artikel

Merlo Roto 60.24 MCSS: compleet en stabiel

Materieel

Merlo Roto 60.24 MCSS: compleet en stabiel

De veelzijdigheid van Merlo verreikers is ongeëvenaard. Vooruitstrevende technologie, innoverende producten en prestaties van hoog niveau zorgen voor een betrouwbare oplossing voor alle werkzaamheden. Het in 1964 opgerichte bedrijf staat voor de absolute top op het gebied van prestaties, comfort, efficiëntie en veiligheid. Jaarlijks wordt 8% van de winst geinvesteerd in R&D, wat de focus op innovatie en constante verbetering van de producten wel bewijst.

De wereldwijde distributie van Merlo vindt plaats via 600 verkooppunten. Één van die dealers is Verreikercentrum Midden Nederland (VC-MN) in Wekerom. Henk Bosman van Verreikercentrum vertelt: ‘Verreikercentrum en zijn voorganger zijn al meer dan 17 jaar erkend leverancier van nieuwe Merlo verreikers en aanverwante producten voor een diversiteit aan uitrustingsstukken, zoals bakken, haken, werkkooien, lieren, jibs, vorken en vorkenborden.’

‘Vanuit ons moderne bedrijf’, vervolgt Bosman, ‘bedienen we een groot aantal Merlo-gebruikers in vele sectoren. Kraanbedrijven, aannemers, verreikerverhuurders en asbestsaneerders uit het gehele land zijn klant bij ons voor zowel de aanschaf van nieuwe machines als voor hun service en onderhoud in onze werkplaats en op locatie. Vanzelfsprekend leveren we ook de benodigde onderdelen en reserve-onderdelen uit voorraad aan zowel dealers als eindgebruikers. De bemande en onbemande verhuur van diverse modellen verreikers maken onze dienstverlening compleet.’

Uniek is dat je ervoor kan kiezen om met een vast motortoerental te werken.

Importeur van de Benelux is De Lille NV – Merlo Import Benelux. Merlo Benelux voert het complete leveringsprogramma van Merlo met diverse typen verreikers gericht op de landbouw en de bouw, evenals de roterende verreikers. De Lille NV – Merlo Import Benelux is gevestigd in Lendelede, België.

Hoofdrol voor Merlo Roto 60.24 MCSS

Hoofdrolspeler in de test is een roterende verreiker (‘Roto’) met een eigengewicht van 19 ton. Merlo voert de roterende verreiker sinds 1991. De Roto’s werken niet enkel in de hoogte en op afstand, maar hebben een continue rotatie over 360 graden. Kortom, het is één machine met de voordelen van een verreiker (met vorken), van een mobiele kraan (met jib/lier) en van een hoogwerker (met een werkbak).

Rijden op de weg is comfortabel.

Rijden op de weg is comfortabel.

Merlo Continuous Slew Safety: zelfdenkend veiligheidssysteem

Merlo heeft niet-continu roterende verreikers en continu roterende verreikers. De serie continu roterende verreikers bestaat uit in totaal zes varianten, waarbij wij het zwaarste type met 6 ton gewicht gaan testen: de Merlo Roto 60.24 MCSS. Waarbij in de typebenaming de 24 staat voor een maximale hoogte van 24 meter en MCSS voor ‘Merlo Continuous Slew Safety’. Dit zelfdenkende veiligheidssysteem meet continu drukwaarden van bijvoorbeeld stempels. Als het systeem te grote veranderingen constateert zal het systeem ingrijpen en teruggaan naar een veilige situatie. Dus ben je bijvoorbeeld een last aan het hijsen, kun je altijd de tegenovergestelde veilige beweging maken. Heb je bijvoorbeeld de giek uitgeschoven, kun je deze altijd weer intrekken.

Tot 18 procent brandstofbesparing

De Roto 60.24 MCSS is uitgerust met een motor die voldoet aan de Tier 4 Final emissie-eisen. In het kader van brandstofbesparing zijn de Merlo Roto verreikers ook allemaal uitgerust met het Eco Power Drive-systeem (EPD). Deze EPD zorgt ervoor dat de hydrostatische transmissie en de dieselmotor communiceren. De bestuurder bepaalt de snelheid, waarna het systeem een toerental kiest dat bij die vooraf ingestelde snelheid ideaal is. Dit kan leiden tot maar liefst 18 procent brandstofbesparing bij transport en ladingverplaatsing. Uniek is dat je ervoor kan kiezen om met een vast (en vrij te kiezen) motortoerental te werken. Het gaspedaal wordt dan een rijpedaal.

Het gepatenteerde mastsysteem heeft alle slangen, cilinders en aanluitingen inwendig voor optimale bescherming.

