PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

Voor Jan Jacob is de eerste kennismaking met de Doosan DL85-7 een aangename verrassing: ‘Hier staat écht een volwassen machine, groter dan ik verwachtte!’ Onze testmachinist staat te popelen om de machine te starten. Hoewel we zijn geduld niet al te lang op de proef willen stellen, eerst wat uitleg over deze sinds begin dit jaar leverbare wiellader in het midi-segment.

PARTNERTEST | Doosan DL85-7: Verrassend veelzijdig

Er is nooit een geheim van gemaakt dat de DL85-7 is geproduceerd door Giant. Dat merk profileert zichzelf echter uitsluitend met machines tot 3,5 ton en daar zit ons testobject met een gewicht van ruim vijf ton duidelijk boven. Reden om deze machine niet alleen onder de eigen merknaam uit te brengen, maar ook als Doosan. Voor het Koreaanse merk is de midi-wiellader een welkome verbreding van het assortiment, dat overwegend uit zwaardere wielladers bestaat.

Om de machine geheel naar eigen voorkeur te laten opbouwen, zijn talloze opties beschikbaar

Optimaal comfort

Qua opbouw heeft de klant keuze uit drie varianten. De open modellen hebben naar keuze een eenvoudig veiligheidsdak of de luxe variant daarvan. Voor optimaal comfort onder alle weersomstandigheden is een gesloten cabine de logische keuze. Dat is ook de uitvoering die we vandaag aan een test mogen onderwerpen. De DL85-7 is overigens nauw verwant met de DL60-7, DL65-7, DL 80-7 en DL80-TL-7, machines met een gewicht van 3,5 tot 5 ton. Het hefvermogen loopt uiteen van 2.250 kg tot de 4.470 kg van de testmachine. Volop keuzemogelijkheden dus.

De cabine biedt volop ruimte en is gemakkelijk toegankelijk, met een stevige handgreep om de opengeklapte deur dicht te trekken.
De cabine biedt volop ruimte en is gemakkelijk toegankelijk, met een stevige handgreep om de opengeklapte deur dicht te trekken.

Goed toegankelijke techniek

Zoals gebruikelijk beginnen we onze test met een ‘walk around’. Dat de machine groter is dan Jan Jacob op grond van foto’s verwachtte, zal wel duidelijk zijn. Ook qua design is deze Doosan een aangename verrassing. ‘Hij ziet er goed uit, ook een beetje anders dan andere, met die gebogen lijn in het rechter portier. Meestal is alles met de lineaal getekend bij dit soort machines. Leuk om ook eens een andere visie tegen te komen. De zijruit is lekker royaal, dat is goed voor het uitzicht. Groter kan ook niet, dan kijk je op de achterkant van allerlei bedieningselementen. Links is het portier helemaal doorzichtig. Naar achteren opengeklapt kun je het gemakkelijk naar je toe halen met een stevige handgeep aan de achterkant, die vanaf de stoel bereikbaar is.’

De geheel omhoog klappende achtersteven maakt de techniek zeer toegankelijk.
De geheel omhoog klappende achtersteven maakt de techniek zeer toegankelijk.

Goed in het zicht

Onze machinist loopt naar achteren voor een blik op de techniek en klapt daarvoor de kunststof motorkap omhoog. ‘Haha, de bekende strijd tussen verstand en gevoel. Er zit geen stalen frame onder die kunststofvorm en daardoor krijg je een nogal flexibel geheel, maar ik ben ervan overtuigd dat die kap minstens een halve eeuw meegaat! Hij gaat ver open, zodat je overal heel goed bij kunt. De voor de dagelijkse controle belangrijke onderdelen zitten goed in het zicht, alleen kon ik geen hydrauliekpijl vinden, toch maar het instructieboekje raadplegen. Links naast de motor heeft de 80-liter brandstoftank een plekje gekregen. Er midden bovenop zit de vulpijp, goed bereikbaar en met een flinke diameter, geen geknoei dus.’

Filters en te controleren reservoirs keurig bij elkaar, gemakkelijk te vullen brandstoftank.
Filters en te controleren reservoirs keurig bij elkaar, gemakkelijk te vullen brandstoftank.

