artikel

PARTNERTEST | Doosan DX57W-5: Verrassend toppertje

Materieel

PARTNERTEST | Doosan DX57W-5: Verrassend toppertje

Stratenmakers, gemeenten en hoveniers die op zoek zijn naar een multifunctionele midigraver op banden, komen vaak uit bij de voor hen vertrouwde merken. Wie echter iets verder kijkt dan de neus lang is, krijgt een interessant alternatief in beeld: de Doosan DX57W-5. Een zestonner die uitblinkt in veelzijdigheid, niet voor een kleintje vervaard blijkt, lekker compact is en ook nog eens heerlijk draait. Een verrassende topper dus.

Doosan boert goed, heel goed. Helemaal als het om de mobiele, rups- en minigraafmachines gaat. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank en scoren aan de lopende band positieve reviews. De reden voor dit succes? Die is meerledig; het Koreaanse merk heeft een compleet palet machines, kent een goede prijs-kwaliteitverhouding, presenteert een sterk servicegericht dealernetwerk en valt op door een krachtige marketingstrategie. Wie op internet, sociale media en/of in de bladen Doosan niet voorbij ziet komen, leeft onder een steen…

Tekst gaat door onder de foto

De motor wordt door Doosan zelf gebouwd en ligt alleen in deze machine. Dat bewijst dat er grote aantallen van deze DX57W-5 worden gebouwd. De motor wordt door Doosan zelf gebouwd en ligt alleen in deze machine. Dat bewijst dat er grote aantallen van deze DX57W-5 worden gebouwd.

Populaire kleine graafmachine op banden

De Koreanen hebben onderhand in alle marktsegmenten en gewichtsklassen een passende machine. Ook als het gaat om een graafmachine op banden in de klasse van pakweg 5 tot 7 ton. Daar maakt de DX57W-5 de dienst uit; een 5,8 ton zware graafmachine die in thuisland Zuid-Korea wordt gebouwd. In het Verre Oosten is de 57’er – met name in de stedelijke gebieden – een regelrechte hit, maar ook in ons land is hij een steeds bekendere verschijning naast de exemplaren van de bekende merken.

Frisse vormgeving voor Doosan DX57W-5

Wat opvalt aan de midigraver is allereerst de frisse vormgeving, de onderwagen met ver uit elkaar staande wielen, de in verhouding flink zware giek en vooral de forse cabine. Testmachinist Jan Jacob Bles staat in gedachten verzonken bij de machine. Even later volgt zijn eerste reactie: ‘Als ik deze graafmachine zo zie, denk ik direct aan stratenmakers, hoveniers en plantsoenendiensten. Die kunnen een lichte, compacte machine die niet al te breed op de wielen staat, maar wel veel stabiliteit biedt én die flinke afstanden over de weg kan maken, wel waarderen. En waar ik op voorhand heel blij van word, is de cabine. Die is gróót, man. Bij veel machines uit Azië is het – helemaal voor de grote Nederlandse machinist – behelpen met de ruimte. Zeker als je, zoals de machinisten die op dergelijke graafmachines draaien, regelmatig moet in- en uitstappen. Dan kan zo’n kleine werkplek een flinke straf zijn.’

Tekst gaat door onder de foto

De cabine is opvallend ruim, vergeleken met veel andere mini- en midigravers. Jan Jacob Bles vindt dat wel een verademing, zeker omdat je als machinist in deze klasse regelmatig in- en uitstapt. De cabine is opvallend ruim, vergeleken met veel andere mini- en midigravers. Jan Jacob Bles vindt dat wel een verademing, zeker omdat je als machinist in deze klasse regelmatig in- en uitstapt.

Onderwagen met lange wielbasis

Jan Jacob maakt een rondje om de machine. Eerst inspecteert hij de onderwagen met schuifblad. De importeur heeft de standaardwielen vervangen door velgen met daarop brede Delcora’s, die beter passen bij de Nederlandse omstandigheden en klantwensen. Boven de banden hangen geen spatborden, maar die kunnen uiteraard wel geleverd worden. ‘Ik zou ze altijd laten monteren, zeker omdat dergelijke machines toch flink wat kilometers op de weg maken’, stelt Jan Jacob. De onderwagen is niet al te breed, maar heeft wel een flinke wielbasis. Opvallend is verder dat de bodemvrijheid erg groot is. Dat maakt dat de machine prima uit de voeten kan op oneffen terrein, en de kans op beschadigingen van de onderwagen en de assen klein is.

