Modulaire, programmeerbare en veilige bediening: In-Cabin keypads

Modulaire, programmeerbare en veilige bediening: In-Cabin keypads
'Bij het aan- of afkoppelen van aanbouwdelen kunnen de knoppen zo geprogrammeerd worden dat de gebruiker de volgorde van de handelingen kan aflezen aan de knoppen.'

EAO levert modulaire bedieningscomponenten met beproefde technologie én oog voor de toekomst. De nieuwe Serie 09 In-Cabin keypads stellen veiligheid, betrouwbaarheid en functionaliteit voorop.

In 2019 presenteerde EAO al de outdoorversie van de Serie 09 keypads, nu is daar ook een indoorvariant bijgekomen. Net als zijn voorganger voor buitengebruik, is de nieuwste bedieningsmodule van EAO modulair en volledig programmeerbaar.

'Klanten kunnen kiezen tussen een CAN-bus aansluiting, of een conventionele bedrading. Bij het eerste type aansluiting zijn de modules programmeerbaar', zegt directeur Dave Polman. De praktische toepassingen daarvoor zijn legio, stelt Polman. 'Bij het aan- of afkoppelen van aanbouwdelen op een machine, of dat nu een grote graafmachine is of een compacte werktuigdrager, kunnen de knoppen zo geprogrammeerd worden dat de gebruiker de volgorde van de handelingen kan aflezen aan de knoppen. Dat gebeurt door middel van ring- of symboolverlichting.'

Compacter

Die symbolen zijn afkomstig uit het omvangrijke ISO 7000-assortiment, maar kunnen door EAO ook naar de wens van de klant worden gemaakt. De beperkte inbouwdiepte en de mogelijkheid om meerdere modules met elkaar te combineren, zorgen ervoor dat er voor elke specifieke toepassing een oplossing is. De versie voor gebruik in de cabine is iets compacter dan de reeds bekende outdoorversie, aangezien de modules bij indoorgebruik niet beschermd hoeven te worden tegen weersinvloeden.

Twee technieken

Het Zwitserse familiebedrijf EAO bestaat al sinds 1947 en is marktleider op het gebied van schakelaars, toetsenborden en multifunctionele bedieningselementen. 'Er zijn in de bouw- en infrasector steeds meer grote en specialistische machines, die boordevol zitten met digitale techniek', zegt Polman. 'Een tablet in de cabine van een graafmachine is allang gemeengoed. Er zijn echter nog altijd toepassingen waarbij een fysieke, mechanische schakelaar de voorkeur heeft boven een digitale bediening. De noodstop is daarbij de meest voor de hand liggende. Dat zal op alle machines altijd een fysieke schakelaar blijven. Op deze manier combineer je het beste van twee technieken.'

De drie belangrijkste argumenten die pleiten voor een mechanische schakelaar zijn veiligheid, functionaliteit en betrouwbaarheid ”

Tactiel gevoel

De drie belangrijkste argumenten die pleiten voor het gebruik van een mechanische schakelaar zijn volgens Polman veiligheid, functionaliteit en betrouwbaarheid. De laatste trend is niet vanzelfsprekend de beste oplossing. 'Er was ooit een pilot waarbij vuilniswagens werden uitgerust met een tilmechanisme dat moest worden bediend met een piezo-paneel. Dat werd al snel vervangen door onze schakelaars. Het werkt sneller, beter en is veiliger.'

Op alle denkbare machines zijn wel toepassingen te vinden waarop een schakelaar met een tactiel gevoel de voorkeur heeft boven een touchscreen. Polman: 'Denk aan verlichting en waarschuwingssignalen, besturing van pompen, kritieke functies en nog veel meer. Daar is het simpelweg beter om in één oogopslag de status van een systeem te zien en ad-hoc te kunnen bedienen of ingrijpen. Staat een functie aan of uit? Bij een schakelaar zie je dat meteen, en weet je ook zeker dat het klopt.'

Dit artikel wordt gesponsord door EAO.