Stoere en degelijke uitstraling

Voordat we gaan werken met de verreiker is het tijd voor de ‘walkaround’. De verreiker heeft niet de voor Merlo zo kenmerkende groene kleur maar is in de kleuren van klant Prinsen Sloopwerken uit Aalten uitgevoerd. Testmachinist Jan Jacob Bles geeft zijn eerste indruk weer: ‘Deze verreiker heeft een stoere en degelijke uitstraling, het geheel straalt kwaliteit uit. Met een gewicht van 18.900 kg is dit natuurlijk geen kleine verreiker, maar toch is het Merlo gelukt om een compacte machine te construeren.’

De accu’s, vulopeningen van brandstof- en AdBlue-tank en testpoorten.

De accu’s, vulopeningen van brandstof- en AdBlue-tank en testpoorten.

Goede onderhoud- en servicevriendelijkheid

Verder zien we net gemonteerd leidingwerk ten behoeve van de 6/2 klep. Op de giek zijn diverse werklampen gemonteerd voor goed zicht in slecht verlichte of donkere omstandigheden. Aan de rechterzijde openen we de grote motorkap. Daar zien we de 170 PK, 4-cilinder Iveco/FPT Tier 4 Final motor. De motor en filters zijn goed bereikbaar en het luchtfilter is ook eenvoudig te vervangen. Jan Jacob: ‘Deze Merlo is uitstekend qua onderhoud- en servicevriendelijkheid. Dagelijkse checks zoals bijvoorbeeld olie peilen gaan gemakkelijk. Alle serviceruimtes zijn goed toegankelijk en de kappen kunnen ver open.’

Aan de achterzijde zien we de geïntegreerde en daardoor goed beschermde achterlichten en daarnaast de 12-Volts aansluiting. Ook zien we de goed beschermde achteruitkijkcamera, die optioneel is.

Qua servicevriendelijkheid scoort de Merlo punten.

Qua servicevriendelijkheid scoort de Merlo punten.

Diverse handige opbergruimtes

We vervolgen aan de rechterzijde. Daar zien we het aggregaat, dat ook behoort tot de optionele uitrusting, en de noodstopschakelaar. Verder constateren we dat in de onderwagen diverse handige opbergruimtes zijn gemaakt om bijvoorbeeld hijskettingen of gereedschap in te bewaren. We openen het grote serviceluik. Daarachter vinden we de accu’s, vulopeningen van de brandstof- en AdBlue-tank en diverse testpoorten voor het hydraulisch systeem en de elektronica.

Aan de andere zijde van de giek zien we de diverse stekkers en leidingen voor het aansturen van aanbouwdelen. Ook kijken we in de wielkasten achter de wielen. Daar zien we een stikstofbol voor demping en vering tijdens met name het rijden. Het betreft een uniek hydropneumatisch veersysteem. Aan de achterzijde van de verreiker zien we een handige geïntegreerde opbergruimte voor stempelplaten.

De geïntegreerde 12-Volts aansluiting.

De geïntegreerde 12-Volts aansluiting.

Machinist altijd stabiel en veilig

Jan Jacob loopt naar de cabine en ziet de handige opstaptredes geïntegreerd in het chassis. Vervolgens stapt hij op de verreiker en ziet dat de oppervlakte veilig is uitgerust met antislip-traanplaat. Jan Jacob: ‘Zo sta je als machinist altijd stabiel en dus veilig. Je moet er niet aan denken dat je, in het geval van bijvoorbeeld nat weer, uitglijdt en naar beneden valt. Gelukkig denken ze hier bij Merlo goed na over veiligheid.’

Aan de voorzijde van de cabine zien we uitgebreide werkverlichting. Jan Jacob opent de tweedelige deur, stapt de cabine in en gaat zitten in de comfortabele luchtgeveerde stoel met geintegreerde joysticks in de armsteunen. De cabine is ruim opgezet en de zitpositie biedt een uitstekend zicht naar alle kanten. Jan Jacob: ‘De instap in de cabine is breed en gaat gemakkelijk. Het zicht rondom is erg goed en de beelden van de achteruitkijkcamera zijn een prettige aanvulling om dode hoeken te minimaliseren. Via het doorzichtige dak is de lading constant te volgen, ook op maximale hoogte.’

Het Merlin interactief digitaal scherm.

Het Merlin interactief digitaal scherm.

