Meerman Machines, sinds 1979 officieel Kubota-importeur voor Nederland, laat een verrassend breed pakket aan vernieuwingen zien tijdens de komende Technische Kontakt Dagen. Waaronder een elektrificatiesysteem dat Kubota heeft ontwikkeld voor bestaande machines. “We presenteren retrofitkits voor de KX019 en de U27. Hiermee kun je een machine kostenefficiënt ombouwen naar een elektrische variant,” legt Meerman uit. Het concept is even simpel als slim: de dieselmotor wordt verwijderd en vervangen door een elektromotor met accupakket. “Wij hebben twee dagen nodig om zo’n machine om te bouwen.”
Volgens Meerman is dit een oplossing voor bedrijven die aan de slag willen met verduurzaming, maar die niet direct de investering van volledig nieuwe elektrische machines willen doen. “We hebben klanten die 10 tot 20 KX019-machines hebben en er één ombouwen om aan te tonen dat ze werken aan reductie van CO2-uitstoot,” legt hij uit.
Powerpack als bondgenoot
Om deze elektrische machines op locatie te kunnen opladen, heeft Kubota powerpack-oplossingen ontwikkeld die eveneens op de TKD te zien zijn. “We hebben twee verschillende powerpacks: een van 29 kWh en een van 43,5 kWh. Met de kleine kun je de KX019 anderhalve keer laden, met de grotere kun je de U27 anderhalve keer laden,” aldus Meerman.
De autonomie van de elektrische machines ligt rond de 3 tot 4 uur. “Het is vooral handig voor bedrijven in huisaansluitingen of storingen, waar ze niet een hele dag aan het sleuvengraven zijn. Daarnaast kun je het ook zien als een eerste stap naar verduurzaming. Je kunt starten met één elektrische machine en dat langzaam uitbreiden naarmate jouw opdrachten daar om vragen.”
Voor bedrijven die worstelen met opdrachtgevers die steeds meer eisen stellen aan milieuprestaties biedt deze oplossing uitkomst. “Opdrachtgevers vragen steeds vaker om aantoonbare duurzaamheidsmaatregelen. Met deze retrofit kun je daar concreet invulling aan geven zonder enorme investeringen,” aldus Meerman.

Nieuw vlaggenschip: de U18-5
Meerman Machines toont op de TKD ook de nieuwe U18-5 minigraafmachine, de opvolger van de populaire U17-3. “De machine is qua formaat hetzelfde gebleven, maar verder geupgraded. Voor de machinist is er meer ruimte, er is elektronisch gas en hij is leverbaar met twee keer proportionele sloopsorteerfunctie,” somt Meerman op. Het model is direct leverbaar en vooral in trek bij hoveniers, kleine aannemers en kabelleggers.
Vooral het comfort voor de machinist is verbeterd. “Er zijn veel dingen die gezamenlijk zorgen voor meer comfort. Bijvoorbeeld het automatische gas, waardoor hij terugschakelt naar stationair toerental als je even niets doet. Dat levert ook brandstofbesparing op,” legt Meerman uit. “Maar ook het nieuwe interieur met meer beenruimte, het verbeterde instrumentenpaneel en de USB-oplader maken de machine gebruiksvriendelijker. Arbo-technisch zijn er ook verbeteringen doorgevoerd, zoals betere toegang tot onderdelen bij onderhoud.”
Innovatieve instrumentenpaneel
“Het innovatieve instrumentenpaneel brengt gemak binnen handbereik,” vervolgt Meerman. “Het gebruiksvriendelijke paneel is rechtsvoor de bestuurder geplaatst voor beter zicht en is voorzien van éénknopsbediening om de tijd, urenteller en toerenteller te bekijken. Waarschuwingslampjes met codenummers waarschuwen direct voor zaken zoals oververhitting of hydraulische problemen.”
Dankzij de variabele rupsbreedte van 990 tot 1.300 mm kan de machinist zelf de stabiliteit of toegankelijkheid aanpassen aan de werksituatie. “Voor een betere zijdelingse stabiliteit is de maximale spooruitbreiding verhoogd met 60 mm ten opzichte van het vorige model. Tegelijk kun je de rupsen intrekken om door smalle doorgangen te rijden en in krappe ruimtes te werken,” aldus Meerman.
Mogelijk ook mobiele graafmachines
De grootste verrassing op de stand van Meerman Machines zijn mogelijk de nieuwe mobiele graafmachines. “Kubota heeft op de Bauma een 9-tons en een 11-tons mobiele graafmachine laten zien. Met een beetje mazzel hebben we die op de TKD staan,” zegt Meerman hoopvol. En zo niet, dan kan Meerman er van alles over vertellen.
Deze KW095 en KW115 modellen, zo heet de nieuwe range, zijn voorzien van Kubota’s eigen Stage V-motoren en specifiek ontworpen voor civiele projecten in stedelijke gebieden en wegenbouw.
Deze machines, leverbaar vanaf begin volgend jaar, vormen een aanzienlijke uitbreiding van het productprogramma. “Dit is echt nieuw voor ons. We misten mobiele graafmachines in ons segment, terwijl er wel vraag naar is in Nederland,” vertelt Meerman enthousiast. “Daarnaast komt er eind dit jaar ook nog een vervanging voor onze huidige 4-tonner, de KX042-4 wordt vervangen door de KX042-5. Er staan dus heel veel vernieuwingen op stapel.”
Familiegevoel
Meerman Machines is al sinds 1956 actief in de grondverzetbranche en sinds 1979 Kubota-importeur. Inmiddels is Koen Meerman de derde generatie in het bedrijf. “We waren een van de eersten in Nederland met een hydraulische graafmachine,” vertelt hij met enige trots. Sinds 2019 is de onderneming onderdeel van Royal Reesink, maar volgens Meerman is er voor de klanten niks veranderd. De familiewaarden blijven voorop staan in de dagelijkse bedrijfsvoering.
Met een uitgebreid dealernetwerk van zeven dealers door heel Nederland zorgt Meerman Machines voor landelijke dekking. Wat Kubota betreft, roemt Meerman tot slot de betrouwbaarheid van het Japanse merk dat al meer dan een eeuw bestaat. “Het gaat om de prijs-kwaliteitverhouding. De restwaarde blijft hoog. En het grote voordeel is dat ze ook motorenfabrikant zijn. Overal zit een Kubota-motor in en de kwaliteit daarvan is echt bij iedereen bekend. Ze leveren zelfs motoren aan concurrenten.”
Dit artikel is gesponsord door Meerman machines.