Tekst gaat door onder de foto

In de cabine zit alles op zijn plek. De stoel is comfortabel en goed verstelbaar. In de cabine zit alles op zijn plek. De stoel is comfortabel en goed verstelbaar.

Brede bak voor vetspuit en de brandblusser

Naast de opstap bevindt zich een diepe, brede bak waarin standaard de vetspuit en de brandblusser opgeborgen zitten. In de bak is volop ruimte voor allerhande attributen. Het stalen deurtje van de bak sluit mooi en is afsluitbaar. De opstap heeft dezelfde diepte als de opbergbak. Om te voorkomen dat je bij het instappen met de voet naar achteren schiet en jezelf bezeert, is er een hoge, opstaande rand in de opstap gemaakt. Achter deze rand kan bijvoorbeeld een jerrycan worden gezet. Slim.

Aan de andere zijde van de onderwagen bevindt zich standaard geen opbergruimte. Tussen de wielen is één grote opstap gemaakt met daarin aan weerszijden twee wielkeggen. De opstaphoogte vanaf de grond is prima, evenals de doorstap in de cabine.

Tekst gaat door onder de foto

Stoer, dit kontje. De motorkap opent in zijn geheel, waardoor je voor het dagelijkse onderhoud overal perfect bij kunt. Stoer, dit kontje. De motorkap opent in zijn geheel, waardoor je voor het dagelijkse onderhoud overal perfect bij kunt.

Compacte bovenwagen met grote cabine

Op naar de bovenwagen. Deze is compact gebouwd en heeft zoals we al concludeerden een flinke cabine. De techniek gaat verscholen achter flinke kappen die zich met één hendel gemakkelijk laten openen. Jan Jacob trekt allereerst de zwaar uitgevoerde kunststof motorkap open. Twee gascilinders houden hem netjes hoog. De motorruimte is flink volgebouwd. Dat is logisch, gezien het compacte karakter van de machine. Hart van de DX57W-5 is een zuinige 58 pk sterke viercilinder.

Dagelijkse motorcontrole geen straf

Ondanks dat de motorruimte flink vol is gepropt, is de dagelijkse controle geen straf. De oliepeilstok zit pal voor je neus, het koelvloeistofniveau is simpel af te lezen, voor het brandstoffilter hoef je maar iets te bukken. Ook het vervangen van filters gaat gemakkelijk. Ze zijn allemaal netjes aan de buitenkant van de motorruimte gesitueerd en rondom zit genoeg ruimte. In de motorruimte bevindt zich ook de hydrauliekpomp met een opbrengst van 120 liter/minuut. Een flinke capaciteit, waarmee Doosan onderstreept dat de machine multifunctioneel inzetbaar is als graafmachine én als werktuigendrager. Rechts achterin de motorruimte bevinden zich de koeling van de motor en de hydrauliek, en de condensor van de airco. Ook perfect bereikbaar en heel goed schoon te houden.

Tekst gaat door onder de foto

Het display laat zich goed aflezen en intuïtief bedienen. Het display laat zich goed aflezen en intuïtief bedienen.

Brandstoftank vullen met vuldop of via vulslang

Pal naast de cabine bevindt zich de brandstoftank. Vullen kan via de vuldop bovenop, maar ook via de vulslang die netjes ligt opgeborgen in de ruimte aan de voorzijde. ‘Ook hier een kap van stevig kunststof’, ziet Jan Jacob. ‘Een stalen draadje met karabijnsluiting voorkomt dat hij voorovervalt. Hier vind je verder het ruitenwisservloeistofreservoir, het luchtfilter en de pot voor de centrale smering.’ De bereikbaarheid van de verschillende onderdelen is ook hier goed. ‘Het onderhoud aan deze machine is heel fijn te doen’, concludeert Jan Jacob. ‘Alles zit op een logische plek en is heel goed bereikbaar. Wanneer je alle kappen openzet en de bovenwagen iets naar buiten zwenkt, loop je overal zo langs. Perfect.’

