De Develon DX260LC-9 heeft een vernieuwde bovenwagen, nieuwe motor en een nieuwe cabine. De machine is helemaal klaar voor de toekomst met onder meer vele digitale systemen en extra optionele systemen. Voor de bediening en instelling van al deze hulpsystemen is de cabine voorzien van een 12,8 inch touchscreen. Daarnaast zijn de joysticks zeer uitgebreid en door de keuze voor Engcon joysticks zijn er extra scrollfuncties. Ook rijden kan met de joysticks of met de scrollers op de joysticks. De machine kan onder meer op verschillende werkmodi worden ingesteld: graafmodus, liftmodus, hamerfunctie en sloopsorteerfunctie.
Bijzonder is dat de Develon DX260LC-9 volledig elektronische besturing heeft. ‘Maar de machinist die dat niet weet, gaat dat niet merken’, verzekert Ronald Vlaar namens Develon Nederland. Waarmee hij maar wil zeggen dat de werking en fijngevoeligheid hetzelfde blijft als met servobesturing. ‘Groot voordeel is echter dat je er veel meer opties op kunt zetten én dat het veel minder ruimte in beslag neemt doordat er geen servo-slangen meer nodig zijn. Dat zie je terug in de inwendige ruimte achter de kappen. Onze monteurs zijn daar heel blij mee.’
Werk instellen
Ook testmachinist Jan Jacob is er zeer lovend over. ‘Als je de machine gestart hebt, ga je eerst kijken wat voor werk je gaat doen. Je kunt de machine optimaliseren naar die werkzaamheden. Voor zandscheppen in de zandput moet de graafmachine veel kracht hebben en sterk en snel zijn. Dat kun je makkelijk instellen in de computer. Je kunt aangeven welke prioriteiten je wilt, zoals heffen en zwenken om het weg te zetten. Na het instellen ging het werk ruim boven verwachting. Als je de bak in het zand zet, merk je dat het een heel sterke machine is.’
‘Voor egaliseren pas je de instellingen aan en maak je de graafmachine rustig. Die pakt mooi op en ligt lekker rustig en gecontroleerd in de hand. Het rupsen gaat ook mooi. Doordat de joysticks elektrisch worden aangestuurd kun je alles aanpassen en is het mogelijk om met de joysticks te rijden. Dat is heel makkelijk, al is het natuurlijk maar net wat je gewend bent. Over de hele linie is het een machine die boven mijn verwachtingen uitgaat.’

Digitale mogelijkheden
Bij al die digitale systemen en opties heeft inmiddels ook AI inmiddels zijn intrede gedaan. Camera’s voor 360 graden zicht zijn optioneel uit te rusten met E-stop en detectie- systeem, dat middels AI objecten en mensen onderscheidt. Drie radarsensoren signaleren of er zich mensen binnen drie meter afstand van de machine bevinden en stopt de machine.
‘Samen met twee turbo’s kun je veel meer uit deze vier cilinder halen. Die reageert ook sneller en is zuiniger met minder uitstoot.’”
Een andere optie is ook het maken van een ‘virtuele muur’, die grenzen aangeeft waarbinnen de giek kan bewegen. Er is een weeghulpsysteem mogelijk om bij te houden hoeveel gewicht er verzet is bij bijvoorbeeld het laden van een vrachtwagen, maar ook een hijshulpsysteem, dat werkt zoals een LMB-systeem (lastmomentbeveiliging) en precies aangeeft hoeveel de machine tilt en hoever hij daarmee in elke positie kan reiken. Met breaker assist gaat de sloophamer automatisch aan wanneer die genoeg tegendruk krijgt, waardoor je die meer hoeft in- en uit te schakelen. Verder heeft de machine 2D MG/MC (machine guidance/ machine control) als optie. Met machinecontrol volgt de machine een lijntekening in het scherm. De machine kan dan afwerken zonder de bak en boom te bedienen. Nieuw is ook dat de machine kan worden voorzien van een olieconditie-meetsysteem.