Merlin-systeem

Rechtsvoor zien we naast het stuur een interactief digitaal scherm, het zogenaamde Merlin-systeem, waarop alle relevante gegevens en controlelampjes zijn af te lezen. Aan de rechterzijde naast de stoel bevindt zich het besturingspaneel van de stabilisatoren. Deze kunnen onafhankelijk van elkaar worden ingesteld voor elke specifieke werksituatie. Na de stabilisatie zal de verreiker automatisch de autonivellering activeren om het chassis te allen tijde horizontaal te houden voor maximale werkveiligheid. De cabine is kantelbaar voor het beste zicht op de lading. Deze is standaard bij modellen met een reikwijdte vanaf 24 meter. De machinist laat via een druk op de knop de cabine achterover hellen, dit kan tot een hoek van maximaal 12 graden.

De aangehangen jib en lier functioneren uitstekend.

De aangehangen jib en lier functioneren uitstekend.

Het hijsen met de lier gaat gemakkelijk en de bediening is intuïtief en vanzelfsprekend. De bedieningselementen zijn automatisch op de juiste plek gepositioneerd. Wat verder opvalt, is de grote stabiliteit van de verreiker. Henk Bosman legt uit: ‘Bij Merlo heeft men zeer goed nagedacht over het gewicht. De filosofie is als volgt: het gewicht van de verreiker is namelijk als een, zoals zij het zelf noemen, ‘ring van staal’ gelijkelijk verdeeld over de onderwagen. Dit is de reden waarom de Merlo verreikers bekend staan om hun grote stabiliteit.’

De kantelbare cabine tot een hoek van 12 graden.

De kantelbare cabine tot een hoek van 12 graden.

Geschikt voor asbestsanering

De tweede test betreft het werken met de module Bediening Werkkooi vanuit Cabine, waarmee deze verreiker is uitgerust. Deze module is volledig in eigen beheer ontwikkeld door Merlo Benelux in overleg met Merlo Italië. Hiermee wordt voldaan aan de vraag uit de markt. In combinatie met de open-front werkkooi kan asbestsanering veilig en praktisch worden uitgevoerd. De machine kan nu volgens de regels bediend worden uit de cabine in plaats van uit de werkkooi zelf. Normaliter is bediening vanuit de kooi bij alle machines verplicht, maar met de de genoemde optie wordt dit al langere tijd door TÜV Nederland goedgekeurd. Vincotte als Notified Body heeft dit vooraf getest en onderzocht.

De aangehangen open-frontkooi is van Merlo Benelux-makelij en is zeer geschikt voor het verwijderen van bijvoorbeeld asbest. Voor deze asbestkooi is een EG-typekeur uitgevoerd die vermeld staat op de CE-verklaring. Ook heeft de kooi een extra borging met detectie van de vergrendeling aan de machine. De kooi heeft een capaciteit van 800 kg en is inklapbaar, en ook te gebruiken als reguliere werkkooi.

Walkietalkie of camera verplicht

Jan Jacob kiest ‘Hoogwerker-modus’ met de blauwe selectiesleutel in de cabine. Henk Bosman: ‘De machinist in de cabine werkt met de joysticks, maar de verreiker reageert zoals bediening vanuit de kooi plaats zou vinden. Dit betekent dat de verreiker op beperkte capaciteit werkt (gelimiteerde vlucht, lagere snelheden en rotatie van een vorkenbord is onmogelijk). Verder is er minimaal een walkietalkie of camera verplicht. Dit zodat er contact is tussen machinist en de personen in de werkkooi. Wat essentieel is, is dat de personen in de werkkooi altijd de bediening weer kunnen overnemen. De prioriteit ligt te allen tijde bij degene in de kooi.’

Jan Jacob geeft zijn mening: ‘Dit systeem werkt prima en vooral veilig. De kooi heeft een goede capaciteit en de bediening van de radiograaf is intuïtief. Het rijden op de weg gaat comfortabel dankzij de lange wielbasis in combinatie met de hydropneumatische vering.’

Merlo Roto Roto 60.24 MCSS: complete en fijn werkende verreiker

Bij het uitschuiven van de mast, zien we één van de merkspecifieke kenmerken van de Merlo verreikers. Het gepatenteerde mastsysteem heeft alle slangen, cilinders en aansluitingen inwendig voor optimale bescherming. Het buigt dankzij de vorm, lasconstructie en ingenieuze voorspanning nauwelijks door. Dit vermijdt dus slijtage en zorgt voor een precieze en schokloze werking. Conclusie is dat de Roto 60.24 MCSS een complete en fijn werkende verreiker is. Jan Jacob: ‘De uitrusting is compleet en de bediening is gemakkelijk en deels geautomatiseerd.’

Dit artikel is gesponsord door Verreikercentrum Midden Nederland

Het bovenstaande artikel is afkomstig uit het BouwMachines Testboek 2018-2019. Abonnees ontvangen dit boek gratis bij de editie van november 2018, die vrijdag 16 november in de bus valt.

Reageer op dit artikel