PARTNERTEST | Takeuchi TB257FR: Draaien op een postzegel

PARTNERTEST | Takeuchi TB257FR: Draaien op een postzegel

Groter en zwaarder wordt soms wel eens verward met beter, maar voor de Takeuchi TB257FR gaat dat niet op. Deze midigraver is namelijk ontwikkeld voor het gebruik onder krappe omstandigheden. Een gepatenteerde scharnierconstructie maakt het mogelijk de giek volledig naast de cabine te positioneren, waardoor de machine binnen een zeer beperkte ruimte kan draaien.

De grijs-rode kleurencombinatie maakt de nieuwe machine al van verre herkenbaar als een echte Takeuchi. Pas als je de machine wat beter bekijkt, ontdek je de typische giekconstructie en de daarop afgestemde vorm van de bovenwagen. De giek kan volledig van links naar rechts voorlangs de machine worden verschoven en is dan ook nog draaibaar. De rechterkant van de bovenbouw loopt schuin af onder een hoek van - ruwe schatting - 45 graden. Daardoor kan de giek ver achterover worden gekanteld, naast de cabine, met plek voor een smalle bak.

360 graden draaien

De concurrentie zal toch echt iets anders moeten bedenken om dezelfde mogelijkheden te evenaren”

De fabrikant belooft dat deze ultieme binnendraaier 360 graden kan draaien in een slechts 258 centimeter brede gang. Uiteraard is de constructie gepatenteerd; de concurrentie zal toch echt iets anders moeten bedenken om dezelfde mogelijkheden te evenaren. Jammer dat er geen flitsende naam voor deze unieke constructie is bedacht, maar dat is een schoolvoorbeeld van een luxeprobleem.

In alles doordacht

Testmachinist Jan Jacob Bles laat zijn blik langs de giek glijden. ‘Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe die nieuwe constructie werkt. De giek zelf ziet er alvast keurig uit, met die stalen leidingen en slangen die netjes in een extra veiligheidsmantel zijn verlegd. Dat voorkomt uitdrogen en helpt tegen beschadigingen.

Het rijwerk is bijzonder sterk voor een machine in deze gewichtsklasse”

Slangbreukbeveiliging op de hef- en armcilinder is standaard en de hefcilinder heeft een akoestische waarschuwing tegen overbelasting. Die beschermkap op de cilinder van het dozerblad is ook heel nuttig, daar wil nog wel eens iets bovenop vallen.’

De werkverlichting kan eveneens de goedkeuring van Jan Jacob wegdragen: ‘Aan licht geen gebrek, met twee led-lampen voor op het dak, twee achter en dan ook nog eentje op de giek.’

Viercilinder dieselmotor

De aandrijving van de TB257FR wordt verzorgd door een 2.434 cm³ viercilinder common rail dieselmotor, die goed is voor 39 kW/52.3 pk. Uiteraard voldoet de motor aan alle eigentijdse emissienormen. Om eventueel ‘grondpersoneel’ zo weinig mogelijk van de optimaal gereinigde uitlaatgassen te laten merken, is de uitlaat hoog op de achtersteven gemonteerd. Die doordachte positie voorkomt ook dat muren en andere objecten beschadigd worden door een aan de achterkant uitstekende gasafvoer.

Filters en ruitenvloeistofreservoir zitten goed bereikbaar achter de rechter zijdeur.
Filters en ruitenvloeistofreservoir zitten goed bereikbaar achter de rechter zijdeur.

Uitstekend bereikbare techniek

Jan Jacob klapt de kap van in de achtersteven omhoog. ‘Hier is aan de machinist gedacht! Je kunt overal goed bijkomen en ziet direct alles, het is allemaal ontzettend overzichtelijk. Het ventielenblok is ook heel goed bereikbaar en als dit nog niet voldoende is kun je ook de cabine nog heel makkelijk kantelen.’

Dat schrééuwt natuurlijk om een demonstratie en een minuut later zijn er twee bouten losgedraaid en ligt de cabine voorover. Jan Jacob knikt instemmend: ‘Die kantelcabine is natuurlijk vooral bedoeld voor het grotere onderhoud, maar het toch mooi even te laten zien hoe simpel het werkt. Op die manier kun je ook heel goed bij de zwenkmotor komen, die midden op de kraan zit. Je creëert op deze manier gewoon veel meer ruimte, zodat de monteur gemakkelijker onderhoud en reparaties kan verrichten en dat is gunstig voor de onderhoudskosten. Achter het deurtje aan de rechterkant zitten onder meer het reservoir voor de ruitenvloeistof en enkele filters. Alweer zo’n praktisch detail, je ziet alles in een oogopslag en kunt er meteen bij.’

