Testmachinist Jan Jacob Bles is duidelijk enthousiast wanneer hij zijn test beëindigt. De nieuwe Volvo EC230 Electric maakt zijn beloftes meer dan waar. In alle opzichten beoordeelt Jan Jacob de machine als zeer positief. Kritische opmerkingen heeft hij niet of nauwelijks. ’De eerste indruk als je de machine ziet staan is al heel goed: een grote, robuuste machine met een hoge kont en een forse giek. En wat een heerlijke machine om op te draaien! Vanaf dat je er op stapt is zogezegd elke haal raak, zonder dat je lang moet wennen.’
De EC230 Electric is de opvolger van de EC230E. Op het type- plaatje staat dan ook EC230F, maar op de belettering van de nieuwe machines van Volvo ontbreekt tegenwoordig deze letteraanduiding. Niettemin is het wel degelijk een F, met onder andere een nieuwe cabine waarin de nieuwste digitale technieken niet ontbreken.

Dagproductie
Waar de EC230E Electric een pakket liggende batterijen had, heeft Volvo nu gekozen voor vijf kubusvormige batterijen die in twee lagen opgestapeld zijn. Deze nieuwe Volvo Cube Batteries worden door Volvo zelf geassembleerd. Met een capaciteit van 450 kWh leveren ze aanzienlijk meer vermogen dan het pakket van de EC230E, die drie jaar geleden op de markt kwam. ‘Dit moet genoeg zijn voor een dagproductie’, stelt Commercial Product Specialist Bart Jansen van SMT. ‘We hebben een test gedaan waarbij we een vol uur lang aan het werk gingen met het graven en dichten van een sleuf. We verbruikten daarbij circa 55 kW. Dat was zonder onderbreking en met een constant toerental. Dat is dus meer dan bij normaal gebruik. In de praktijk zul je uitkomen op ongeveer 50 kW per uur en dan is acht uur werken haalbaar, zeker wanneer je met dynamisch toerental werkt.’
Dat blijft uiteraard afhankelijk van de manier van werken. ‘Maar dat geldt ook voor diesel. Als je er bijvoorbeeld onnodig een draaikantelstuk tussen laat zitten, kost je dat circa een liter extra per uur. Dat komt overeen met 3,66 kW.’

Actieve batterijkoeling
De batterijen zijn actief gekoeld, wat betekent dat een koelsysteem (als een airco) ze in de zomer ook tot onder de buitentemperatuur kan koelen. De batterijen functioneren daardoor altijd op een optimale temperatuur, wat de efficiëntie ten goede komt. Ze voeden een 600 Volt systeem, dat optimaal beveiligd is. Oranje kleuren geven het hoogvoltage deel aan en waarschuwen daar af te blijven. Maar zodra er iets wordt ontkoppeld zal het systeem zichzelf ook uitschakelen.
Laden kan met maximaal 250 kW snellader. Dan kunnen de batterijen al in anderhalf uur weer gevuld zijn. Laden kan ook met een standaard 22 kW onboard lader met 400 Volt 3x 32 ampère aansluiting.

Vloeistofgekoelde motor
De motor die hiermee wordt aangedreven, is een vloeistofgekoelde motor die 110 kW continu vermogen levert en 160 kW piekvermogen. De vloeistofkoeling zorgt er niet alleen voor dat de motor compact is maar dit type motor is ook energie-efficiënter doordat die een hoger toerental draait. De motor heeft een vlakke koppelkromme en middels een tandwielenkast wordt het koppel vergroot. Die tandwielenkast was bij de eerste EC230E Electrics nog wel even een ding vanwege een vervelend geluid. De kast werd dan ook al snel vervangen door een andere, waarmee het probleem opgelost was. Bij de F-serie doet dit probleem zich dan ook niet voor.
Controle en onderhoud
Alvorens Jan Jacob de machine gaat testen, maakt hij eerst een rondje langs de buitenkant: ‘Ook bij een elektrische machine heb je je dagelijkse onderhoud en controles. Als je de cabine uitstapt, vind je achter de eerste deur de aircopomp en het ruitenvloeistofreservoir. Hier zitten ook de koelers. Het is van belang dat die goed schoon blijven. Achter de volgende deur zie je de computers. Hieronder zit het oplaadpunt. Dat heeft Volvo wel fantastisch gemaakt, vind ik. Als je er op drukt gaat het klepje netjes automatisch open. Lekker luxe!’
‘Aan de andere kant van de machine zijn de batterijen zichtbaar en is het hydrauliekoliepeil te controleren. Een deur verder zit het hart van de machine: de pompen. Alles is mooi weggewerkt en netjes afgewerkt en in één oogopslag te controleren. Achter het trapje naar de bovenkant van de machine, zit vooraan de vetpot en de laagspanningsaccu. Je kunt de vetpot netjes vullen vanaf de grond, dus zonder valgevaar.’