Tekst gaat door onder de foto

Handig gemaakt; de diepe opstap met hoge rand waar je gemakkelijk bijvoorbeeld een jerrycan in plaatst en de diepe, afsluitbare opbergbak er pal naast. Handig gemaakt; de diepe opstap met hoge rand waar je gemakkelijk bijvoorbeeld een jerrycan in plaatst en de diepe, afsluitbare opbergbak er pal naast.

Aandacht besteed aan de giek

De reis gaat verder richting de zwenkgiek. Wat Jan Jacob opvalt, is dat giek en lepelsteel degelijk zijn uitgevoerd. ‘Doosan heeft de giek op verschillende punten versterkt, en waar nodig dikker materiaal toegepast. Verder zijn het giek-scharnierpunt en de bussen van het bakscharnier verduurzaamd. Deze bussen kregen een speciaal oppervlaktepatroon en een speciale coating voor een optimale smering. Dit maakt dat het onderhoud gering is en dat de bussen lang meegaan.’ Dan de afwerking, ook daar is over nagedacht. Jan Jacob: ‘De slangen zitten allemaal in een beschermhoes, waardoor ze minder snel uitdrogen en langer meegaan. Een beschermplaat voorkomt dat de hefcilinder wordt beschadigd.’

Tekst gaat door onder de foto

Rechtsvoor bevinden zich de dieselvulslang, het luchtfilter en de ruitenwisservloeistof. Hier kreeg ook de vetpot voor de centrale smering een plekje. Rechtsvoor bevinden zich de dieselvulslang, het luchtfilter en de ruitenwisservloeistof. Hier kreeg ook de vetpot voor de centrale smering een plekje.

Balzaal als cabine

De cabine is – zeker voor zo’n kleinere machine – ronduit ruim. Met de linker armlegger opgeklapt en de stuurkolom naar voren heb je alle instapruimte. De luchtgeveerde stoel kent allerlei verstelmogelijkheden en is erg comfortabel. ‘Ik vind deze cabine vergeleken met veel andere mini- en midigravers wel een verademing’, vertelt Jan Jacob. ‘Bij zo’n machine stap je toch regelmatig in en uit. Als dat telkens een gevecht is, heb je er snel de balen van. Hoe fijn de machine ook draait.’ Positief is onze testmachinist ook over de opbergruimte die de cabine biedt. ‘Achter de stoel past met gemak een flinke koelbox en je tas met persoonlijke spullen.’

Goed zicht rondom

In de cabine is het ook heerlijk draaien. Het zicht rondom is goed dankzij het vele glas en de dunne stijlen. Doordat de ruit ver naar boven doorloopt, is ook het zicht omhoog goed. Qua bediening is er weinig mis; de verschillende knoppen zitten op de juiste plek, het kleurendisplay is voldoende groot en mooi uit het zicht geplaatst. De joysticks staan iets naar binnen en liggen lekker in de hand, de onderarmen rusten op zachte armsteunen. ‘Lekker zo, relaxed. Toch heb ik een minpuntje. Ik kom – als de stuurkolom helemaal naar voren staat – met de linker joystick tegen de richtingaanwijzer aan. Voordat je er erg in hebt, ben je aan het claxonneren. Wanneer de stuurkolom een hoog-laagverstelling zou hebben, was dit probleem gelijk opgelost en had je een nog beter zicht op het werk gehad. Maar Doosan is bekend met dit onhandigheidje en werkt aan een oplossing.’

Tekst gaat door onder de foto

Ondanks zijn compacte bouw levert de DX57W-5 opvallend goede graaf- en hefprestaties. Dat maakt hem naast een handige graafmachine vooral ook een multifunctionele werktuigendrager. Ondanks zijn compacte bouw levert de DX57W-5 opvallend goede graaf- en hefprestaties. Dat maakt hem naast een handige graafmachine vooral ook een multifunctionele werktuigendrager.