DX05 motor
Develon gebruikt voor zijn machines veel eigen onderdelen, zoals de verbrandingsmotor, de rij- en zwenkmotor, het ventielenblok en de cilinders. De nieuwe motor in deze DX260LC-9 is een DX05 (5 liter). De keuze is gevallen op een vier cilinder motor. Vlaar: ‘Samen met twee turbo’s kun je veel meer uit deze vier cilinder halen. Die reageert ook sneller en is zuiniger met minder uitstoot.’
Jan Jacob: ‘Develon staat natuurlijk bekend om de 6-cilinders. Dat is een constant geluid in de cabine. Iedereen zal er nu aan moeten wennen dat het een 4-cilinder wordt. Maar mijn conclusie is wel dat het een verrassend goede machine is met meer power dan je verwacht. En het gunstige brandstofverbruik zal het bedrijf behoorlijk schelen in de portemonnee.’

Nieuw uiterlijk
De vernieuwing vertaalt zich ook naar het uiterlijk van de machine. Wat opvalt is dat het uitlaatsysteem volledig ingebouwd is onder de kap, in plaats van opbouw met een extra kap. Zwaailampen zijn mooi verwerkt in de hoeken van de cabine. Aan de voorzijde is een mooie geïntegreerde lampen-set aangebracht. Voor het gemak voor de machinist zit er boven de deur zelfs nog een instaplamp. Die kun je vanaf afstand al inschakelen. Dat kan middels een sleutel die net zo mooi en handzaam is als een autosleutel, of zelfs middels een app op je telefoon met een persoonlijk profiel. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook de machine alvast opstarten om voor te verwarmen als je op het werk arriveert. ‘Je kunt de sleutel zelfs thuis laten’, geeft Vlaar aan.
Ook in andere opzichten is aan de machinist gedacht. Zo is de uitvoering met luxe stoel voorzien van niet alleen geïntegreerde stoelverwarming, maar ook luchtkoeling in de stoel. Verder is de cabine super netjes afgewerkt, met aandacht voor details. Waarvan de oranje gekleurde veiligheidsgordels van Develon een voorbeeld zijn.

Luxe en comfort
Jan Jacob: ‘Als je naar de machine toe loopt heb je direct al de overtuiging dat de machine tot op de detail af is. Je doet de deur open op afstand met de afstandsbediening. Je hebt een ruime instap en ploft zo in de stoel. Achter de stoel is genoeg ruimte om spullen op te bergen, zoals een koelbox. De stoel zelf is van goede kwaliteit leer die je makkelijk kunt schoonmaken en er zit alles op en aan. Met stoel-
verwarming en koeling is het pure luxe als je net in de stoel zit.’
‘Wat mij opvalt is dat het een totaal nieuwe cabine is, met een nieuwe touchscreen waar je alles makkelijk op kunt aandrukken en instellen. Ook rechts van je heb je sneltoetsen waar je de radio en airco kunt bedienen. Altijd handig dat je niet door het hele menu heen hoeft als je even snel wat wilt aanpassen.’
Rond de machine
Uiteraard maakte onze testmachinist ook een rondje rond de machine, met een blik op wat er achter de kappen verborgen zit. Jan Jacob: ‘Als je voor dagelijks onderhoud de kappen opent, valt direct op dat er veel ruimte is. Achter de cabine zit de centrale computer, evenals de massaschakelaar. Ook de ruitensproeiervloeistof kun je hier vullen. Er lopen nog wat kabels, maar er is heel veel ruimte mede doordat de machine elektrisch aan gestuurd is en er dus geen servo meer op zit.’
‘Als je de volgende deur opent, zie je alle radiatoren mooi overzichtelijk geplaatst met ertussen nog een gaas voor het grove vuil. Dat gaas kun je makkelijk schoonmaken. Vanaf de bovenkant van de graafmachine haal je deze er makkelijk uit om even schoon te kloppen. Aan de andere kant van de machine zie je dat het uitlaatsysteem daarboven zit, met eronder de hydrauliekpompen en de dieselvulpomp met de filters. Alles zit mooi bij elkaar en is heel overzichtelijk. Nog een stukje naar voren kun je met een sleutel bij het AdBlue-systeem om dat bij te vullen. Ook dit is allemaal mooi overzichtelijk en goed bereikbaar.’
Aan het eind kan Jan Jacob dan ook maar één conclusie trekken: ‘Het is in alle opzichten een verrassend goede machine. Ook de looks van de machine en bijvoorbeeld de lichten en alles wat er aan show op komt, zijn daarbij mooi mee genomen en maken het helemaal af.’
Dit artikel is gesponsord door Develon Nederland.




















