Naast de bekende rupsgravers levert Takeuchi al sinds 1994 ook mobiele graafmachines. In de loop der jaren was die mobiele echter gegroeid van 7 naar 10 ton eigen gewicht. Deze TB395W concurreert nu vooral met de 8- tot 13-tons machines van andere merken. Daarmee werd het echter wel tijd om het ontstane gat te dichten met een nieuwe 7 ton wegende mobiele graafmachine. Met deze TB370W richt Takeuchi zich op onder meer de stratenmaker en blinkt die ook uit op de compacte bouwplaats.
De TB370W is zeer wendbaar en de breedte is beperkt gebleven tot 2,10 meter, waar andere machines al snel richting 2,35 of zelfs 2,40 meter gaan. Onze testmachinist Jan Jacob Bles is wel te spreken over die keuze. ‘Dan blijf je mooi smal, vooral als je bij straatwerk tussen de banden moet rijden. Je kunt ook overal goed bij. En dit gewicht is daar ook gunstig voor.’

Two piece boom
De machine is uitgerust met een two piece boom waarmee een goed bereik verzekerd is en behoorlijk zwaar werk te verzetten is. Je kunt er prima een pak steen mee pakken of een dumper mee laden en de opbreekkracht is meer dan voldoende. De TB370W leent overigens veel onderdelen van zijn rups-broertje TB370. De techniek is dus bekend en bewezen, terwijl het in de service van Takeuchi Benelux betekent dat onderdelen uit voorraad leverbaar zijn en snelle service is uit te voeren. De dieselmotor levert een vermogen van 54,6 kW oftewel 74,3 pk. Met dat vermogen is geen Adblue-systeem nodig, maar voldoet de machine met roetfilter uiteraard wel aan de emissienormen. Verder heeft de cabine een upgrade gekregen.
de machine is voorzien van een 270 graden camerasysteem voor goed zicht van opzij en naar achteren.”
Rob Slenders, productmanager Takeuchi bij Takeuchi: ‘Volgens ons is de machinist van een mobiele machine vaak kritischer dan die van een rupsgraafmachine. Met een mobiele doe je veel meer verschillende werkzaamheden en werken machinisten vaker op de grens van wat kan. Ze zijn creatief in het bedenken van oplossingen. Ze werken ook bijna allemaal met een tiltrotator. Daar hebben we de machine dan ook op voorbereid, met standaard vier hydraulische extra functies. De derde functie is altijd voor de snelwissel; bij de eerste en tweede extra functies zijn flow en druk instelbaar; bij de vierde extra functie is alleen de flow instelbaar. De aansturing van deze extra hydraulische functies is met multifunctionele joysticks waarbij je zelf functies kunt toewijzen.

Slangen beschermd
Jan Jacob: ‘Het is wel heel mooi dat ze zo ver zijn gegaan met die vier functies en de mogelijkheden om alles naar wens van de machinist in te stellen. Daar hou ik wel van! Dat is echt doorgedacht naar de toekomst.’
‘De extra functies lopen keurig met stalen leidingen langs de giek. Alle slangen zijn voorzien van een extra veiligheidshoes, wat uitdrogen en beschadigen voorkomt. Op de cilinder zit een bescherming tegen beschadigingen. Wat mooi is, is dat je cilinders aan beide kanten van de giek hebt. Daardoor wordt hij stabiel en het biedt veel ruimte als je over een muurtje heen moet graven. In krappe ruimtes is dit heel functioneel. De gekozen giek van deze mobiele kranen geeft je daarbij een net iets grotere slag.’

Giekdemping standaard
Uiteraard is de TB370W helemaal te customizen, onder meer met spatborden die steeds vaker worden gevraagd. Maar Takeuchi zorgt standaard ook al voor diverse extra’s. ‘Zo monteren we altijd giekdemping. Vanaf januari laten we dat zelfs standaard af fabriek monteren. Ook laten we standaard af fabriek twee gereedschapskisten monteren, zowel links als rechts dus. We merken dat de Nederlandse machinist daar behoefte aan heeft om extra materiaal zoals kettingen op te bergen. Verder monteren we voor Nederland grotere banden dan de Japanse fabriek levert. Standaard is ook dat de machine rondom voorzien is van ledverlichting, zowel voor de werklampen als de rijverlichting. Ook trekhaakvoorbereiding is binnenkort standaard af fabriek. Met een trekhaak mag je een geremde aanhanger van 3,5 ton trekken.’
Jan Jacob: ‘Die ledverlichting is een heel mooi dingetje. Dat ook de rijverlichting led is geworden, is echt modern. Vaak is alleen de werkverlichting led en de rijverlichting nog halogeen. Hier is duidelijk naar de toekomst gekeken.’

