XCMG wordt in Nederland geïmporteerd door Heustractors uit Mijnsheerenland. Het Chinese merk is duidelijk in opkomst. De fabrikant blijkt prima in staat om machines te leveren die voldoen aan wat Europese – en met name Nederlandse – machinisten vragen. En dat in zowel shovels als graafmachines met dieselmotor en elektrisch. Met de nieuwe XE270EV voegt het bedrijf daar nu een zware elektrische rupsgraafmachine aan toe.
Met een eigen gewicht van 28,5 ton betreedt de XE270EV een nieuwe klasse voor elektrische graafmachines en is het een duidelijke toevoeging aan de markt. Het is de grote broer van de XMCG XE215EV. Met dat verschil in gewicht bestrijken de twee machines elk hun eigen markten. Qua techniek, bediening en uitrusting vergelijkbaar zijn ze niettemin vergelijkbaar.
‘XCMG maakt gebruik van componenten van gerenommeerde merken’, zegt Dennis Houweling van Heustractors. ‘Denk bijvoorbeeld aan pompen van Kawasaki, maar ook bekende merken van joysticks en slangbreukbeveiliging, et cetera. De hoogvoltage- en batterijtechniek is afkomstig van CATL. Daarbij past XCMG zelfs in verschillende machines dezelfde technieken toe. Dat maakt het voor ons gemakkelijk. Heb je één keer iets voor een bepaalde machine uitgezocht, dan werkt het bij de volgende net zo. Ook hoeven we maar een beperkt assortiment reserve-onderdelen op voorraad te hebben.’

Positieve reacties
We testen de nieuwe XE270EV bij Machineverhuur L.A.W. Tol. De twee bedrijven trekken vaker samen op en de machineverhuur fungeert daarmee feitelijk als testcase voor Heustrators. Dennis Koppenaal van L.A.W. Tol: ‘Eigenlijk al onze elektrische machines zijn XCMG. Wij hebben ook het kleinere broertje van de 270, de 215EV, en we hebben minigravers en shovels. De 215 is qua maat heel gewild, maar deze 270 is zeker ook een mooie maat die breed inzetbaar is. Inmiddels is de vraag er ook wel naar elektrisch. Toen we de eerste elektrische machines net hadden, hadden mensen wel interesse, totdat ze de huurprijs hoorden. Dan gingen ze het toch maar met dieselmachines doen. Je merkt wel dat mensen vrij sceptisch op een XCMG stappen, maar als ze er eenmaal op gedraaid hebben, komen ze heel positief terug. Ze zijn al verrast bij de eerste indruk als ze erop stappen, maar ook door het draaien. We krijgen heel veel positieve reacties.’
De 270EV is zoals gezegd de grote broer van de al eerder geïntroduceerde XE215EV. Onze testmachinist Jan Jacob Bles kende deze 215 al van de TKD. ‘Deze grote groene 270EV is echt een grote broer van de 215. Ik was wel al nieuwsgierig naar deze machine. De 215 had mij op de TKD echt
verwonderd. Van deze grotere versie verwacht ik eigenlijk hetzelfde, maar dan natuurlijk zwaarder, sterker en groter.’ Volgens Dennis Houweling zijn die verwachtingen terecht. ‘Het is in basis en qua bediening dezelfde machine.’
XCMG is in opkomst in Nederland. Wat helpt is dat XCMG zijn machines scherp heeft geprijsd.”
De machine die we testen is redelijk standaard, zoals die uit de fabriek komt. Wel bouwt Heustractors er standaard slangbreukbeveiliging op, evenals een treeplank en een snelwissel. Heustractors wisselt ook de veer van de joysticks, waardoor die voor de Nederlandse machinist lekkerder in de hand ligt. Voor wie dat wil kan het bedrijf natuurlijk voldoen aan allerlei klantspecifieke wensen, maar voor deze verhuurmachine was dat niet nodig.

Rondje rond de machine
De eerste indruk die de machine op Jan Jacob maakt, is positief. ‘Als je bij de machine aankomt en de deur opent, ziet het er heel overzichtelijk en ordelijk uit. Een sleutel en wat knoppen; dat is het dan wel. Lekker makkelijk dus.’
‘Als je de kappen achter de cabine opent, zie je de cooling van meerdere onderdelen, het reservoir van de ruitensproeiervloeistof en de laagspanning accu’s met massaslot. Verder hoeft er ook weinig te zitten. De deur daarachter zie je het grote accupakket, met een reservoir voor het koelpakket van de accu’s. Ook zitten hier de zekeringen van het hele systeem. Je kunt daar prima bij vanaf de grond. Aan de andere kant van de machine kijk je ook tegen het accupakket. Dat is goed beschermd bij mogelijke schade aan de machine. De deur daarvóór vind je de hydrauliektank en het peil. Tot slot zie je het hart van de machine: de elektromotor en de pompen, met het servofilter en de vetpot. Ik vind het heerlijk eenvoudig en makkelijk voor iedereen.’

