Efficiënt grond verzetten tijdens grootste operatie sinds Deltawerken

Tot 2050 wordt gewerkt aan de grootste Nederlandse dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. In totaal zal meer dan 1500 kilometer aan dijk worden versterkt. Het project van 23 kilometer dijk tussen Gorinchem en Waardenburg zal worden uitgevoerd onder de naam Graaf Reinaldalliantie. Daarin werken Waterschap Rivierenland, Heijmans, GMB, de Vries & van de Wiel en Royal Haskoning DHV als adviserende partij, aan deze landelijke opgave. Topcon is betrokken bij de logistieke kant van grondverzet, data en documentatie.
Delen:
Het project van 23 kilometer dijk tussen Gorinchem en Waardenburg zal worden uitgevoerd onder de naam Graaf Reinaldalliantie.

De dijk wordt versterkt, verhoogd en verbreed, met als doel te voldoen aan de veiligheidsnorm en om de waterveiligheid te waarborgen voor de toekomst. Daarnaast is leefbaarheid een belangrijke factor. De dorpen worden weer verbonden met de rivier omdat de vernieuwde dijk zal uitnodigen om op te fietsen, te wandelen en te genieten van het Nederlands cultuurhistorische uitzicht.

Tweeënhalf miljoen kuub grondverzet

De dijkversterking tussen Gorinchem en Waardenburg moet in 2026 gerealiseerd zijn. In dat proces moet iedere kuub grond die wordt verplaatst worden vermeld bij de overheid. Door de goede samenwerking met Heijmans, die al jaren gebruik maakt van Topcons software voor rittenregistratie, is Topcon bij het project betrokken om een passende oplossing te vinden voor de grote hoeveelheid grondverzet en de daarbij behorende data.

‘De hoeveelheid werk is ongeveer anderhalf miljoen kuub grond ontgraven en zeshonderdduizend kuub klei leveren om de dijk versterken’, zegt Maarten de Haan, projectleider van Graaf Reinaldalliantie. ‘Al met al is dat tweeënhalf miljoen kuub aan grondverzet.’

Documentatie van iedere vracht in de cloud

In andere tijden werden papieren formulieren gebruikt om alle ritten van de vrachtwagens en hun vracht te noteren. Dat betekent met de 25.000 vrachten die voor de 23 kilometer aan dijkversterking worden verwacht, dat er 25.000 papieren formulieren hadden moeten worden geprint en ondertekend, plus kopieën, die vervolgens minstens vijf jaar na melding moesten worden gearchiveerd.

De Afvalmelding en Grip-app van Topcon maakt de hoeveelheid papier en de ruim 2000 werkuren die daar aan verbonden zijn, overbodig. De formulieren zijn voor de chauffeurs op hun smartphone beschikbaar bij controle, worden automatisch ondertekend, de rapportage aan de overheid is direct beschikbaar en alle formulieren worden opgeslagen in de cloud. De gegevens waar de chauffeur mee rijdt zijn direct te zien op de computers van de werkvoorbereiders op kantoor en op de tablets van uitvoerders en machinisten op de werklocatie.

Grondstoffen bespaard

Hierdoor worden niet alleen een hoop grondstoffen bespaard, het werkproces tussen alle partijen is ook een stuk efficiënter. Roan van der Zalm, werkvoorbereider: ‘Onlangs hadden wij onze tienduizendste rit van de vrachtauto’s en dat kunnen we nu in één oogopslag bekijken en genereren. Dat was met de papieren begeleidingsbrieven een stuk moeilijker geweest.’

Werktijden, transport en hoeveelheden

De software van Topcon zorgt in diverse sectoren – zoals de bosbouw, mijnbouw en utiliteitsbouw, maar ook bij onder andere de agrarische en educatieve sector – voor efficiënte en nauwkeurige workflows. ‘Het fijne aan het programma van Topcon is de combinatie van inzicht in wat alle chauffeurs rijden en ook direct de rapportage uit kan draaien’, zegt van der Zalm. ‘Daarmee kan je de werktijden van de chauffeurs zien maar ook de hoeveelheden grondstoffen die vervoerd zijn.’

Programma op maat voor maximale effectiviteit

De programma’s worden op maat geleverd om de effectiviteit op de toepassing maximaal te kunnen vergroten. Of die toepassing nu machinebesturing is, of een monitoringsoplossing voor de registraties uit het werkveld. De interface van de programma’s zijn intuïtief en gemakkelijk te besturen. Door de cloud-oplossingen zijn de gegevens overal te bekijken en altijd up-to-date.

Training on the job

In plaats van denkbeeldige voorbeelden te leveren bij de training, werkt Topcon direct met de werknemers aan de realiteit. Zo kunnen zij het programma direct op hun werkwijze toepassen.

‘We gaan direct het project inrichten. Voor een klein stukje, maar wel met alle aspecten die van belang zijn’, aldus Johan Waaldijk van Customer Support bij Topcon. ‘Het voordeel daarvan is dat je na de training de rest van het product zelf kunt inrichten zonder al te veel hulp. Natuurlijk heb je daarna nog een aantal contactmomenten, maar in principe proberen we de klant zo snel mogelijk zelfstandig te maken. De uitdaging voor dit project is om ervoor te zorgen dat er voldoende kennis bij de klant aanwezig is om geheel zelf met het systeem te werken. Ik vind dat dat hier goed gelukt is.’

Bekijk de video

Het hele indrukwekkende project kun je hier bekijken:

Topcon – Project Graaf Reinaldalliantie Dijkversterking – product Afvalmelding from Topcon in Europe on Vimeo.

Dit is een partnerartikel van Topcon – bekijk meer artikelen in het partnerdossier.