PARTNERTEST | Liebherr A913 en A916: doordacht degelijk

Het is nog net niet het plaatje van ‘zoek de 10 verschillen’, maar de Liebherr A913 Compact en A916 Compact zijn duidelijk familie van elkaar. De lichtste beweegt zich twee segmenten lager dan zijn grotere broer, maar verschilt niet qua weldoordachte constructie en bedieningsgemak. Testmachinist Jan Jacob Bles heeft dan ook maar één probleem: met welke zal ik beginnen?
Delen:

Het is de A916 Compact, met een gewicht van 16.000 tot 18.300 kg, die het eerst aan de beurt komt. In de Compact Litronic-serie heeft de Duitse fabrikant maar liefst acht basisvarianten die, uiteenlopend van 12 tot meer dan 21 ton en 122 tot 150 pk, telkens met kleine stappen omhoog gaan. Dat maakt maatwerk mogelijk voor zeer uiteenlopende werkzaamheden, ook dankzij de veelzijdige uitrustingsmogelijkheden. De A916 bestaat in tegenstelling tot de A913 ook zonder de toevoeging ‘Compact’.

‘Ik heb het hier prima naar mijn zin, voor een compacte machine is de ruimte heel behoorlijk en het zicht rondom is uitstekend!’ Bij het in- en uitstappen klap je de console naar boven.

Door de kortere bovenwagen komt de Compact qua ruimtebeslag meer in de buurt van een binnendraaier. Zoals dat een plichtsgetrouwe machinist betaamt, kijkt Jan Jacob eerst naar de toegankelijkheid van de componenten die dagelijks onderhoud vragen. ‘Ze hebben het bij Liebherr goed voor met de machinist,’ lacht onze Friese expert.

Het computersysteem loopt de vitale controlepunten na en als die in orde zijn, verschijnt er een smiley

‘Je hoeft niet te klimmen om de cruciale onderdelen te controleren. Dat trapje achter de cabine om gemakkelijk bij de vulopening op de bovenwagen te komen vind ik slim bedacht. Rondom de techniek heb je genoeg ruimte zodat je overal goed bij kunt, inclusief de hydrauliekpomp. Dat is niet vanzelfsprekend bij zo’n compacte kraan! Een kritiekpuntje: je moet wel naar boven om Adblue bij te vullen. Het is dan wel weer mooi dat de slang van de dieselvulpomp netjes is weggewerkt in de deur en dat de vetpot daar ook in de buurt zit, daar kijk je niet langsheen. Als je de machine van de massa haalt – veel machinisten doen dat dagelijks – moet je eerst kijken of het lampje van het Adblue-systeem wel uit is. Dat led-lampje zit direct in het zicht, daar kijk je niet gemakkelijk overheen.’

Alle bedieningselementen zijn overzichtelijk en logisch gerangschikt. Met de joystick sturen is dankzij de proportionele bediening ook mogelijk.

Zitten is maatwerk

Jan Jacob ontgrendelt de deur en trekt hem open. Dankzij een handige greep en de goed geplaatste treeplanken klimt hij moeiteloos naar binnen. ‘De instap is goed uitgekiend, laten ze dat maar niet zien bij de overheid’, grapt hij, ‘dan verhogen ze de pensioenleeftijd voor machinisten nog naar tachtig! Je hebt als je binnenkomt ook geen last van de console links naast de stoel. Die klap je bij het uitstappen naar boven en laat hem na het instappen weer zakken.’

Super zicht rondom

Na het omdraaien van de contactsleutel licht het beeldscherm op. ‘Zie eens, het computersysteem loopt de vitale controlepunten na en als die in orde zijn, verschijnt er een smiley. Leuk bedacht! De bekende Liebherr start-stopknop ontbreekt ook hier niet. Het zicht rondom is werkelijk super, mede door de positie van de giek naast de cabine, waardoor je er langs of overheen kunt kijken. Het glasoppervlak is riant, met een voorraam dat je helemaal open kunt klappen, ook van onderen. Hartstikke praktisch als je met een grondwerker of andere collega moet overleggen.

