Jarenlang projecten draaien met Hitachi met lange giek
Ardo de Goeij (37) uit Haastrecht draait al zeven jaar op de Hitachi ZX300 Long Reach voor Verhuur- en Aannemersbedrijf P. Vos. Hij specialiseert zich in langdurige, grootschalige projecten, zoals de Prinses Amaliahaven en de verbreding van de A27. "Met zo’n rupskraan maak je nog eens iets."
Ardo's werk kenmerkt zich door zijn 16 meter lange giek, essentieel voor grondverzet en het graven en dempen van sloten. "Bij zo’n groot werk heb je de tekening in je hoofd. Je weet wat je moet maken. Je ziet de lijn en je kunt meedenken in de uitvoering. Je werkt met GPS en dan kun je er lekker de gang in houden."
'Ervaring kun je niet kopen, dat kost gewoon tijd'
Janno van Geerenstein (22) is al vijf jaar machinist op een Liebherr A914 mobiele kraan bij Van Harten uit Ede. Zijn fascinatie voor graafmachines begon al jong en leidde tot een opleiding aan het SOMA College.
Janno's werk is afwisselend en omvat het woonrijp maken van bouwterreinen, zoals in Baarn, inclusief rioleringswerk en terreininrichting. "Het is mooi als je zelfstandig aan het werk mag. Ik probeer nog veel te leren. Je moet door de jaren ervaring opdoen. Die kun je niet kopen. Dat kost gewoon tijd. In het begin is alles nieuw; als je iets vaker hebt gedaan wordt het wel gemakkelijker.”
Machinist door ervaring nauwkeuriger dan de weegbrug
Martijn van Blanken (40), machinist bij loonbedrijf H. Altena, werkt dagelijks met een Ljungby L18 wiellader bij de zandafgraving van Kloosterhaar Bouwgrondstoffen.
Zijn unieke talent? Martijn schat ladinggewichten zonder digitale hulpmiddelen extreem nauwkeurig in, vaak preciezer dan de weegbrug. Deze expertise komt voort uit jarenlange praktijkervaring. "Als ik een vrachtwagen laad, weten de chauffeurs dat het gewicht precies klopt. Dat hoor ik ook van ze terug, dat ik het bijna nauwkeuriger weet dan de weegbrug."
Van melkkoe naar Volvo: Zoon haalt 63-jarige vader over machinist te worden
Rini Pulles (63) maakte vorig jaar de overstap van melkveehouder naar machinist op een Volvo EC250 EL rupskraan bij het sloopbedrijf van zijn zoon. Dit werk bevalt hem uitstekend, vooral het rustige tempo van sloopwerkzaamheden.
Rini werkt voornamelijk aan sloopprojecten, zoals een voormalige sigarenfabriek. Dankzij zijn achtergrond als boer en technisch inzicht past hij zich snel aan. "Als de gezondheid het toelaat, wil ik dit nog wel tien jaar doen. In de sloop is het vrij rustig werken. Het is gewoon fijn."
Machinist had rupskraan niet als droomwens, te eenzaam werk
Hendri Schoemaker (55), machinist bij Dunnewind Groep, vond zijn roeping op een Case CX210E rupskraan na jarenlang op shovels te hebben gewerkt. Hij specialiseert zich in de aanleg van natuur en infrastructuur.
Met zijn 23-tons kraan kan Hendri complexere taken aan. Hij waardeert de efficiënte werking van de Case, de GPS-technologie voor precisiewerk, en de afwisseling in zijn werk. "Ik dacht altijd dat je op een rupskraan veel alleen in het veld staat. Maar dat valt nog wel mee. Vaak sta je toch met meerdere machines op een werk of heb je andere mensen om je heen. Soms sta je inderdaad wel eens een paar weken alleen, maar dat vind ik eigenlijk ook helemaal niet erg."
'Vooral een maniertje vinden waarop het goed werkt'
Pieter Haringsma (43) is al bijna 27 jaar machinist. Hij werkt sinds 2021 bij Aannemingsbedrijf Van Leeuwen GWW. Zijn passie ligt bij buitenwerk op de kraan, maar hij combineert dit met zijn interesse in het maken van 3D-GPS-modellen voor projecten die hij vervolgens zelf uitvoert.
Momenteel vervangt hij damwanden in Woerden en werkt hij vanaf een ponton. Pieter bedient zijn machine met diverse hulpstukken en vertrouwt op zijn 3D-apparatuur voor nauwkeurigheid. "Ik heb een goeie maat en een goeie werkgever, die volop bezig is met ontwikkelingen. Ik heb het werk in de buurt en elke week een vrijdagmiddagborrel. We hebben het gewoon goed voor elkaar!"