Gesponsord

'Wij maken elektrisch werken net zo simpel als diesel'

'Wij maken elektrisch werken net zo simpel als diesel'
De Powerbox 300 is voorzien van de nieuwste snufjes, zoals een geïntegreerd centraal hijsoog.

Fusion, de laadinfratak van Staad, is volop bezig met de transitie naar een emissieloze bouwplaats. Laadinfra specialist Berend Buil legt uit hoe Energy as a Service (EaaS) en de innovatieve Powerbox 300 zorgen voor zekerheid over kosten en voldoende energie bij emissieloze projecten.

De transitie naar emissieloos bouwmaterieel is in volle gang, maar veel ondernemers worstelen nog met de praktische uitvoering, zoals hoge aanschafkosten en onzekerheid over de energievoorziening. Via het merk Fusion biedt Staad, bekend van elektrische grondverzetmachines, oplossingen die verder gaan dan de machine zelf. ,,Met Staad verkopen wij grondverzetmachines”, begint Berend Buil. ,,Omdat onze gepatenteerde batterijen ook buiten de machine energie kunnen geven hebben we hier een aparte tak voor opgericht om mensen te kunnen voorzien van een energiebron die compact, off-grid ingezet kan worden.”

Fusion richt zich dus op de complete energievoorziening rondom elektrisch materieel op de bouwplaats. “Vaak ben je met grondverzet als eerste op een werk zonder netaansluiting,” legt Buil uit. “Wil je dan toch elektrisch werken, dan komt er een complexe energie-, logistiek- en laadinfrastructuur bij kijken. Met Fusion helpen we daarbij, door zowel de laadinfrastructuur (hardware) als de logistiek te organiseren.”

Ontzorgen als kern

Het sleutelwoord bij Fusion is ‘ontzorgen’. Veel aannemers zien op tegen elektrisch werken, niet omdat de machines er niet zijn, maar omdat ze niet weten hoe ze de stroomvoorziening rendabel en betrouwbaar regelen. “Elektrische machines zijn duurder in aanschaf dan diesel,” erkent Buil. “Maar stroom is vaak goedkoper. Het gaat erom hoe je aan het einde van de dag nog voldoende energie-capaciteit hebt die ook nog betaalbaar is voor het project. Als aannemers dat vertrouwen hebben, maken ze de overstap wel.”

Daar komt Energy as a Service (EaaS) om de hoek kijken.EaaS is een complete dienstverlening waarbij Fusion de benodigde energie levert op de gewenste locatie. “Ons doel is om je zo te ontzorgen dat je werkdag misschien nog wel gemakkelijker wordt dan met een diesel,” vervolgt Buil. “Je neemt contact met ons op en geeft aan hoeveel energie je nodig hebt. Wij denken met je mee hoe we dit het beste kunnen inrichten, zodat je voldoende volle batterijen hebt met eventuele omvormers ofwel Fieldmasters. Deze plaatsen wij op de gewenste locatie met verharde ondergrond, zodat de klant zorgeloos aan de slag kan.”

Fusion is tijdens de TDK te vinden in de stand van Staad.
Fusion is tijdens de TDK te vinden in de stand van Staad.

De kracht van prijszekerheid

De sterk variërende laadkosten in de markt spelen hierbij een rol. “Uit onderzoek van TNO blijkt dat kosten uiteenlopen van 60 cent tot wel 2 euro 50 per kilowattuur,” onthult Buil. “Dat is een gigantisch verschil. Voor een volle Powerbox (ca. 385 kWh) kan dit een verschil van wel 700 euro per dag betekenen.”

Dit enorme verschil zit volgens Buil niet in de hardware, maar puur in de logistiek. “Krijg ik het logistiek geregeld tegen een ­acceptabele prijs? Dat is de vraag. Sommige aannemers zijn dus honderden euro’s per dag meer kwijt dan anderen.” Fusion wil dit voorkomen door een voorspelbare, vaste prijs te hanteren. “Bij ons kun je voor een aanbesteding de energiekosten opvragen, en dan garanderen wij dat je het voor die prijs kunt gaan gebruiken.” Deze prijsgarantie is een gamechanger. “Als je weet wat het kost, weet je wat je moet vragen om onder aan de streep positief uit te komen. Dan durf je ook in te schrijven op elektrische projecten,” stelt Buil. Fusion merkt dat aannemers soms niet durven in te schrijven vanwege onzekerheid over de stroomvoorziening. “Als ze op dat punt bij ons komen, kunnen wij uitleggen hoe we assisteren en ontzorgen.”

Innoveren in efficiëntie: Powerbox 300

Om elektrisch werken toegankelijker te maken, introduceert Fusion de Powerbox 300. “Het verschil met de 400 is dat je in plaats van 400 kWh - 300 kWh hebt. Ook heeft de Powerbox 300 een ingebouwde AC aansluiting, waardoor je alleen voor DC nog een omvormer/fieldmaster nodig hebt,” legt Buil uit.
De Powerbox 300 is met slimme innovaties gebaseerd op praktijkervaring dan ook een mooie aanvulling op de batterijenlijn van Staad. In de Powerbox 300 zijn de nieuwste snufjes al toegevoegd, zoals bijvoorbeeld een geïntegreerd centraal hijsoog wat ervoor zorgt dat veilig hijsen een eenvoudige eenmansklus is. Dit maakt de Powerbox 300 een compactere oplossing.

Op de TDK wordt de Powerbox 300 getoond.
Op de TDK wordt de Powerbox 300 getoond.

Samenwerken voor succes

Fusion levert haar EaaS en Powerboxen voor alle merken elektrisch materieel. “We kunnen eigenlijk alle machines laden,” zegt Buil. Het voordeel bij Staad-machines is echter de snelle, directe batterijwissel. “Bij onze eigen machines wissel je de batterij in ongeveer vijf minuten. Dan kun je direct weer door.” Andere merken vereisen reguliere laadtijd.

Om de efficiëntie te maximaliseren, ziet Fusion graag dat aannemers hen vroeg betrekken. “Hoe eerder, liefst bij de aanbesteding, hoe beter,” benadrukt Buil. “Dan denken we mee over de energiestrategie en kosten, wat aannemers vertrouwen geeft om scherp in te schrijven.” De volledige laadlogistiekdienst wordt officieel grootschalig aangeboden vanaf 1 juli 2025, maar klanten kunnen nu al informeren naar de mogelijkheden.

Beleef Fusion op de TKD

De toekomst van emissieloos bouwen is elektrisch, maar de sleutel ligt in de beheersing van de energievoorziening. Fusion zet met EaaS en de nieuwe Powerbox 300 grote stappen om die beheersing toegankelijk te maken. Bezoekers van de Technische Kontakt Dagen (TKD) kunnen dit zelf ervaren.
“We staan op de TKD met Fusion op de stand van Staad,” bevestigt Buil. “Daar tonen we onder andere de nieuwe Powerbox 300, laten we zien hoe eenvoudig en efficiënt elektrisch werken kan zijn en presenteren we een primeur. We nodigen iedereen van harte uit op onze stand om de mogelijkheden te bespreken.”

Dit artikel is gesponsord door Staad.