Aandrijfassen en middendifferentieel zitten uitstekend beschermd tussen de chassisconstructie van de onderwagen.

De ruitenwisser mag ook best genoemd worden, de parallelogram-constructie zorgt voor een enorm wisvlak. Natuurlijk, bij een grotere machine heb je meer ruimte in de cabine, maar dat is logisch, we praten hier over de compacte klasse en zodoende zie ik geen reden tot klagen. Er is zelfs nog wat bergruimte achter de stoel, altijd handig. Alles is mooi afgewerkt en heel solide in elkaar gezet, dit is geen kraan waarin je op een slechte weg van alle kanten gerammel hoort.’

Nooit kracht tekort

Onze testpiloot start de motor en werkt allerlei standaardoefeningen af. Dat gaat uiterst soepel, zonder zichtbare schokken. De brede grijns waarmee hij een half uur later uitstapt, is veelzeggend… ‘Fantastisch, deze kraan is áf! Je draait er zo mee weg en hebt direct een gevoel van controle. Hij gaat meteen los, maar zonder zenuwachtig gedoe en ligt ontzettend lekker in de hand. De 150 pk/110 kW dieselmotor – Stage V natuurlijk –  geeft je nooit het gevoel dat je kracht tekort komt. Als je met een draaikantelstuk werkt, zou wat extra ballastgewicht achterop de machine nóg stabieler kunnen maken. Het is het bekende ‘elk voordeel heeft zijn nadeel’, want de soms wat licht aanvoelende achterkant is het gevolg van de korte opbouw, waardoor je minder ruimte nodig hebt om te kunnen draaien.’

De Liebherr A 913 Compact heeft in tegenstelling tot de A 916 geen luchtrooster in het motorcompartiment. Achter het deurtje achterin de cabine past een standkachel.

Niet van de zuinigste kant

Volgens Jan Jacob laat de Liebherr-boekhouder zich hier niet van zijn zuinigste kant zien. ‘Er zit veel op en aan. ‘One Pedal Driving bijvoorbeeld, hij remt automatisch af als je het rijpedaal loslaat. Er zijn ook veel mogelijkheden om extra functies in te stellen. De hendels hebben een proportionele bediening en je kunt er ook een soort extra kruishendel in programmeren. Prachtig wat er allemaal kan met de joysticks, heel subtiel en perfect gecontroleerd. Via de proportionele ventielen kun je eventueel ook de wielen besturen. Dan kun je het stuur loslaten en heb je de handen vrij om andere bewegingen uit te voeren. De snelheid wordt daarbij begrensd op 20 km/u. Prima, op de openbare weg stuur je toch op de gebruikelijke manier.’

Hij is ook leverbaar met vierwielbesturing, dan kun je bij wijze van spreken draaien op een postzegel

Rijpedaal wordt gaspedaal

Bij normaal sturen ligt de maximum snelheid op 30 km/u, vertelt onze machinist die ook weet te melden dat op speciale bestelling 35 km/u mogelijk is. ‘Dan krijg je een aangepaste constructie met dikkere aandrijfassen. Boven de 20 km/u treedt de dansonderdrukking automatisch in werking. Dan veert de giek mee voor meer comfort en ondergaat de machine geen onnodige torsiebelastingen. Ik moet zeggen dat deze machine heel fijn rijdt en er is aan alles gedacht. Je kunt bijvoorbeeld de hydrauliek uitschakelen, waardoor je meer kracht aan de wielen krijgt. Dan wordt het rijpedaal een echt gaspedaal en hoef je niet met een brullende motor als een slak te vertrekken als het stoplicht op groen springt. Wel voel je ook bij het rijden dat de achterkant relatief licht is en daardoor een tikkeltje springerig. Maar ach, over het nut van wat extra ballast hadden we het al even. Het heeft nauwelijks invloed op het beeld dat ik van de A916 heb. Ik vind het een gelikte machine, die er heel degelijk uitziet en mooi is afgewerkt. Ik denk dat ik er elke dag weer met plezier in zou stappen!’