Veelzijdige uitrustingsmogelijkheden

Deze Doosan wordt aangedreven door een viercilinder Kubota common rail dieselmotor met een inhoud van 3.331 cm³ en een vermogen van 55 kW/75 pk. Het koppel van deze Stage V-motor bedraagt 265 Nm bij 1.500 toeren. Het vermogen komt op de wielen via een hydrostatische transmissie. Een elektronisch geregeld sperdifferentieel zorgt bij lastige terreinomstandigheden voor een optimale verdeling van de aandrijfkrachten. Standaard bedraagt de maximale rijsnelheid 20 km/u, optioneel is 35 km/u mogelijk.

Geschikt voor uiteenlopende taken

Om de machine geheel naar eigen voorkeur te laten opbouwen, zijn talloze opties beschikbaar. Een breed assortiment aanbouwdelen maakt het mogelijk de machine optimaal geschikt te maken voor zeer uiteenlopende taken, van agrarische werkzaamheden en recycling tot grondwerk en weg- en waterbouw. Ook wat betreft de banden bestaan er meerdere mogelijkheden, van stevig terreinwerk tot verharde ondergrond, met enkele variaties daar tussenin. Door al die mogelijkheden voor maatwerk is de compacte Doosan een verrassend veelzijdige machine.

Prettig bij felle zon, rolgordijnen bij de voorruit en het dakraam.
Prettig bij felle zon, rolgordijnen bij de voorruit en het dakraam.

Maximale hefkracht

Met een goedkeurende blik inspecteert Jan Jacob de hefarm, die bij de DL85-7 wordt geleverd met de zogeheten P-bar kinematica, voor een maximale hefkracht. ‘Mooi, de slangen zijn goed verlegd en lijken goed beschermd. Met de verlichting is ook niets mis’, vertelt hij, wijzend op de twee led-werklampen op de hefarm. ‘In dit jaargetij waardeer je zulke schijnwerpers des te meer. De led-koplampen wekken trouwens de indruk een compleet stadion in het licht te kunnen zetten!’

Tussen de grote jongens van Doosan lijkt de DL85-7 een kleintje, maar de midi-wiellader kan bergen werk verzetten. We zijn bij Anema in Arum, Doosan-importeur voor noordelijk Nederland.
Tussen de grote jongens van Doosan lijkt de DL85-7 een kleintje, maar de midi-wiellader kan bergen werk verzetten. We zijn bij Anema in Arum, Doosan-importeur voor noordelijk Nederland.

Ruime, functionele cabine

Genoeg gekeken en gepraat vindt onze machinist, achter het stuur nu! Met een zwierige beweging stapt Jan Jacob naar binnen, om plaats te nemen op de ruim bemeten, luchtgeveerde stoel. ‘Fijne stoel hoor, ik zit als een vorst. De stuurkolom kun je over een flinke afstand verstellen, ik kan me niet voorstellen dat iemand in deze Doosan geen fijne werkhouding kan vinden. De inrichting is heel overzichtelijk en de bedieningselementen zitten precies daar waar je ze verwacht. En wat een ruimte zeg! De vloer is mooi vlak gehouden, fijn als je wat wilt wegleggen. Zo kan ik links bij de deur mijn klompen goed kwijt, daar ben ik blij mee, want ik werk het liefst op sokken. Voor een koelbox is ook nog plek, handig als je de hele dag aan de bak moet, dan heb je alles wat je nodig hebt om te overleven bij de hand, haha. Airco is een optie, maar een DAB-radio is wel standaarduitvoering.’

De luchtgeveerde stoel heeft royale afmetingen, biedt aan weerskanten armleuningen en heeft net als de stuurkolom royale verstelmogelijkheden.
De luchtgeveerde stoel heeft royale afmetingen, biedt aan weerskanten armleuningen en heeft net als de stuurkolom royale verstelmogelijkheden.

Veilig gevoel

Met het zicht rondom is ook niets mis, als we onze expert mogen geloven. ‘Veel glas, met een ruime blik schuin omlaag, dat geeft een veilig gevoel. Als ik echt wat te wensen mag hebben, is het een achteruitrijcamera. Zo’n ding is altijd fijn bij een wiellader die nu eenmaal een hoge achterbouw heeft. Niet dat er iets mis is met de spiegels boven tegen de zijkanten, maar zicht heb je nooit genoeg.’

Handremhendel

Aan sommige dingen moet Jan Jacob even wennen, zoals de handremhendel die bij dit soort machines vaak links zit, maar in dit geval rechts, onder bij de stuurkolom. ‘Niet iets om je druk over te maken, het is voor mij nu even nieuw, maar als je een paar uur met zo’n machine werkt, weet je niet meer anders.’