Voor normaal onderhoud is het openen van de motorkap voldoende, bij ingrijpender werkzaamheden kan de cabine naar voren worden geklapt.
Voor normaal onderhoud is het openen van de motorkap voldoende, bij ingrijpender werkzaamheden kan de cabine naar voren worden geklapt.

Opvallend veel binnenruimte

Een ruim bemeten, nagenoeg geheel glazen deur biedt toegang tot de cabine. Met de rups als opstapje ben je zo binnen. Onze testmachinist heeft het wel naar zijn zin op de comfortabele stoel, die een hoge rugleuning en een hoofdsteun heeft en met een duurzame stof is bekleed. ‘Ik ben onder de indruk van de binnenruimte, dat verwacht je niet zo gauw bij een machine van dit formaat.'

De cabine is alles behalve krap voor een machine van dit formaat en in de comfortabele stoel kun je het urenlang volhouden. Alle bedieningselementen zitten keurig binnen bereik.
De cabine is alles behalve krap voor een machine van dit formaat en in de comfortabele stoel kun je het urenlang volhouden. Alle bedieningselementen zitten keurig binnen bereik.

Standaard airco

Op het uitzicht valt volgen Jan Jacob ook niets aan te merken. Deze machine is ontwikkeld om onder krappe omstandigheden te gebruiken, dan heb je nooit glas genoeg. Het rechter zijraam kun je open schuiven, voor de veiligheid is er een traliehek tegenaan geschroefd. De voorruit kun je dankzij de gasdrukveren heel gemakkelijk naar boven kantelen. De standaard airconditioning is erg prettig wanneer je ‘s zomers niet gestoomd wilt worden, want zo’n glazen huisje wil in de zomer natuurlijk best op temperatuur komen, ook al zit er zonwerend glas in. Een AM/FM-radio krijg je er zonder meerprijs bij, compleet met een USB-poort om je eigen muziek af te spelen.’

Via het goed afleesbare LCD-scherm zijn de instellingen te vinden en aan te passen. De menu’s zijn overzichtelijk en gemakkelijk te doorgronden.
Via het goed afleesbare LCD-scherm zijn de instellingen te vinden en aan te passen. De menu’s zijn overzichtelijk en gemakkelijk te doorgronden.

Overzichtelijk controlecentrum

Jan Jacobs blik gaat naar het LCD-kleurenscherm tegen de linker raamstijl. ‘Kijk, het controlecentrum. Alle informatie over de machine is hier af te lezen. Verder kun je via dit scherm je instellingen aanpassen, zoals de volumes van de eerste en tweede extra hydraulische functie, die allebei proportioneel worden aangestuurd. De instellingsmenu’s zijn heel overzichtelijk en gemakkelijk te doorgronden. Je kunt de kleur van het scherm aanpassen aan je persoonlijke smaak. De hoog-laag keuzeschakelaar voor de rijsnelheid zit op de rijhendels, net als bij de andere kranen. De rijsnelheid is lastafhankelijk. Als de weerstand in de tweede rijsnelheid groter wordt, schakelt de machine automatisch terug naar de eerste rijsnelheid. Neemt dan de weerstand weer af, wordt opnieuw opgeschakeld.’

Hoe de giek ook staat, de machine voelt zeer stabiel aan. Slangbreukbeveiliging op de hef- en armcilinder is standaard. De hefcilinder heeft een akoestische waarschuwing tegen overbelasting.
Hoe de giek ook staat, de machine voelt zeer stabiel aan. Slangbreukbeveiliging op de hef- en armcilinder is standaard. De hefcilinder heeft een akoestische waarschuwing tegen overbelasting.

Proefopstelling

Onze machinist is heel nieuwsgierig naar de werking van het nieuwe gieksysteem. ‘Dit is wel heel knap zeg, ik kan de giekconstructie aan de machine zijwaarts heen en weer schuiven! Als je recht met de rupsen staat en je de giek naar voren hebt staan, graaft de machine altijd recht. Maakt niet uit of je de giek nou aan de linkerkant hebt zitten, rechts of daar ergens tussenin, dat is toch wel heel uniek. Ik vind het heel bijzonder dat je die toch best grote giek helemaal naast de cabine kunt positioneren, compleet met de graafbak.'

