PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

PARTNERTEST | Hitachi ZW180-7: Comfort en veiligheid voorop

Na in 2021 de 19-tons ZW220-7 te hebben gepresenteerd, heeft Hitachi onlangs de vier ton lichtere, sterk verwante ZW180-7 uitgebracht. In beide gevallen is niet alleen veel aandacht geschonken aan de veiligheid, maar ook aan bedieningsgemak en comfort voor de machinist. Jan Jacob Bles maakt kennis met de nieuwe wiellader op het testterrein van de Hitachi-fabriek in Amsterdam.

De ZW180-7 mag dan niet tot de allerzwaarste wielladers behoren, het blijft een kolos waar je zowel letterlijk als figuurlijk tegenop kijkt. De bij Hitachi Construction Machinery in onze hoofdstad gebouwde machine straalt van alle kanten Japanse degelijkheid uit. Vanuit een grotendeels uit glas opgetrokken cabine torent de machinist boven de machine uit, als een kapitein op een schip. Ook in het donker hoeft de kapitein niet naar huis, dankzij de maar liefst vier werklampen voorop de cabine waarover de testmachine beschikt. Standaard zijn dat er twee. Diezelfde keuzemogelijkheid is er ook voor de achterkant.

Als het hier niet lukt om een goede zithouding te vinden, lukt het nergens”

Computergestuurde transmissie

Voor een passende voorstuwing zorgt de 6,7-liter-Cummins zescilinder, met 129 kW/173 pk. Bij 1.100 toeren bedraagt het koppel 1.104 Newtonmeter. Het beperken van de uitstoot - uiteraard voldoet de Cummins aan de Stage V-normen - is tegenwoordig een belangrijk thema, waarbij er een direct verband is met het brandstofverbruik. Hitachi claimt tot 16 procent brandstofbesparing, mede dankzij de Speed Control met benaderingsfunctie. Vergeten we ook de eco-rijfunctie niet, met de mogelijkheid om op het display in de cabine het verbruik af te lezen, een voorziening die je uitdaagt nog net een paar druppels extra te besparen.

De zescilinder is gekoppeld aan een vijftraps ZF-powershift, die over drie verzetten achteruit beschikt. De transmissie is computergestuurd, met de mogelijkheid om de elektronica te laten schakelen of dat zelf handmatig te doen. De maximumsnelheid bedraagt 39 km/u.

De techniek zit verborgen achter panelen die je gemakkelijk omhoog klapt. De 6,7-liter-Cummins 
zescilindermotor levert 129 kW/173 pk.
De techniek zit verborgen achter panelen die je gemakkelijk omhoog klapt. De 6,7-liter-Cummins zescilindermotor levert 129 kW/173 pk.

Onderhoudsgemak

Een van de gebruikelijke aandachtspunten bij een test is het onderhoudsgemak. Jan Jacob knikt tevreden. ‘Dit is een grote machine, maar toch kun je overal gemakkelijk bij. Oliepeil en andere aandachtspunten heb je keurig binnen bereik. De accu’s en de massa-aansluiting zitten in een kast onder de rechtertrap. Links vind je de peilstok voor de transmissieolie. Het luchtfilter vind je na het openen van een klep, je kunt het gemakkelijk uitnemen en schoonmaken.’

Een naar rechts scharnierende koelfan maakt het schoonspuiten van de radiator tot een simpel klusje.
Een naar rechts scharnierende koelfan maakt het schoonspuiten van de radiator tot een simpel klusje.

Solide en doordacht

De ‘walk around’ is bij zo’n grote machine altijd weer een ontdekkingstocht, waarbij Jan Jacob steeds weer nieuwe dingen ontdekt. ‘Ach, dit is nou handig,’ roept hij bij het openen van een kastje net voor de rechterkant van de achterbumper, ‘een opbergvak voor gereedschap!’ Om vervolgens de achterkap open te trekken, waarna de in een scharnierend frame opgehangen ventilator tevoorschijn komt. ‘Dat is de beste methode, een ventilator die je kunt wegklappen zodat je de radiator erachter gemakkelijk schoon kunt spuiten. Ook best slim is het dat de Adblue-tank en de vulopening voor de diesel niet aan dezelfde kant zitten, dan slaat bij het bijvullen de sleur niet zo gauw toe. Bovendien is de Adblue-tank doorzichtig. Je ziet meteen hoeveel er nog in zit en wat je bijvult’.

