Joop Rodenburg Sloopwerken & Puinrecycling vertrouwt al jaren op Komatsu en BIA

Joop Rodenburg Sloopwerken & Puinrecycling vertrouwt al jaren op Komatsu en BIA
Joop: 'Ja, ik moet een bekentenis doen. Een aantal jaren geleden ben ik een keer "vreemd gegaan" ... '

De eenentwintigste eeuw is een jaar oud wanneer Joop Rodenburg besluit dat hij lang genoeg voor een baas heeft gewerkt en in Druten zijn eigen sloop- en recyclingbedrijf begint. Hij gaat van start met een gebruikte kraan en heeft over klandizie niet te klagen. In 2003 kan hij zich een nieuwe Komatsu veroorloven, de eerste van een lange reeks.

'Nee, het was geen impulsaankoop, die eerste Komatsu', vertelt Rodenburg. 'Ik kende het merk van mijn vroegere baas, waar ik twintig jaar heb gewerkt. Die had op een gegeven moment, het is denk ik al wel 35 jaar gelden, een shovel die voortdurend kapot ging. De onderdelen vlogen je bij wijze van spreken om de oren. Heel vervelend als je daardoor niet verder kunt met een klus, dus er moest een nieuwe shovel komen. Mijn baas koos toen voor een Komatsu. Daar heb ik met veel plezier op gewerkt, niet alleen vanwege de prettige bediening, maar ook omdat er eigenlijk nooit iets kapot ging. Het heeft bij mij een soort liefde voor het leven teweeg gebracht.'

Nooit vergeten

Met de Japanse machine was niets mis, maar de relatie met de baas was minder storingvrij. Joop: 'In 2001 had ik het wel gezien en ben ik voor mezelf begonnen, met een tweedehands kraan en alleen een schaar en een grijper. Ik wist dat ik kon rekenen op enkele klanten, zo had ik meteen al een goede basis om te starten. De zaken liepen goed, zodat ik in 2003 een nieuwe kraan kon kopen. Ik was die shovel bij mijn vorige baas nooit vergeten, in dat opzicht was Komatsu geen verrassende keuze. Daar kwam nog bij dat ik het goed kon vinden met de verkoper, zodoende was het koopcontract al snel getekend', vertelt Joop.

Hij is ideaal voor het mobiele breekwerk, niet alleen omdat hij alles doet wat hij moet doen, maar ook omdat we hem vanwege de breedte gewoon op een dieplader kunnen transporteren.
Hij is ideaal voor het mobiele breekwerk, niet alleen omdat hij alles doet wat hij moet doen, maar ook omdat we hem vanwege de breedte gewoon op een dieplader kunnen transporteren.

Onlangs heeft de Drutense sloop- en recyclingespecialist de zeventiende machine van het Japanse merk in gebruik genomen, een PC240 LC-11. 'Dit is een ideale machine voor ons sloopbedrijf. Hij is ideaal voor het mobiele breekwerk, niet alleen omdat hij alles doet wat hij moet doen, maar ook omdat we hem vanwege de breedte gewoon op een dieplader kunnen transporteren. Het was ook geen moeilijke keuze, want we hebben ook nog twee andere 240's en een PC 138, ook een streep-elf, en die bevallen allemaal goed. Verder werken we met een WA 380-shovel.'

Zelden iets stuk

Joop Rodenburg Sloopwerken & Puinrecycling is van een eenmanszaak - 'Mijn vrouw Antoinet is er vanaf het begin ook nauw bij betrokken.' - uitgegroeid tot een gecertificeerd bedrijf met elf medewerkers en een uitgebreid voertuig- en machinepark. De activiteiten beperken zich niet tot sloopwerkzaamheden en puin- en grindbreken. Bij de milieustraat kunnen bedrijven en particulieren met hun afval terecht. Daarnaast is er nog de grondstoffenhandel, met diverse soorten zand, grind en granulaten. Bij al deze activiteiten zijn betrouwbare machines essentieel en is het prettig te weten dat je bij technische problemen mag rekenen op een goede service. Joop Rodenburg hoeft niet lang na te denken als we willen weten hoe het daarmee zit: 'Ach, ik heb al zeventien keer een nieuwe Komatsu gekocht, dat doe je niet als je ontevreden bent. Het contact is goed, maar eerlijk gezegd heb ik, afgezien van het reguliere onderhoud, niet zo gek veel ervaring met de service van BIA. Er gaat namelijk aan die Komatsu's maar zelden wat stuk.'

Toch vreemd gegaan

Negentien jaar merktrouw is niet weinig. Is Rodenburg in al die jaren nooit in verleiding gekomen om eens een ander merk uit te proberen? Joop schiet in de lach: 'Ja, ik moet een bekentenis doen. Een aantal jaren geleden ben ik een keer "vreemd gegaan", maar niet van harte. We hadden een hybridekraan nodig en die kon Komatsu destijds niet leveren. Het was op dat moment de enige oplossing, maar die machine voldeed uiteindelijk niet aan de verwachtingen en is geen blijvertje geworden.

Weet je, een tijdje geleden heb ik eens uitgerekend dat ik tijdens mijn werkzame leven - ik ben nu 62 - 75.000 uur op een Komatsu heb doorgebracht, met veel plezier. Dan hoef ik toch niks meer uit te leggen als ik vertel welk merk mij het beste past?

Dit artikel is gesponsord door BIA.