Beveiliging

Gelukkig is wel gedacht aan de beveiliging, ziet Jan Jacob. 'Met een elektrische schakeling bevestig je dat je met een smalle bak werkt, die je dan volledig naar achteren kunt bewegen. Als die beveiliging echter niet is ingeschakeld, is er een pen die voorkomt dat je een brede bak te ver naar achteren trekt en zo de cabine kapot slaat. Wel goed, die beveiligingen, want als je voortdurend met dezelfde machine werkt, wil de routine nog wel eens toeslaan en routine en veiligheid gaan niet zo goed samen.’

De gepatenteerde giek kan over de volle breedte van de machine verschuiven, waarbij de hoek ten opzichte van het front gelijk blijft.
De gepatenteerde giek kan over de volle breedte van de machine verschuiven, waarbij de hoek ten opzichte van het front gelijk blijft.

Weinig ruimte nodig

Voor de test zijn enkele wandjes neergezet, die een smal steegje moeten suggereren. ‘Aha, een proefopstelling speciaal voor mij, ik voel me vereerd! Ik kan me voorstellen dat ik tussen stenen muren even zou moeten slikken, want die wandjes staan wel héél dichtbij. Met dat zeildoek kan er echter niks gebeuren en na wat oefenen had er wat mij betreft ook een betonnen schutting mogen staan. Voel je je eenmaal vertrouwd, en dat gaat heel snel, weet je dat je met deze machine ontzettend weinig ruimte nodig hebt om een volle draai te maken. Ik kan achterin dit denkbeeldige steegje gaan graven, de bak optillen, naast de cabine trekken, 180 graden draaien en dan de bak weer leegmaken, ongelooflijk! Dit is echt een subliem concept en nog uniek ook!’

Dankzij de unieke giekconstructie kan de Takeuchi TB257FR 360 graden draaien in een slechts 258 centimeter brede gang.
Dankzij de unieke giekconstructie kan de Takeuchi TB257FR 360 graden draaien in een slechts 258 centimeter brede gang.

Gunstig zwaartepunt

De Takeuchi TB257FR lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje topzwaar, met een hoogte van 257,5 cm, een 190 cm brede bovenwagen (onderwagen 200 cm) en een lengte van 250 cm, exclusief dozerblad. Jan Jacob ruimt het misverstand meteen uit de weg: ‘Je zou misschien denken dat deze machine een hoog zwaartepunt heeft, wat niet bevorderlijk is voor de stabiliteit. Als je echter beter kijkt, zie je alleen het bovenste deel van de cabine werkelijk de hoogte in gaat, maar dan gaat het alleen om stalen profielen met glas ertussen. Een solide constructie, dat zonder meer, maar het gewicht stelt niks voor op een totale massa van iets minder dan zes ton. De massa zit juist mooi laag en is goed verdeeld. Een kwartier met deze midigraver werken is voldoende om daar achter te komen, hij voelt bij alles wat je doet ontzettend stabiel aan. Of je de giek nou links, rechts of in het midden gebruikt, het maakt allemaal niks uit, de machine staat en rolt steeds onverzettelijk op z’n rupsen.’

Rijwerk bijzonder sterk

Jan Jacob is aangenaam verrast door de manier waarop deze Takeuchi zich door zand en modder laat dirigeren: ‘Het rijwerk is bijzonder sterk voor een machine in deze gewichtsklasse. Deze heeft rubbertracks, dat rijdt het meest comfortabel. Als alternatief heb je de keuze uit stalen rupsplaten en rubberblokken op stalen platen; het is maar net waarvoor je de machine gebruikt. Ik heb er in ieder geval ontzettend lekker mee gewerkt. Hij draait soepel en snel en je hebt niet gauw de indruk dat hij zijn grenzen heeft bereikt. Je kunt de kracht ook heel nauwkeurig doseren, fijn als je precisiewerk moet leveren.

Afwerken leverde eveneens geen problemen op, dat heb ik wel eens anders meegemaakt in dit segment. Het meest bijzonder blijft toch echter wel die giekconstructie, je kunt bij wijze van spreken draaien op een postzegel.’

Dit artikel is gesponsord door Takeuchi Benelux.