De grootste strijd die DNL Machines & Equipment en Sany in Nederland moeten leveren is die van het imago. Dat onderdelen voor allerlei machines en apparatuur in China gemaakt worden, weet iedereen en is geen probleem. Maar een machine kopen van een Chinees merk is nog net even wat anders, zelfs al is dat merk wereldwijd een van de marktleiders en zijn de machines grotendeels opgebouwd met onderdelen van bekende merken.
Machinist Jan Jacob Bles mocht met een machinetest zelf uitgebreid beproeven wat de Sany SY175W daadwerkelijk kan en hoe die zich in de praktijk gedraagt. Van een negatief imago had Jan Jacob geen last. Hij ziet de Sany’s vaker draaien en mocht vorig jaar voor BouwMachines ook al een elektrische Sany SY215E testen. Dat was voor hem de eerste keer dat hij op een Sany draaide. Van die 23 ton zware rupsgraafmachine was hij behoorlijk onder de indruk. In zijn beoordeling sprak hij zelfs over een ’supermachine’. Hij gaf toen al aan positieve verwachtingen te hebben van het merk en nieuwsgierig te zijn naar de verdere ontwikkelingen.

Grotere broer
De 18 ton zware SY175W die hij dit jaar mocht testen, is de grote broer van de 15 ton SY155W, die DNL al langere tijd levert. De 15 ton is de meest gangbare gewichtsklasse, maar voor DNL is de nieuwe 175 een zeer welkome aanvulling op het assortiment. De 175 zal binnenkort ook in elektrisch variant leverbaar zijn. ‘Dat is een veel gevraagd formaat in elektrisch,’ zegt directeur Diederik van Hattem van DNL Machines & Equipment. ‘Sany levert af-fabriek elektrische graafmachines. Dat scheelt in kosten en dus aanschafprijs, maar het geeft ook helderheid over garanties en over inruilprijzen.’
Overigens heeft inmiddels ook een nieuwe 155 zijn intrede gedaan. De vorige machine dateerde al weer van vijf jaar geleden en in die tijd heeft de technische ontwikkeling niet stil gestaan. Dat geldt zowel voor digitale aansturing en cabinecomfort als voor motor- en rijtechniek. Die vooruitgang is ook al te merken aan deze 175.

Robuust en degelijk
De Sany SY175W is in ieder geval een robuuste machine die af-fabriek al behoorlijk compleet is. Wat Jan Jacob gelijk opvalt is de hoeveelheid staal in de giek, waarmee de machine gelijk een robuuste indruk maakt. ‘Het is een gelikte machine die er zeer degelijk uitziet en mooi afgewerkt is tot in de details, ook door de importeur,’ geeft Jan Jacob als eerste indruk.
De machine komt behoorlijk compleet uit China. Wat DNL vervolgens zelf nog standaard aan de machine toevoegt zijn onder meer treeplanken en een kapje voor extra lampen boven de cabine. In beide onderdelen is de naam DNL geïntegreerd. Opties zijn dan bijvoorbeeld nog een in het schuifblad geïntegreerde trekhaak, met hydrauliekaansluiting. Ook kan aan de zijkant van de onderwagen het beschermingsrek worden vervangen door een gereedschapskist. DNL levert de machine met banden naar keuze van de klant en ook in draaikantelstuk kan de klant zijn eigen keuze maken. De machine kan eventueel naar wens worden uitgevoerd met twee schuifbladen of met stempels en een schuifblad.

Bekende merken
Tijd voor een inspectierondje om de machine. Jan Jacob: ‘Het dagelijkse onderhoud is prima te doen. Je kunt voor controle vrijwel overal vanaf de grond bij. Voor de motor moet je er toch even boven op. Als je daar onder de kap kijkt ligt daar een Deutz motor in. Die ligt vrij diep maar is prima te controleren.’
De Deutz motor is een 139 kW 5,2 liter 4 cilinder met een nominaal vermogen van 130 kW. Verder zijn er Kawasaki pompen te vinden, ZF assen en transmissie, en rij-aandrijving en hydrauliek van Bosch Rexroth. De hydrauliek is uitgebreid, met aux 1, aux 2, retour en omschakelbare bak/bakfunctie, met als optie om die elektronisch om te schakelen.
Een degelijke en gelikte machine die mooi is afgewerkt tot in de details.”
De machine heeft standaard automatische smering. ‘Op de zijkant achter de cabine is de smeerpot ook goed bereikbaar. Ik moet wel zeggen dat ik die vrij klein vind voor zo’n kraan maar daar kan desgewenst ook een grotere pot op.’
‘De Adbleu tank zit netjes onder een kap weg gewerkt. Je kan mooi bij de dieseltank daar bovenop. Naar de vulslang moet je de eerste keer even zoeken. Die zit wel heel mooi verstopt aan de onderkant van de bovenwagen. Als je het kapje opent, valt de klep open naar onderen en valt de slang eruit. Zo kan je mooi vanaf de grond bij de tank. Deze manier van opbergen en vullen voorkomt veel zichtbare vervuiling op de bovenwagen. Dat is op zich perfect maar lijkt me wel wat kwetsbaar. Je moet dat kapje niet vergeten, want dan valt de slang er uit en gaat die stuk.’

