Corona-crisis: Europese machinebouwers willen uitstel van deadline voor Stage V-motoren

Corona-crisis: Europese machinebouwers willen uitstel van deadline voor Stage V-motoren

CECE, het comité voor Europese machinebouwers, heeft de Europese Unie opgeroepen snel maatregelen te nemen als reactie op de marktverstoringen die worden veroorzaakt door de pandemie van het Corona-virus. De lobbyorganisaties roept op om de deadlines die gelden voor uitlaatemissies van bouwmaterieel uit te stellen.

Samen met andere lobbyorganisaties heeft CECE een brandbrief gestuurd aan de Europese Commissie. Zij pleiten voor opschorting van de deadlines die gelden voor overgangsmotoren in bouwmaterieel. 2020 geldt als overgangsjaar voor Stage V-motoren in de vermogensbereiken < 56 kW en ≥ 130 kW. 2021 is de overgangsfase voor motoren met een vermogen van 56 kW tot 130 kW.

Overgangsmotoren op weg naar Stage V

Machinefabrikanten hebben in de transitiefase tot 30 juni 2020 de tijd om machines <56 kW en ≥ 130 kW te produceren die zijn uitgerust met zogenoemde overgangsmotoren, en vervolgens tot 31 december 2020 om deze machines op de EU-markt te brengen. In 2021 gelden identieke termijnen voor machines met vermogens van 56 kW tot 130 kW.

De ondertekenaars van de brief wijzen erop dat de uitbraak van het Corona-virus de toevoer van onderdelen en componenten bemoeilijkt. Dit gold enkele weken geleden voor leveringen vanuit China en geldt nu voor componenten uit Italië en andere EU-lidstaten. ‘Naarmate de pandemie zich uitbreidt worden er in Europa en in de VS verdere interrupties voorzien’, aldus de briefschrijvers.

Vermijdbare economische schade

De ondertekenaars van de brief stellen: ‘Zonder essentiële onderdelen zoals banden, assen, hydraulica, verlichting en elektronische apparatuur, zijn fabrikanten niet in staat machines te bouwen die voldoen aan de opgelegde deadlines. Als gevolg hiervan zullen zij de machines met de reeds aangeschafte overgangsmotoren niet op de markt kunnen brengen. Omdat het niet meer mogelijk is om ze te gebruiken, zullen deze motoren moeten worden gesloopt, wat leidt tot vermijdbare economische schade en onnodige verspilling van grondstoffen en hulpbronnen.'

Riccardo Viaggi, secretaris-generaal van de CECE, geeft aan dat de situatie kritiek is. ‘De deadlines moeten worden opgeschort totdat de situatie opnieuw kan worden beoordeeld’, vindt hij. ‘De maatregel is neutraal vanuit milieuoogpunt en zou verdere economische schade als gevolg van de Covid-19-pandemie aan onze maakindustrie en de banen die ervan afhankelijk zijn, voorkomen.’

Lees ook: Europese bouwmaterieelfabrikanten ervaren grote impact van Corona-crisis