Leidingwerk weggewerkt

Onze machinist loopt naar voren en laat zijn blikken over de constructie glijden. ‘Ook hier ziet het er goed uit, heel solide allemaal. De middenpen van de giek is er eentje waar je u tegen zegt en al het leidingwerk is prima weggewerkt. En moet je die dikke steunen van de led-koplampen zien, alsof je er een sleepkabel aan moet kunnen hangen! Onzin natuurlijk, maar zeker weten dat die dingen tegen een stootje kunnen!’

De ‘orkaanbestendige’ constructie van de koplampsteunen is tekenend voor de bouwkwaliteit van 
deze machine.
De ‘orkaanbestendige’ constructie van de koplampsteunen is tekenend voor de bouwkwaliteit van deze machine.

Ruimer dan verwacht

Deurslot en -greep zijn vanaf de begane grond bereikbaar, naar binnen klimmen is bijna een natuurlijke beweging. Dit met dank aan de goed geplaatste trap en handgrepen, die je bijna ongezien beetpakt. Jan Jacob gaat zitten en neemt het interieur in zich op. ‘Hm, het is hier ruimer dan ik verwachtte. Ook achter en naast de luchtgeveerde stoel kun je nog van alles kwijt, met linksonder naast je handige vakjes voor een grote koffiebeker en een flinke thermosfles. De verstelbare armleuning is veertig procent groter en heeft geïntegreerde elektrische bedieningshendels. De instelmogelijkheden zijn eindeloos, als het hier niet lukt om een goede zithouding te vinden, lukt het nergens.’

Deurslot en -greep zijn vanaf de begane grond bereikbaar. Dankzij de goed geplaatste trap en 
doordacht geplaatste handgrepen ben je in luttele seconden in de cabine.
Deurslot en -greep zijn vanaf de begane grond bereikbaar. Dankzij de goed geplaatste trap en doordacht geplaatste handgrepen ben je in luttele seconden in de cabine.

Veiliger en comfortabeler

Volgens Hitachi is er veel aandacht geschonken aan meer comfort en aan ondersteuningsfuncties voor veiliger en comfortabeler werken. ‘Als ik zo om me heen kijk, geloof ik dat meteen. Het stuur is bekleed met materiaal dat meer grip geeft. Het stuur kun je naar je toe halen en vastzetten en dan met een voetpedaal weer naar voren klappen. De instelling blijft dan bewaard tot je die weer wilt veranderen. Dat mag je best luxueus noemen, of niet soms?’ De monitor heeft een beter afleesbaar hoge resolutiescherm en een verbeterde bediening. De radio en de drukknoppen zitten op de goede plaats, alles keurig binnen bereik. Hitachi belooft dat de geluids- en trillingswaarden van de cabine de laagste zijn in dit marktsegment, ik ben benieuwd.’

Voor een betere grip is het stuur bekleed met enigszins stroef, maar toch prettig aanvoelend materiaal.
Voor een betere grip is het stuur bekleed met enigszins stroef, maar toch prettig aanvoelend materiaal.

270 graden camerasysteem

Starten en aan het werk! Jan Jacob vertelt dat hij aan de joystick rechts even moest wennen. ‘Hij zit op de goede plek en ziet er mooi uit, maar is wel vrij groot. Dat geeft in het begin een vreemd gevoel, maar al gauw is het alsof je er al jaren mee werkt. Kiezen voor vooruit of achteruit rijden kan met een hendel bij het stuur of via de joysticks. Ikzelf werk het fijnst met bij de joysticks, ieder zijn voorkeur. Heb je er even de tijd voor genomen om de spiegels af te stellen, word je beloond met een mooi compleet uitzicht. Via de zijspiegels krijg je dan ook het contragewicht goed in beeld en kun je zelfs nog een flink stuk verder naar achteren kijken.'

De monitor heeft een beter afleesbaar hoge resolutiescherm en een verbeterde bediening en is zo 
geplaatst dat je niet omlaag hoeft te kijken.
De monitor heeft een beter afleesbaar hoge resolutiescherm en een verbeterde bediening en is zo geplaatst dat je niet omlaag hoeft te kijken.