Goed instelbaar
Ook als Jan Jacob de cabine instapt, is zijn indruk heel positief. ‘Je doet de deur van het slot en hebt direct ruimte om je voeten op de treeplank te zetten. Met de greep om je omhoog te trekken stap je gemakkelijk in. Doordat de console helemaal omhoog weg klapt, kom je gemakkelijk in je stoel. De stoel zelf is comfortabel en is goed qua hoogte en lengte. De rugleuning is instelbaar en ook de armsteunen kun je naar eigen smaak neerzetten. Het stuur kan je naar je toe halen en op je eigen stand zetten. Ook de opbergplek voor een koelbox achter de stoel is prima.’
Vrij veel knopjes
‘Als je dan klaar bent om te werken en de machine wilt starten, blijkt dat je dat niet doet met de sleutel maar met een drukknop. Als de machine op contact staat wordt de computer opgestart en volgen controles. Als alles goed is, gaat een smiley branden en kun je starten. Wat me opvalt is dat er vrij veel knopjes op de machine zitten, ook in vergelijking met de elektrische rups van vorig jaar. Gelukkig is het wel overzichtelijk. Je moet vrij veel doen via het display maar daar wen je snel aan.’ Dat display is overigens een handig touchscreen.
‘Het zicht in de cabine is super! Ook achter de cabine kun je alles goed zien.’ De twee camera’s bieden daarbij een prima helpende hand.

Direct controle
En dan komt het natuurlijk aan op het draaien en de prestaties in de praktijk. ‘Fantastisch,’ zegt Jan Jacob daar over. ‘Hij is af en valt direct in de smaak. Hij ligt lekker in de hand, je draait er zo mee weg. Je hebt direct controle en gaat direct los zonder zenuwachtig gedoe.’
‘Je kunt veel dingen instellen. De mogelijkheden zijn met extra functies zeer uitgebreid. Ook de proportionele bediening zit in de hendels. Dat maakt het tot een extra kruishendel. De machine reageert heel mooi; je kunt heel voorzichtig en gecontroleerd dingen doen. Er zitten Engcon-hendels in, wat nog extra mogelijkheden biedt.’
‘Wat me wel opvalt is het opstarten. Als je opstapt en de console naar beneden doet, moet je de P-knop nog vinden. Die zit onder de stoelleuning aan de linker kant op een verstopt plekje. Dat is ook een soort extra beveiliging, maar waarom? Het zal wel wennen, maar ik vind het een lastige plek.’
Mooi stabiel
‘Het rijden met de machine gaat heel mooi. Je kunt alles tegelijk doen en de machine blijft mooi stabiel. Het draaien op zich is gewoon fantastisch. Hij doet heel mooi wat je wilt.’
Wat daarbij helpt is dat de cilinders voorzien zijn van einddemping, waardoor schokken worden voorkomen. Giekdemping is optioneel, maar voegt DNL in de praktijk aan bijna elke machine toe. DNL gebruikt daarvoor een systeem van een Nederlandse leveranciers, die voor allerlei merken werkt. ‘Daarmee hebben we een partij die kennis en ervaring heeft,’ zegt Van Hattem.
Het eindoordeel van Jan Jacob: ‘De machine heeft mij zeer verrast!! Iedereen heeft wel een mening over Sany maar ik zou zeggen: spreek die niet eerder uit dan dat je er zelf op gedraaid hebt!’
Efficiënte productie
Van Hattem sluit zich daar uiteraard graag bij aan. Hij wijst daarbij graag op de prijs-kwaliteitverhouding als sterk argument om te kiezen voor een graafmachine van Sany. ‘We nemen klanten graag mee naar de fabriek in China. Dan kunnen ze zelf zien waar het prijsverschil tussen Sany en andere merken in zit. Er is geen andere fabriek die zo efficiënt werkt en zo geautomatiseerd is.’
Onderhoud en service worden uitgevoerd door de eigen monteurs van DNL. ‘Als DNL hebben wij rechtstreeks contact met de fabriek, waar snel wordt gereageerd op onze wensen,’ vertelt servicemonteur Jos de Gier van DNL. ‘Zo bleek na levering van een 175 dat het rijpedaal niet altijd helemaal lekker reageert. Wij geven dat aan bij de fabriek en dan pakken ze dat direct op. Binnen een dag hadden we een software-update voor het rijpedaal.’
Daarbij geeft Sany ook nog eens een ongekende garantie. ‘Die bedraagt 10.000 uur of vijf jaar. Dat zie je nergens. Dat gaat zelfs ruim over de fabrieksgarantie van onderdelen-leveranciers heen. Als zo’n onderdeel binnen die garantieperiode kapot gaat, neemt Sany die gewoon voor zijn rekening. We hebben in de praktijk gezien dat ze dat ook echt waarmaken.’
Dit artikel is gesponsord door DNL Machines.






















