Emissievrij werken: lege accu = einde werkdag

Emissievrij werken: lege accu = einde werkdag
Beeld van de emissievrije werkzaamheden aan het fietspad. (Foto’s: gemeente Arnhem)

De gemeente Arnhem is volop bezig met het streven naar een emissievrije bouw. Bij de aanleg van een fietspad, eerder dit jaar, is samen met aannemer Heijmans veel ervaring opgedaan. En dat smaakt naar meer, zegt gemeentelijk projectleider Sil Polman. 'Hier gaan we op verder bouwen.'

De aanleg van het genoemde fietspad is vooraf door de gemeente aangemerkt als pilotproject, en in nauw overleg met Heijmans tot stand gekomen. Polman: ‘Het ging om een stuk fietspad van 500 meter in een woonwijk, een project ter waarde van ongeveer 650.000 euro. In veel opzichten is dit voor gemeenten te beschouwen als een gemiddeld project. En vergeet niet: in Nederland zijn gemeenten goed voor een groot deel van alle infrawerken.’

‘All the way’

Het door Arnhem geselecteerde project leende zich om diverse redenen goed voor het opdoen van praktijkervaring met emissievrij werken, legt Polman uit. ‘Het project was niet te groot, waardoor niemand onnodig grote risico’s liep. Tegelijkertijd had het wel voldoende omvang. En alle soorten veelvoorkomende werkzaamheden zaten erin. Denk aan asfalteren, groenaanleg, straten en rioleringswerk.’

We hebben zoveel mogelijk emissieloos materieel ingezet”

De gemeente besloot al snel dat zij ver wilde gaan om de doelstellingen te behalen. ‘We hebben zoveel mogelijk emissieloos materieel ingezet. Ons doel was dat we hiervan wilden leren. Daarom zijn we ‘all the way’ gegaan. Accu leeg betekende meteen het einde van werkdag. We hadden ook geen ander materieel achter de hand mocht een emissieloos materieelstuk niet werken.’

Sil Polman
Sil Polman

Op het werk werden uitsluitend accu-elektrische machines ingezet, waaronder een fonkelnieuwe 16-tons mobiele Doosan DX165W, een Limach E18.2 en een Giant G2200E. Ook kleiner materiaal als stampers en triplaten draaide op accu’s, evenals twee op het project ingezette trucks: een Volvo FE Electric met knijper en een Daf V65E veeg/zuigwagen.

De laadinfrastructuur was echt een serieus vraagstuk”

Laadhub

Voor het laden van alle materieel had de gemeente een laadhub ingericht op korte afstand van het werk. ‘De laadinfrastructuur was echt een serieus vraagstuk. Dat móét je als opdrachtgever faciliteren.’

Hoewel voor het fietspad samenwerking werd gezocht met Heijmans, zijn gemeenten vaak ook met kleinere marktpartijen in gesprek. ‘We gaan onze kennis delen met andere gemeenten, maar ook met onze preferente aannemers.’

De gemeente Arnhem en Heijmans hebben hun praktijkervaringen op papier gezet in een gezamenlijk rapport. Daarnaast heeft Royal HaskoningDHV in kaart gebracht in hoeverre de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof daadwerkelijk is verminderd door te werken met emissievrij materieel. Op de komende BouwMachines Kennisdag zal Sil Polman beide rapporten toelichten.

Lees ook de volgende artikelen over de BouwMachines Kennisdag:

Boudewijn Warbroek

Boudewijn Warbroek

Hoofdredacteur