PARTNERTEST | Manitou MC 25-4: Bagger geen bezwaar

PARTNERTEST | Manitou MC 25-4: Bagger geen bezwaar
Op modderige bouwplaatsen voelt de Manitou MC 25-4 zich als de spreekwoordelijke vis in het water.

Schijnbaar moeiteloos ploegt de Manitou MC 25-4 zich met een pallet vol afvalhout door een laag modder waar de banden tot over de velgrand in wegzakken. Even later stuwt de stoere terreinknecht een lading cementzakken de hoogte in. De chauffeur heeft een brede grijns op zijn gezicht, want wat is nou leuker dan werken met een terreinheftruck waarmee je alle kanten op kunt?

Honderd procent nieuw is de Manitou MC 25-4 (-4 voor 4x4) niet. Voorganger MH 25 had hetzelfde chassis, al is dat is bij het nieuwe model versterkt. De wielbasis is met enkele centimeters langer, de lengte is gelijk. Verder is de bodemvrijheid nu 33 cm, zes centimeter extra. Dat is een zinvolle aanpassing bij een machine die geacht wordt niet bang te zijn voor een beetje modder en zand. In dat licht bezien is het ook prettig dat de assen beter beschermd zijn tegen wat de producent noemt ‘invloeden van buitenaf’.

Manitou MC 25-4
In de cabine gaat het er luxueus aan toe. De bestuurder heeft meer beenruimte dan in voorganger MH 25.

Stage V

Een onopvallende, maar zeer belangrijke ontwikkeling vinden we bij de Kubota-motor, die nu aan de Stage V-normen voldoet en daarmee zeker in Nederland een warm onthaal wacht. De 1.826 cm³ driecilinder diesel levert 37 kW/ 50 pk bij 2.700 tpm. Bij het starten is altijd de vierwielaandrijving ingeschakeld, met een topsnelheid van 14 km/u. Druk je op de knop voor voorwielaandrijving wordt dat 25 km/u.

Manitou MC 25-4
Stage V en dat mag gezien worden!

Manitou MC 25-4
De voor onderhoud belangrijke delen van de 50 pk Kubota driecilinder zijn goed bereikbaar.

Wisselen

Specificaties Manitou MC 25-4

Motor: Kubota driecilinder diesel, 37 kW/50 pk
Hydrauliek:
pomp 43 l/min
Gewicht:
4.068 kg
Max. vorkhoogte:
vanaf 330 cm (afh. gekozen mast)
Rijsnelheid:
14 km/u (4x4), 25 km/u (4x2)

Een gemakkelijker te wisselen luchtfilter tovert bij de monteur een glimlach op het gezicht en dat doet ook de nieuwe hydraulische pomp van Casappa, met meer capaciteit. De MC25-4 wordt aangeboden in twee varianten, een 2x4 versie voor een gemengde ondergrond en een 4x4 ruwterreinmodel, dat goed uit de voeten kan op bijvoorbeeld een bouwplaats. Tegen meerprijs is JSM (Joy Stick Move) joystickbediening mogelijk, dezelfde als bij de verreikers van Manitou.

In het luxueus ogende nieuwe dashboard valt de blik rechts op een veel informatie biedend rond display, met eronder de nodige knoppen. De optionele airco wordt als een soort van spoiler achter tegen de cabine gemonteerd - de designer vindt het vast jammer dat je de MC 25-4 ook zonder kunt kopen, want het oogt heel fraai.

Manitou MC 25-4
Fraai, informatief display en overzichtelijk gerangschikte schakelaars.

Meer zicht

Met twee ook half te openen deuren is de toegankelijkheid van de MC 25-4 voorbeeldig. Het voorruitframe is aan de bovenkant iets dunner dan voorheen. Voor extra zicht naar boven zorgt het ‘dakraam’ van glas dat tegen een stootje kan. Een minder dikke mast zorgt samen met een slankere hefcilinder voor een met 45 procent verbeterde blik op het vorkenbord. Als optie is er een vorkenbord met een verreiker-koppeling waarop alle voorzetstukken van Manitou passen. Dat is een uitkomst voor de kleine ondernemer die een ‘multi-inzetbare’ vorkheftruck zoekt. Naast het standaard vorkenbord is er een versie met ‘sideshift’ of vorkversteller, plus een uitvoering die kan roteren. Het is maar wat je nodig hebt. Voor de boekhouder is het goed nieuws dat de hydraulische olie pas na 2.000 uren hoeft te worden ververst, een verdubbeling van de termijn. Manitou claimt dat kosten voor preventief onderhoud 22 procent lager uitvallen dan bij de MH 25. Een 5 procent geringer verbruik is eveneens een niet te verwaarlozen besparing.

Manitou MC 25-4Gemakkelijk door de bagger

Omdat onze vaste machinist niet beschikbaar is, mag Cas Stokkink zijn testende taak overnemen. Cas kan zich op de bouwplaats uitleven met het verplaatsen van de nodige pallets, het aanleveren van zakken cement op maximale steigerhoogte en het lossen van een oplegger met dakpannen. Taken die zowel heftruck als bestuurder niet voor bijzondere problemen lijken te plaatsen. Wel wekt onze ‘invalchauffeur’ de indruk extra veel interesse te hebben voor de terreinwaardigheid, terreinrijden is vermaak, zelfs met een heftruck! Waarbij je ook als toeschouwer ziet dat deze 4x4 heftruck van wanten weet op wat we maar ‘een minder stabiele ondergrond’ zullen noemen.

Een indruk die later wordt bevestigd door Cas: ‘Als je het gas netjes doseert en op de stand van de voorwielen let, kom je verrassend goed door de bagger. Indien nodig kun je het differentieel sperren voor extra trekkracht in moeilijk terrein. Een zware pallet trekt hij met gemak omhoog. Het pallets lossen was even wennen. Bij oudere Manitou vorkheftrucks bewoog de mast naar achteren of naar voren als je de joystick achter- of voorwaarts duwde, nu gaat hij dan omhoog of omlaag. Dat voelt voor mij niet logisch, al zul je er bij regelmatig gebruik wel aan wennen.

Als je het gas netjes doseert, kom je verrassend goed door de bagger”

Handelbaar

De draaicirkel maakt ‘m heel handelbaar, maar dat is typisch heftruck. Een ruitenwisser met sproeier op het dakraam zou wel fijn zijn, het weer is niet altijd zo lekker als vandaag!’ Dat klopt Cas, anders had je net niet zo lekker kunnen modderworstelen!

Dit artikel is gesponsord door Manitou - Almat Laren