De vraag naar een zwaardere Knikmops was er eigenlijk al heel lang. Veel grote merken beginnen hun shovels met 4,5 ton. De KM250 was met 2,5 ton tot nu toe de zwaarste Knikmops. Daartussen was weinig aanbod. En het vertrouwen in het merk Knikmops is dermate groot dat klanten specifiek vroegen om een zwaardere versie van de bekende kniklader, vertelt Marleen Geens van de Belgische fabrikant Gebroeders Geens.
De plannen daarvoor lagen er ook al jarenlang. Het eerste prototype dateert ook al van een aantal jaren geleden. ‘Maar daar waren we niet tevreden over. Vervolgens zijn we onze tijd gaan steken in de aanpassingen van onze machines naar Stage V en de ontwikkeling van de elektrische machines KM140E, KM180E en KM100E. Daarna hebben we de plannen voor een KM350 weer opgepakt.’
Prototype

Eerst werd een ‘componententester’ samengesteld. ‘Dat was een voorloper bedoeld om tot de juiste samenstelling van componenten te komen’, vertelt Bert Geens. Inmiddels is die stap gezet en stond een compleet pre-productietype afgelopen jaar op de TKD en MatExpo. Er werd toen nog wel gewerkt aan enkele wijzigingen, maar het pre-productietype liet duidelijk zien wat de klant straks krijgt. ‘Wijzigingen zijn bijvoorbeeld nog de rijsnelheid. Die gaat naar 25 km/u. De rijmotoren zijn met 20 km/u net te langzaam’, vertelt Bert. Verwachting is dat de KM350 in januari in productie gaat. Een telescoopuitvoering is nog in ontwerp, maar zal dan ook al in productie gaan. ‘Daar hebben we ervaring mee; dat hoeft niet heel veel tijd te kosten’, zegt Marleen.
Principes van een Knikmops
De KM350 is een echte Knikmops, met de principes van een Knikmops. Marleen: ‘Klanten vragen om een Knikmops zoals ze die gewend zijn: met vierwielaandrijving door inwielmotoren, een compleet stalen chassis en in staat om ongeveer zijn eigen gewicht te heffen.’ Uiterlijk is het ook een echte Knikmops. Maar toch is de 350 niet zo maar een opgeschaalde 250. ‘Voor de extra krachten heb je wel wat meer nodig dan dat. Je moet hem daar echt op engineeren.
Het ziet er robuust uit. De machine heeft een totaal andere bouw dan de andere series.”
Dat is ook wat onze testmachinist Jan Jacob opvalt. ‘In eerste indruk is het dezelfde machine als de 250, maar als je dichter bij komt is het een totaal andere machine! Wat een stuk geweld, met veel staal. Het ziet er robuust uit! De machine heeft een totaal andere bouw dan de andere series. Het is een vrij korte bouw en er is geprobeerd de giek zo kort mogelijk bij de machine te krijgen. Het mechanisme van de bakcilinder loopt eigenlijk door de vooras heen. Die ruimte is er ook doordat Knikmops werkt met vier wiel-motoren. Maar hierdoor komt de giek heel dicht bij de machine en creëer je veel tilkracht.’

10 centimeter breder
De KM350 is overigens slechts 10 centimeter breder (162 cm) dan de 250, waardoor die nog steeds door smalle doorgangen past. De kniklader is wel 50 centimeter langer (380 cm excl. hulpstuk). Vanwege de toegenomen wielbreedte wordt de KM350 voorzien van een bredere bak (172 cm). Aanbouwdelen van de andere Knikmopsen blijven bruikbaar door dezelfde snelkoppeling. Standaard op deze shovel zijn de spatborden, die op de lichtere machines optioneel zijn. Dat past bij een volwassen uitstraling. Die spatborden hebben inderdaad een geknikte vorm, bevestigt Marleen. ‘Het blijft toch een Knikmops.’
Overigens is het eigen gewicht van 3,6 ton ook nog aanpasbaar. Aan de achterzijde – waar zich ook een aansluiting voor een trekhaak bevindt – kunnen extra platen worden bevestigd voor meer contragewicht. Maar lichter kan ook. In dat geval wordt een plaat met een gewicht van 100 kg onder de motor weggelaten. Het is wat de klant wil. Met de mogelijke trekhaak mag de KM350 naar verwachting volgens RDW-keuring 750 kg ongeremd trekken en maar liefst 3,5 kg geremd.
Voor het vervoer is de Knikmops voorzien van bevestigingsogen. Die bevinden zich aan de onderzijde van de kniklader, maar voor het gemak zijn ook stalen platen met ogen in de wielvelgen bevestigd.

Intensiever gebruik
Marleen vervolgt: ‘We verwachten dat het gebruik van deze machine anders is dan bij de huidige series. De lichtere Knikmopsen zijn vaak vooral een ‘hulpmiddel’, voor bijvoorbeeld stratenmakers en hoveniers. De bestuurder gebruikt die naast zijn andere werkzaamheden en stapt op en af. De 250 zien we al gebruikt worden in het grondwerk, maar dat zal met deze wiellader nog meer het geval zijn. De KM350 zal waarschijnlijk veel meer uren gaan draaien op een dag. Dan is comfort voor de machinist ook belangrijk. Onder andere daarom hebben we de bodemplaat van de cabine niet meer star verbonden met de onderbouw waar de motor zit, maar opgelegd met rubbers. Dat vermindert het doorgeven van trilling. Daarnaast hebben we gekozen voor een verstelbare stuurkolom. De stoel is geveerd. Op andere machines is dat een optie; hier hebben we het standaard gemaakt. De stoel is zo gemaakt dat water er direct weer afloopt, en met de neerklapbare leuning is de zitting zelfs geheel af te dekken. Vanwege het intensievere gebruik verwachten we de KM350 ook veel vaker met een gesloten cabine af te zullen leveren.’