De motor (A 913: 129 pk/95 kW, A 916: 150 pk/110 kW) is uitstekend toegankelijk via de omhoog scharnierende motorkap rechts. Boven de sticker bij de ventilator het peilglas van het koelsysteem.

Mag het ietsje minder zijn?

Wijnproeverijen beginnen meestal niet met de beste wijn, omdat de volgende smaken dan kunnen tegenvallen. Bij de Liebherr A916 en A913 is geen sprake van beter of slechter, hier hangt de juiste keuze van de werkzaamheden af. Feit blijft dat laatstgenoemde met een treingewicht van 14,5 ton in een iets lagere gewichtsklasse valt en 21 pk minder levert. Proeft Jan Jacob Bles het verschil?

Ook de onderkant van de voorruit kan open. De parallelogram-ruitenwisser heeft een enorm wisvlak.

Cabine

Onze expert heeft weinig woorden nodig bij het beschrijven van de cabine: ‘Nou, je hoeft geen andere foto’s te maken, als je met de ogen dicht de weg vindt in de A916, lukt dat ook in de A913, het interieur is identiek. Ook hier heb je weer de proportionele bediening, die een perfecte controle geeft.’ Bij de verdere bovenbouw zijn de verschillen klein, zo heeft deze versie geen luchtrooster aan de linkerkant. In beide gevallen is er plek voor een optionele standkachel achter het deurtje onder het zijraam van de cabine. Ook de afgeronde achtersteven met het ballastgewicht is gelijk. Dat is niet alleen een designkwestie, door de ronde vorm heeft de machine net iets minder ruimte nog om te draaien. Soms tellen de decimeters…

Vertrouwde bediening

Jan Jacob vertelt dat hij vaak op zwaardere Liebherrs zit. ‘Omdat het qua bediening allemaal zo vertrouwd is, denk ik dan dat ik een bepaald gewicht wel kan pakken met deze 913, maar moet dan even omdenken en een stapje terugdoen. Dat is meer een verwijt aan mezelf dan aan de kraan. Die houdt zich prima, gezien de gewichtsklasse en de flexibiliteit. Hij voelt stabiel aan en heeft een goede gieklengte, daar kún je wat mee. Hij is ook leverbaar met vierwielbesturing, dan kun je bij wijze van spreken draaien op een postzegel en beschik je over een superflexibele kraan’, aldus Jan Jacob.

Moeiteloos een vrachtwagen volscheppen

Hij voegt eraan toe dat zo’n A913 Compact niet alleen voor het wat lichter werk een uitstekende keuze is, maar ook in staat is om moeiteloos een vrachtwagen vol te scheppen. ‘Het is een echte allemansvriend voor stratenmakers en gemeentelijke diensten. Heb je deze machine eenmaal een beetje in de vingers, kun je er mee lezen en schrijven.’

Ook uitschakelbare hydrauliek

‘Voor het rijden geldt hetzelfde als bij de A916, inclusief de mogelijkheid om de hydrauliek uit te schakelen voor extra kracht op de wielen en moeiteloos accelereren’, concludeert onze machinist, om eraan toe te voegen dat de rijsnelheid standaard maximaal 30 km/u bedraagt en optioneel 35 km/u. ‘Ook hier zou wat extra ballast achterop goed zijn voor de balans en een rustiger rijgedrag op de weg, maar dat zie ik niet als een zwaarwegend minpunt. Wat mij betreft mag je ‘Doordacht en degelijk’ boven dit testverslag zetten. Dat is op Liebherr A913 Compact net zo zeer van toepassing als op de A916 Compact.’

Een suggestie waar we niets tegenin te brengen hebben. En om nog even terug te komen op de wijnkeuze: bij sommige gerechten past een lichtere wijn beter dan een zware…

Dit artikel is gesponsord door Wynmalen & Hausmann.