Aan de slag met de Doosan DX57W-5

Jan Jacob zet de bak in de grond en begint te graven. Eerst in de Eco-modus. De machine draait lekker rustig en pakt voldoende op. Wordt er meer vermogen gevraagd, dan geeft de DX57W-5 niet thuis. ‘Je merkt heel duidelijk dat de machine veel meer in zijn mars heeft, maar dat de ‘rem’ erop staat om brandstof te besparen.’ Is er meer vermogen gewenst, dan heeft Jan Jacob nog twee modi tot zijn beschikking: Standaard en Kracht. ‘Zeker in de hoogste stand – Kracht – gaat het gas er flink op. Je merkt dan heel goed dat de machine een flinke hydrauliekopbrengst heeft en daarmee veel kracht en snelheid levert.

Naast de drie krachtmodi kent de DX57W-5 ook nog drie bedrijfsmodi: eenweg-, tweeweg- en graafmodus. ‘Deze keuze maakt dat je altijd over het juiste vermogen beschikt, maar wel zo zuinig mogelijk draait.’ Dat zuinig draaien wel een dingetje is bij Doosan, blijkt ook uit het dynamische vermogensmanagement op de machine. Met een druk op de knop wordt het motortoerental direct verlaagd tot stationair.

Niet gemaakt om bergen zand mee te verzetten

Ondanks dat hij zich er aardig mee redt, is de DX57W-5 niet gemaakt om bergen zand te verzetten. In de praktijk zal hij vaak als een kruising tussen een graafmachine en een werktuigendrager worden ingezet. ‘Dat is ook zijn kracht’, weet Jan Jacob inmiddels. ‘Door de zware hydrauliekpomp levert hij voldoende graafcapaciteit, maar tilt hij ook opvallend veel. Dat hefvermogen brengt hij ook in praktijk. De machine is niet heel breed, maar staat dankzij de voorasvergrendeling, de brede banden en de goede gewichtsverdeling van de bovenwagen stevig. ‘Met de giek op het grootste bereik – 6 meter – tilt hij nog opvallend veel! Dat verraste me wel.’

Tekst gaat door onder de foto

De DX57W-5 zal vooral bij stratenmakers en hoveniers hoge ogen gooien. De DX57W-5 zal vooral bij stratenmakers en hoveniers hoge ogen gooien.

Bescheiden kontje

Kader rechts met titel

Specificaties Doosan DX57W-5

Motor: 58 pk viercilinder diesel
Hydrauliek: gesplitste axiale zuigerpomp, 2×60 liter/minuut
Rijklaar gewicht: 5.790 kg
Graafkracht bak: 4.200 kg
Hefvermogen: 1.200 kg op 4 meter
Rijsnelheid: 30 km/uur

Waar de DX57W-5 ook hoge ogen mee gaat gooien, is zijn compacte bouw. Jan Jacob: ‘De kont van de machine steekt nauwelijks buiten de onderwagen uit. In combinatie met de zwenkgiek en het goede overzicht dat de cabine biedt, word je daar als machinist vrolijk van. Zelfs in kleine ruimtes kun je uit de voeten en hoef je niet voortdurend bang te zijn dat je wat raakt.’ Dan de rijkwaliteiten. Wie kiest voor de DX57W-5 doet dat ook omdat de machine gemakkelijk van A naar B is te verplaatsen. En dat verplaatsen is een genot, merkt Jan Jacob bij een ritje over de weg. ‘Hij sprint weg en ligt heel stabiel op de weg. De snelheidsmeter stopt pas bij 30 km/uur! En ook hier weer een handigheidje; van het rijpedaal kun je met een druk op de knop een gaspedaal maken. Dat voelt heel natuurlijk, maar voorkomt ook dat de motor staat te brullen als je voor een verkeerslicht staat te wachten. Goed over nagedacht door Doosan!’

Dit artikel is gesponsord door Doosan Equipment.

Zie HIER het BouwMachines Merkdossier over Doosan. 

Reageer op dit artikel