Energie-efficiënt
De EC230E Electric is geëngineerd op zo efficiënt mogelijk energieverbruik. Voor Jansen is het dan ook zonder meer duidelijk dat een elektrische machine af fabriek beter is dan een omgebouwde machine. ‘Als je bijvoorbeeld de machine drie seconden niet bedient, schakelt de motor automatisch uit. Zodra je de joysticks aanraakt gaat die weer draaien. Dat is anders dan bij een ombouwmachine; dat kan alleen af fabriek. SMT heeft gewacht op zo’n OEM-oplossing en dat geldt ook voor veel van onze klanten’, zegt Jansen.
Led- verlichting rondom draagt bij aan efficiënt energieverbruik. Een mooie gadget – die ook Jan Jacob als machinist wel kan waarderen - is dat een ledbalk achterop de machine in een aantal situaties het batterijniveau kan laten zien. Ook mooi: er zijn werklampen als verstralers met helder glas en breedstralers met melkglas, dat zorgt voor een meer diffuus en gespreide lichtopbrengst. Ook op de giek en de knikarm zijn werklampen geplaatst voor optimaal zicht.

Standaard rijk uitgerust
Volvo heeft er voor gekozen om van de EC230 Electric eigenlijk maar één uitvoering te maken: de meest complete waarbij vrijwel alle mogelijke opties standaard zijn. Daaronder diverse digitale functies zoals een digitale waterpas en Dig Assist, maar ook een objectdetectiesysteem dat zowel obstakels als mensen detecteert. De machinist kan zelf het geluidniveau van deze detectie regelen en ook kiezen of hij alleen mensen of ook objecten wil detecteren en binnen welke range. Het systeem werkt rondom de machine, maar de machinist kan dat ook deels uitschakelen, bijvoorbeeld omdat hij vindt dat hij linksvoor zelf voldoende zicht heeft. De radarsensoren zijn mooi weggewerkt in het chassis, zodat de kans op beschadigingen minimaal is. ‘Er is duidelijk goed nagedacht over de veiligheid en met de digitale technieken is de machine ook echt toekomstbestendig’, oordeelt Jan Jacob.

Elektro-hydraulisch ventielenblok
Starten gebeurt met een startknop, terwijl een deurschakelaar zorgt voor inschakeling van de elektriciteit. In de cabine zijn diverse uitgebreide voorzieningen aangebracht, waaronder stoelverwarming en -koeling, maar ook een bakje voor draadloos laden van een telefoon en een 360 graden camerasysteem.
Standaard is automatische vetsmering, evenals een elektro-hydraulisch ventielenblok, zoals die ook op de dieselversie zit. De elektronische aansturing biedt vele mogelijkheden, zoals meerdere standen voor de daalsnelheid van de giek maar ook prioritering van zwenken of heffen en dergelijke. De aansturing van veel van deze functies gebeurt via de 12,8 inch Co Pilot tablet op besturingssysteem Android. Een mooie functie is ABS/BBS voor de joysticks. Die functie voorkomt dat een functie abrupt stopt als de machinist per ongeluk de joysticks loslaat. De graafmachine kent drie rijsnelheiden. In de kruipmodus zijn de pompopbrengsten gescheiden. De machine heeft standaard tiltrotator voorbereiding en heeft standaard een bak van 1550 liter.
Comfortabel
Jan Jacob: ‘Je hebt een hele mooie rechte looplijn om de cabine in te klimmen. De stoel is heel comfortabel. Dit zithouding is super en de joysticks liggen lekker in de hand. De cabine zelf is super ruim en overzichtelijk. Wat direct opvalt zijn de beeldschermen. Die zijn lekker groot. En bij deze electric zit bijna alles wat de machinist kan wensen er standaard op. Het is een heel uitgebreide machine! Toch is er veel overzicht in de cabine, zonder al te veel knopjes en dergelijke. Je kunt op een eenvoudige manier heel veel instellen in de computer.’

Geweldig draaien
Vervolgens komt het natuurlijk aan op het draaien zelf. ‘Nadat je alles gecontroleerd hebt, de kraan is opgestart en je de stoel naar wens hebt ingesteld, kun je gaan draaien. Uiteraard loop je wel even door het menu heen om bijvoorbeeld de machine in te stellen op dynamisch toerental voor energiebesparing en zet je de sensoren op de juiste stand voor het voorkomen van aanrijdingen. Ook maak je een keuze welke werkzaamheden je gaat doen. Bij scheppen van zand bijvoorbeeld heb je veel kracht nodig op de cilinders. Die kun je dan meer voorrang geven en besparen op bijvoorbeeld de zwenk.’
‘Op de rechter console vind je drie verschillende standen, met stand 1 – kruipmodus - als je veel moet maneuvreren over het terrein. Dan heeft de kraan één pomp voor het rijden en één pomp voor de rest van de machine. Zo kun je bijvoorbeeld in een krappe situatie heel goed rijden en toch alles goed bedienen. Op de – normale – stand 2 werken beide pompen op het graafgedeelte. Dan heb je daar weer vol vermogen en draait de machine weer geweldig. Je merkt dat Volvo het elektro-hydraulisch gestuurde ventielenblok heel goed ingeregeld heeft, waardoor je echt heerlijk kunt draaien.’
Door alle opties die erop zitten, heeft deze machine me erg verrast.”
‘Wat ook super handig is, is de CDC-besturing (Comfort Drive Control; joystickbesturing). Met een schakelaar kun je sturen met de linker scrollknop op de linker joystick en vooruit/achteruit op de rechter. Daar moet je even aan wennen, maar dan werkt het echt wel heel gemakkelijk en prettig!’
‘Mijn conclusie is dan ook dat het een echt geweldige machine is, die me heel erg verast heeft, mede door alle opties die er op zitten.’
Dit artikel is gesponsord door SMT Volvo.