Parkeersensoren

Echt nieuw aan deze machine is Aerial Angle-camerasysteem met drie camera’s. 'Die zorgen voor een zicht van 270 graden naast en achter de machine. Mocht zich een persoon of een object dichtbij de achterkant bevinden, word je gewaarschuwd via een systeem dat wel iets weg heeft van de parkeersensoren bij een auto. Het werkt met een piepalarm. Dat hoor je goed, want voor de rest is het in de cabine opvallend rustig. Ga je met een vlot tempo achteruit, merk je aan het geluid of je nog genoeg ruimte hebt om te remmen. Druk je het gaspedaal minder diep in, piept het langzamer. Ondertussen zie je op de monitor rechts een reeks balkjes die aangeven of je nog veel ruimte achter je hebt.’

Er is veel aandacht geschonken aan ergonomie en op de comfortabele stoel valt ook niets aan te merken.
Er is veel aandacht geschonken aan ergonomie en op de comfortabele stoel valt ook niets aan te merken.

Wegen tijdens het laden

Jan Jacob is tevreden over het zicht naar voren: ‘Naar de bak toe heb ik een behoorlijk compleet beeld. Hooguit is er nog het ondermes dat je niet ziet, maar je hebt het gevoel wel meteen. En nu we het toch over de bak hebben: ik moest wennen aan de elektrische aansturing. Je voelt meteen dat het anders is, al reageert de bak wel goed op je commando’s en zul je in de dagelijkse praktijk al gauw niet anders meer weten. Je kunt veel instellen, zoals de vlakstand die je heel gemakkelijk kunt aanpassen. Ook kun je standaard twee bakken invoeren, met tevens twee maten voor de hoogte-afslag. Dat is ontzettend handig als je vaak van bak moet wisselen, het is simpelweg een kwestie van een druk op de knop.'

Laden van vrachtwagens

Al net zo gemakkelijk is het laden van vrachtwagens, ziet Jan Jacob. 'Daar lijkt deze machine voor te zijn gemáákt! Je geeft het product een naam en voert in dat je, zomaar een voorbeeld, 32 ton mag laden. Dan weegt de machine de vulling van de bak en telt het aantal geloste bakken. Is de maximale lading bijna bereikt, vul je de laatste bak slechts voor zover nodig en voorkom je overbelasting van de vrachtwagen. Bij het beladen kun je ook de hefhoogte en het naar de vrachtwagen toe rijden instellen, zodat je de shovelbak altijd met het goede vermogen en de juiste balans boven de laadbak krijgt. Die instellingen kun je personaliseren en opslaan in het menu. Wordt de machine tussendoor door een collega gebruikt, kun je nadien gewoon jouw eigen voorkeurinstellingen weer terughalen. Heel knap, al die instelmogelijkheden, het enige wat nog ontbreekt is je eigen zithoogte en stuurafstand. Maar ik snap dat wel, die ingenieurs willen natuurlijk nog wel iets overhouden om te verbeteren bij ZW180-8, toch?’

Variabele stuuroverbrenging

Jan Jacob trekt een baantje over een stuk verharding. ‘Over de weg rijden met dansonderdrukking gaat uitstekend. Sturen doet hij werkelijk super, heel soepel en honderd procent gecontroleerd. Zo kun je met dit woeste beest, haha, heel mooi tussen de lijntjes kleuren. Hij komt vlot van de plek als je ‘m wat meer toeren geeft en rijdt dan lekker, met een besturing die minder direct wordt als de snelheid toeneemt. Ook dat is weer een stukje veiligheid. Bij lage snelheden ben je aan het werk en moet zo’n machine vlot reageren. Op de openbare weg ga je harder en wil je niet dat je door een onbedoelde kleine stuurbeweging meteen op de andere weghelft komt.’

Services

Voor een goede ondersteuning levert Hitachi een breed scala aan aftersales-services, waaronder monitoring op afstand via Owner’s Site en ConSite. De ConSite Pocket-app maakt het gemakkelijk om de prestaties te monitoren, locaties bij te houden en onderhoud te plannen. Jan Jacob knikt instemmend wanneer het ter sprake komt: ‘Als machinist wil je de maximale controle over zo’n machine hebben, maar voor een economisch gebruik geldt hetzelfde voor het bedrijf dat zich eigenaar mag noemen.’

Dit artikel is gesponsord door Hitachi.

Lees ook: Hitachi met veel nieuwe machines naar de Bauma