de stratenmaker.’

Giant G2700: Niet zomaar een minishovel

Het is even droog gebleven, maar dat duurt op deze novemberdag nooit lang. Jan Jacob stapt met een grijns van oor tot oor van de machine. ‘Dit is niet zomaar een minishovel op dikke banden, dit is gewoon een kleine grote wiellader, een machine die zich veel bescheidener voordoet dan hij is. Standaard zit er al heel veel op en met alle leverbare toebehoren is hij ontzettend veelzijdig. Noem het maar gerust een flinke jongen, ik heb er fijn mee gewerkt en weet zeker dat heel veel anderen dat ook zullen doen!

Dit artikel is gesponsord door TOBROCO-Giant

Dit vind je misschien ook interessant