artikel

Harteman maakt uitdagend parcours voor Red Bull Knockout Race

Branche

Het is tijd voor de Red Bull Knockout Race. Nooit eerder was de motorcross op het Scheveningse strand zo uitdagend. Opnieuw is de uitvoerder van het circuit de Tielse aannemer Harteman. Met groot materieel, geavanceerde 3D-machinebesturing en geolied teamwerk maken zij van 100 duizend kubieke meter strandzand een terrein waar motorrijders en het publiek van zullen smullen.

Harteman maakt uitdagend parcours voor Red Bull Knockout Race

De Red Bull Knockout Race op 10 november is een van de zwaarste strandraces ter wereld. Er komen ongeveer 1000 amateur- en professionele motorcrossers uit binnen- en buitenland op af. Ze nemen talloze bochten en allerlei obstakels zoals springschansen, waveboards, kuilen, jumps en boomstammen. Tel daarbij op het zware strandzand, het water en de wind en je hebt alle elementen in huis voor een groot spektakel.

Het parcours

Dit jaar is het vijf kilometer lange parcours uitgezet op een kleiner oppervlak dan het geval was bij de voorgaande editie in 2016. Dat betekent veel, heel veel bochten. Ook bijzonder aan het ontwerp van dit jaar is de zogenaamde Wall of Death, een bijna verticale muur met een kleine jump ervoor. De X-loop die de finalisten aan het einde van de dag gaan nemen, is ook anders dan die van vorig jaar. Wat deze is? Dat blijft geheim tot aan de start van de Red Bull Knockout.

Vertrouwen

Twee dagen voor aanvang van de aanleg van het circuit vertelt directeur Wilco Harteman over de bijzondere opdracht die gegund is aan zijn gelijknamige bedrijf. ‘In 2016 hebben we voor het eerst het Red Bull parcours aangelegd. Toen waren we met twee andere aannemers in de running. Blijkbaar heeft het werk dat we hebben afgeleverd het vertrouwen gewekt van Red Bull want ook dit jaar wilden ze dat wij het parcours aanlegden.’

3D machinebesturing

Net als bij de voorgaande editie moet het terrein aan de kust van Scheveningen in acht dagen gereed zijn. In die tijd blijft het strand gewoon bereikbaar. Daarom worden de cabines voorzien van extra camera’s. Op die manier is de veiligheid van de wandelaars en de machinisten gewaarborgd.

Nog een manier van slim werken is 3D machinebesturing. Werkte Harteman in 2016 nog met twee 3D gps-systemen van Topcon met roversets aan het Red Bull parcours, tegenwoordig zijn dat er vier. Voor dit kolossale werk huurt Harteman tijdelijk drie extra machinisten in die allemaal werken met dezelfde Topcon-apparatuur.

Wilco: ‘De 3D-gegevens die nodig zijn voor het modelleren van de bochten en de obstakels staan klaar voor de machinisten. Ze hebben continu toegang tot de meest actuele gegevens via Topcon’s cloudprogramma SiteLink3D. Op hun scherm in de cabine kunnen ze zien onder welke hellingsgraad het zand verzet moet worden.’

Mensenwerk

Niet dat er alleen op de schermpjes ge(s)tuurd wordt. Wilco: ‘Greg Atkins, de ontwerper van het parcours, en mijn vader Marco lopen net als in 2016 continu rond op het parcours en geven instructies en aanwijzingen aan de mensen op de machines. Want het werk komt nauw. Er mag niet meer dan vijf procent afgeweken worden van het oorspronkeljke ontwerp en het is altijd opletten met de hoogtes op het terrein omdat deze enorm variëren vanwege de jumps en andere obstakels.’

Knallen

Op donderdag worden de tractoren, rupskranen, shovels en bulldozers aangevoerd. Ook al het materiaal staat aan het einde van die dag gereed. De machinisten krijgen diezelfde dag instructies. En dan? Dan gaat Harteman knallen om de naam van Red Bull Knockout als zwaarste strandrace ter wereld hoog te houden.

Wie is Harteman?
Harteman is een Betuws familiebedrijf dat actief is in transport, handel en wegenbouw. Van oudsher staat het familiebedrijf in Tiel en omstreken bekend om de zand- en grindhandel, dat van start ging in 1978. Tegenwoordig kent Harteman 4 werkmaatschappijen: zand & grind, weg- & waterbouw, verhuur en op- en overslag.

Werkzaamheden Red Bull Knockout strandracecircuit

Opdrachtgever: Red Bull

1-9 november:
– aanleg tracé van 1,5 kilometer voor kabels en leidingen (meetpunten voor timelapse) op 60 centimeter diepte
– aanleg 5 kilometer lange track met 22 bochten
– aanleg tunnel
– aanleg van twe kilometer rijbaanafscheiding
– aanleg opstelplaatsen marshalls
– aanleg van springschansen variërend van 3000 m3 tot 7000 m3, diverse jumps, een waveboard en een mystery X-Loop
– plaatsing van 180 boomstammen

11-15 november:
– In originele staat terugbrengen van vijf kilometer strand

Dit artikel is gesponsord door Topcon.

Reageer op dit artikel