Meer ruimte
Jan Jacob: ‘De op- en afstap is makkelijker gemaakt omdat je meer ruimte hebt gekregen bij het zijpaneel. De stoel is veranderd en meer naar achteren verplaatst waardoor je niet het idee hebt dat je bijna op het stuur zit. Deze is daardoor ook veel toegankelijker voor langere mensen. De stoel is goed instelbaar zodat ik er goed op mijn gemak op kan zitten. Het stuur kan ik goed naar me toe halen en op de juiste hoogte en verstelling zetten. De motor loopt heerlijk lekker rustig bij het starten, maar ook bij het rijden. Vooruit en achteruit is mooi in de joystick gezet, wat eigenlijk de nieuwe standaard is.’
Deze KM350 is een fantastische machine om mee te werken.”
Bij deze Knikmops is dagelijkse controle en onderhoud gemakkelijker gemaakt. Marleen: ‘De motor zit onder de stoel, maar we hebben nu aan de achterzijde een motorklep gemaakt waar alle onderdelen zitten die nodig zijn voor inspectie en dagelijks onderhoud, zoals koelwater en olie.’ Jan Jacob: ‘De ruimte onder de stoel waar de motor zit wordt wel wat kleiner maar je kunt overal prima bij. Het is natuurlijk ook een kleine grote machine.’ De Yanmar motor is overigens dezelfde als in de KM250, maar is nu voorzien van een turbo. Daarmee is voldoende vermogen (60 pk) beschikbaar.

Groot hefvermogen
Het hefgewicht van de KM350 is officieel vastgelegd op 3 ton. Maar in de praktijk gaat de machine daar nog ruim overheen. In de test was dat wel 3,2 ton, inclusief palletvorken. Daarmee is een aanzienlijke stapel stenen of betonbanden te verplaatsen. Jan Jacob is daar wel van onder de indruk: ‘Wat tilt die machine veel kilo’s! Waarbij ik de machine toch goed onder controle had. Hij tilt dan niet meer op de hefcilinders maar net aan van de grond met de bakcilinder, maar hij rijdt er wel mee weg. Dat maakt het echt wel een supergave machine! De machine tilt bijna zijn eigen gewicht. Dat mochten we eigenlijk niet zeggen maar het is wel zo en dat is toch echt wel bijzonder van deze
machines.’
Nieuw op de KM350 is de pendelas. Tussen de achterste inwielmotoren is daar ruimte voor gevonden. De machine blijft daardoor vlak en stabiel ook als deze met één wiel over een behoorlijke hobbel of obstakel rijdt. ‘Dat is wel een heel mooi bijkomstig voordeel van deze 350. Het rijgedrag is daardoor heel goed, ook bij oneffenheden op de bouw. Als je over een grote drempel gaat, komt de achterkant helemaal los, terwijl de machine superstabiel blijft.’

Stabiele machine
Jan Jacob: ‘Deze KM350 is een fantastische machine om mee te werken. Hij is lekker vlot en zeer stabiel. Ook met volle bakken kun je zonder moeite door bochten manoeuvreren. Hij blijft heel stabiel, ook als je de sper er niet in hebt. Een bak vol scheppen is geen enkel probleem. Je zet de machine in de eerste snelheid en duwt de bak in de bult zand. De machine geeft kracht en slipt er van, zo veel power is er beschikbaar. Dat mag ik graag zien bij een minishovel. Hij moet wat over hebben in kracht en dat heeft deze.’
‘Je voelt ook direct in de bediening dat je veel controle over de machine hebt. Hij reageert boven verwachting soepel. En met afwerken met de bak is de machine een echte volwassen shovel aan het worden, zo gecontroleerd je dat kunt doen.’
Toekomst
Voor de toekomst is Knikmops voorlopig nog niet klaar met het ontwerpen van nieuwe machines. Voor de komende tijd staat de elektrificering van de KM250 op de planning. Uiteindelijk zullen van alle machines elektrische varianten komen, inclusief de KM350. Marleen: ‘De vraag is er. Vooral vanuit Nederland, maar het komt elders nu ook. Bijvoorbeeld vanuit Duitsland, maar inmiddels ook vanuit België. Gemeenten mogen daar nu geen diesels meer kopen van machines waar ook elektrische varianten van beschikbaar zijn.’
Gebroeders Geens zal voor de productie binnenkort een nieuwe fabriekshal in gebruik nemen. ‘We groeien en zitten in de huidige hallen helemaal vol. De uitbreiding van de productieruimte en de introductie van de nieuwe KM350 komen zo mooi bij elkaar. In de nieuwe hal gaan we ook poedercoaten. Onze huidige natlakhal zit vol; we besteden nu een deel uit. Het poedercoaten gaan we straks helemaal zelf doen. Dan gaan alleen de onderdelen en kleuren waar dat niet mee kan, nog naar onze natlakhal.’
Dit artikel is gesponsord door Gebroeders Geens.