Hart van de machine
Jan Jacob vervolgt zijn rondje met de bovenkant van de machine. ‘Wat mij al snel opvalt is dat het bovenop heel ruim is. Je kunt er bij wijze van spreken bijna een dakterras maken. Het plaatmateriaal is netjes, zodat je er goed overheen kunt lopen. Zo kun je ook makkelijk bij de belangrijkste aansturing van het systeem en bij de koelvloeistofvulling.’
‘De aansluiting voor het opladen vind je aan de voorkant van de machine, achter een klepje. De plek is mooi. Die zit ruim binnen het draaibereik van de machine, zodat die niet snel beschadigd wordt. Als je die lader daar raakt, ben je wel heel erg aan het stunten. Het geheel zit ook netjes achter een klep, met rubberen doppen tegen het vocht.’
Motorvermogen
Het accupakket dat hiermee geladen wordt, is 525 kWh. Laden kan met een snellader tot maximaal 240 kW. Het is een 600 Volts systeem, met een motor van 150 kW. Dennis Houweling: ‘Maar de afstelling van het maximale vermogen is lager. Met 150 kWh heb je zo veel kracht dat je alles kapot draait. Wij stellen in overleg het vermogen af naar wens van de klant. Voor de verhuurmarkt is het over het algemeen beter om iets lager af te stellen. Uiteraard is er een relatie tussen dat vermogen en de maximale draaitijd van de accu, maar normaal gesproken kun je er prima een dag mee werken. Het ligt wel aan de manier van werken en ook hoeveel je er mee gaat rupsen, want dat kost de meeste energie.’

Luxe stoel en cabine
Na zijn rondje is Jan Jacob toe aan de daadwerkelijke test van de XE270EV. ‘Na de controles neem je plaats in je stoel. Zoals gezegd is de eerste indruk van de bediening duidelijk en eenvoudig. Maar de toegang naar de kraanstoel zelf had wat mij betreft iets ruimer gekund. Ik ben wel gewend dat de joystick aan deze kant omhoog kan, waardoor je wat meer ruimte krijgt om in te stappen. Maar het kan wel zo. Je hebt vervolgens een heel lekkere stoel, met alles er op en er aan, inclusief stoelverwarming en koeling. Je kunt de stoel in alle standen zetten die je wilt en naar eigen comfort instellen.’
De cabine is ook verder luxe uitgerust, met onder meer climate control en camera’s voor extra zicht naar achteren en opzij. De cabine staat op rubbers waardoor de trillingen vanuit de onderwagen en de motor gedempt worden.
Swing
Over het draaien is Jan Jacob heel positief. ‘De machine pakt lekker op en ligt heel lekker in de hand. Er zit zeker swing in de machine, wat je als machinist zoekt. Ook met afwerken pakt hij lekker op. Het is gewoon heerlijk draaien! Met rupsen is de kraan lekker rustig en reageert hij goed. Zwenken en meerdere dingen tegelijk doen, ging ook allemaal prima. De machine draaide mooi. Na aanpassing van het motorvermogen ging het nog een stuk beter. Wel had ik bij het opscheppen van een dikke bak grond net iets meer kracht op de lepelsteel verwacht.’
In opkomst
Het eindoordeel van Jan Jacob is positief. ‘XCMG is in opkomst in Nederland. Ik mag de machine ook wel graag zien en het is een mooie machine om op te werken. Het zijn wat kleine dingetjes die het nog net even af kunnen maken, maar dat zijn eigenlijk details.’
Wat natuurlijk meewerkt aan de opkomst van het merk in Nederland, is dat XCMG scherp geprijsd is. Dat komt door de gestroomlijnde massaproductie in China, maar ook doordat de machines af fabriek al elektrisch zijn. Daarbij zorgt Heustractors voor een extra scherpe prijs door grote inkoop, waardoor de diverse machines ook nog eens per direct uit voorraad leverbaar zijn.
Dat geldt voor de huidige range machines, maar er staan nog meer elektrische machines op de planning voor de komende periode, zowel shovels als graafmachines. ‘Maar op de markt zijn de diesels nog steeds heel belangrijk. Daar zullen we dan ook wat meer tijd en aandacht aan gaan besteden.’
Dit artikel is gesponsord door De Heus Tractors.




