Met of zonder volle bak, hij blijft stabiel en honderd procent controleerbaar

Snel vertrouwd gevoel

Hoewel het Jan Jacobs eerste kennismaking is, horen we na de test dat hij vrij snel vertrouwd raakte met deze nog niet zo lang verkrijgbare Doosan. ‘Ach, sommige dingen zijn net even anders, maar als je dat eenmaal weet, lijkt het alsof je er al jaren op werkt. Dan ontdek je dat hij precies doet wat je wilt en verrassend goed naar je luistert. De multifunctionele joystick werkt prettig. Hij ligt lekker in de hand en biedt allerlei instelmogelijkheden; het is maar wat je nodig hebt en wat je het prettigst vindt.’

Maximale grip

Het sper-differentieel is eveneens volledig instelbaar. ‘Dat komt goed van pas als je op onverhard de maximale grip nodig hebt. Maar net zo gemakkelijk is die sper als je ‘m met een druk op een knop op de joystick inschakelt als je een bak aan het volscheppen bent. Je hebt echt het gevoel van honderd procent controle over de hydrauliek. Je kunt je eigen voorkeuren opslaan in het geheugen van de boordcomputer en die naar behoefte weer oproepen.’

Een royaal glasoppervlak garandeert een uitstekend zicht, ook voor de machine. De multifunctionele joystick lijkt al gauw een verlengstuk van de hand.
Een royaal glasoppervlak garandeert een uitstekend zicht, ook voor de machine. De multifunctionele joystick lijkt al gauw een verlengstuk van de hand.

Haarfijn regelen

Het kruip-/rempedaal wil Jan Jacob ook nog even noemen. ‘Duw je dat licht in, wordt de rijsnelheid hydraulisch verlaagd en is meer vermogen beschikbaar voor de werkhydrauliek. Trap je het pedaal volledig in, komt de machine tot stilstand en gaat het volle vermogen naar de werkhydrauliek. Laat ik verder de handbediende gashendel niet vergeten, een optie waarmee je het minimale motortoerental haarfijn kunt regelen, voor constant hydraulisch vermogen voor een aanbouwdeel.’

Jan Jacob constateert tevens dat de machine een kleine draaicirkel heeft (red: met bak 359 cm, over de banden 319 cm). ‘Dat maakt deze Doosan heel wendbaar, je kunt er prima mee uit de voeten onder krappe omstandigheden.’

Partnertest Doosan DL85-7 (8)

Stabiel en goed controleerbaar

Machines als de DL85-7 komen doorgaans regelmatig op de openbare weg. Ook voor die discipline slaagt deze machine volgens onze testpiloot met vlag en wimpel. ‘Hij rijdt ontzettend gemakkelijk en komt vlot op snelheid. Een hoger tempo is geen enkel probleem. Met of zonder volle bak, hij blijft stabiel en honderd procent controleerbaar. Ik moet er wel bij vertellen dat dit mede te danken is aan de giekvering, die in actie komt als je sneller dan drie kilometer per uur rijdt.’ Een blik in de folder leert dat het hier om het optionele, gepatenteerde Stabilo-systeem gaat. Afgaande op het positieve oordeel van Jan Jacob is deze optie het geld ten volle waard, zeker bij regelmatig weggebruik.

Partnertest Doosan DL85-7 (9)

Veelzijdige machine

Als we Jan Jacob Bles vragen zijn bevindingen in een paar regels samen te vatten, moet hij even nadenken: ‘Hm, in een paar regels, ik wil deze Doosan vooral niet tekort doen… Ik kan natuurlijk roepen dat het een prachtige machine is, maar dat zegt niet zo veel… Laat ik beginnen met de veelzijdigheid. Dankzij een breed assortiment aanbouwdelen zul je de DL85-7 in totaal verschillende sectoren kunnen aantreffen, van wegenbouw tot boerenbedrijf, je kunt er alle kanten mee op. Door de vele computergestuurde instelmogelijkheden zul je een aanbouwdeel altijd optimaal kunnen benutten. Verder is het een gemakkelijke machine om mee te werken en mee te rijden. Hij is heel stabiel en bovendien comfortabel, dankzij een cabine waarbij overduidelijk aan de machinist is gedacht. En,’ met een gekscherende grijns, ‘dat is het allerbelangrijkste toch?’

Dit artikel is gesponsord door deze dealers: Anema Arum, Staad, Nijland Service, ELM Bouwmachines, Snippe Erica en R&L Machinery.