Digitale functies
Een nieuwe feature is ‘auto digging break’. Dat functioneert ongeveer zoals een elektronische automatische handrem bij een personenauto. Slenders: ‘Als je de machine stopt gaat die automatisch op de rem. En als je weer wegrijdt gaat de rem er automatisch af. Uiteraard kun je het systeem ook uitzetten op momenten dat dat minder handig is.’ Ook is de TB370W uitgerust met het Takeuchi Fleet Managementsysteem (TFM), waarmee onder meer aankomend onderhoud wordt aangegeven en storingen vanuit kantoor uit te lezen zijn, maar de machine ook middels GPS te tracken is en eventueel kan worden voorkomen dat de machine kan worden gestart. Takeuchi geeft daar standaard een vijfjarig abonnement bij. Verder is de machine voorzien van een 270 graden camerasysteem voor goed zicht opzij en naar achteren. In de cabine is een touch-screen te vinden voor de belangrijkste instellingen.

Schuifraam
Dit is overigens de eerste Takeuchi met een schuifraam in de deur. Dit is ontwikkeld op verzoek van de klanten van Takeuchi. Jan Jacob: ‘Dat is inderdaad wel ideaal voor het contact met mensen rondom de machine. Dan hoef je niet steeds de hele deur te openen.’ Ook is er ‘uitstapverlichting’: een lamp brandt 15 seconden lang zodat de machinist kan zien dat hij niet uitstapt in een plas of iets dergelijke.’
Jan Jacob: ‘De cabine is volwassen en voldoet aan alle wensen van de machinist. Hooguit is die voor lange mensen wat aan de krappe kant. Je hebt een ruime instap en als je de machine recht op de onderwagen stil zet, kun je netjes recht naar beneden uitstappen. Als je instapt kun je de console helemaal omhoog klappen voor extra ruimte. Er zijn veel ramen tot onderen, het zicht is prima en de ramen kunnen mooi open.’
‘Als je gaat zitten, merk je zeker dat er veel veranderd is. Zo is het beeldscherm groter en heel mooi duidelijk en kun je die bedienen met een draaiknop met je rechterhand. De stoel zelf kun je in alle gewenste posities zetten. De joysticks en dergelijke bewegen mooi mee met de luchtgeveerde stoel, waar je comfortabel in zit als een koning. Ook de hendels zijn nieuw met veel opties. Het zijn dezelfde hendels als in de TB395W. De radio is netjes weggewerkt in het systeem en voorzien van een usb-poort om eigen muziek af te spelen.’
Onderhoud
‘Onderhoud is mooi te doen’, zo vervolgt Jan Jacob. ‘Je kunt overal netjes bijkomen en het is heel overzichtelijk! De vetspuit kun je netjes kwijt bij de dieseltank. En de brandstofvulslang met oprolmechanisme vind ik toch wel perfect! Die is netjes weggewerkt achter een klepje en je kunt er mooi bij vanaf de grond. Het ventielenblok is netjes en goed bereikbaar onder de kantelcabine.’
In de Eco-stand is de machine rustig en duurzaam”
Waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat, is hoe de machine daadwerkelijk functioneert. ‘Dat is meer dan wat ik van deze machine verwacht had, zo soepel en sterk en snel. Ik zeg altijd dat Takeuchi niet de snelle, maar de beheerste draaier is; mooi rustig, zonder schokken. Een Takeuchi draait soepel en daar hoef je niet hard in te werken. Bij deze kraan is dat zelfs bijzonder goed: hij is heel soepel en beheerst maar ook heel snel. Je merkt dat hij een grote pomp heeft en dat hij genoeg hydraulisch vermogen heeft. Ook de motor kan het makkelijk aan. Dat vind ik fijn draaien.’
‘Het rijden met deze machine gaat comfortabeler en beter dan ik verwacht had met zo’n toch vrij kleine machine. Hij kan prima mee komen. De machine is voorzien van een HST pomp en rijmotor ten behoeven van de aandrijving. Op deze manier heeft de werkhydrauliek geen invloed op het rijden.’
Eco+ stand
‘Wat nieuw is bij deze machine is de Eco+ knop. Er zijn in totaal drie standen. In de Eco-stand is de machine rustig en duurzaam bezig. In standaard draait de machine een hoger toerental, dat je kunt instellen met een draaiknop. In de Eco+stand draait hij als basis in Eco, maar zodra je extra hydrauliek vraagt geeft de machine automatisch gas bij. Dat werkt heel soepel. Je hoort alleen het motortoerental omhoog gaan en de giek gaat ook sneller, maar dat gaat in een vloeiende lijn, zonder schokken of zelfs maar een hikje. En hij is sterk. Zelfs met de giek uitgestrekt kan hij een flink gewicht aan.’
De eindconclusie van Jan Jacob is dan ook lovend. ‘Ik mag wel zeggen dat ik het een fijne machine vind. Het is echt een broertje van de TB395W, maar dan voor het fijnere werk en de nog krappere hoekjes. Om het zo maar te zeggen: een kleine mobiele met een groot hart of ja een grote mond… Vooral doordat deze machine wel echt een alleskunner is.’
Dit artikel is gesponsord door Takeuchi.




















