PARTNERTEST | Merlo P50.18PLUS: Gewichtheffen op z'n Italiaans

Italië is het land van de designers en liefde voor snelheid zit de Italianen in de genen. Denken we bij de Merlo P50.18Plus de giek weg en verbreden we de cabine, staat hier de mooiste Dakar-buggy ooit. Aan woestijnraces is bij deze verreiker echter nooit gedacht. Wel aan degelijkheid en brede inzetmogelijkheden. ‘Reservemachinist’ Vincent Christiaens staat te popelen om erin te klimmen.

Laten we ons van de wijs brengen door de fraaie lijnen van de Merlo P50.18? Bij het beoordelen van een grote verreiker speelt zoiets vergankelijks als schoonheid geen rol. Anderzijds, vergankelijk is hier misschien toch niet de juiste woordkeuze. De machine uit het ruim honderd kilometer ten zuidelijk van Turijn gelegen Cuneo maakt een zeer solide indruk. Neem de massieve 7 cm dikke ronde beschermbeugels om de spatborden, om deze tegen deuken te beschermen. Zulke oplossingen doen je beseffen dat hier is nagedacht over de harde, alledaagse praktijk.

Merlo P50.18PLUS
De 3,6 liter Deutz turbodiesel viercilinder levert 75 kW/102 pk en voldoet aan de Stage V-normen.

Fraaie constructie

Specificaties Merlo P50.18PLUS

Motor: Deutz 75 kW/102 pk 3.600 cm³ turbodiesel viercilinder
Hydrauliek: variabele pomp
Bedrijfsgewicht: 13.300 kg
Hefvermogen: 5.000 kg
Hefhoogte: 1.750 cm (werkhoogte +200 cm)
Rijsnelheid: 40 km/u 1.750 cm (werkhoogte +200 cm)

Stijn De Lille, CEO van DeLille, Merlo-importeur voor de Benelux, nodigt ons uit toch vooral ook even naar de mooie, gladde bodem te kijken en daarbij tevens de portaalassen voor de eindoverbrenging niet te vergeten. Dat is een fraaie constructie met een verticale tandwieltransmissie in trommels, die maar weinig wordt toegepast (onder meer door Unimog). Het voordeel is een grotere bodemvrijheid, zonder dat het zwaartepunt hoger komt te liggen, uitermate belangrijk bij een verreiker.

Ballastgewicht middenonder

De 3,6 liter Deutz TCD3.6 diesel – uiteraard Stage V – is met zijn 75 kW/102 pk en een fikse hoeveelheid koppel geschapen om lasten te liften en maakt ook nog een snelheid van 40 km/u mogelijk. De rijklare massa bedraagt 13.300 kg. Dat gewicht komt deels voor rekening van het ballastgewicht dat voor een gunstig zwaartepunt midden-onder is gemonteerd. De kilo’s zijn ook een gevolg van de oersolide constructie. Een andere tint groen erop en de sollicitatieprocedure bij het leger is slechts een formaliteit…

Merlo P50.18PLUS
Een verstelbare stuurkolom, een mooi dashboard, een apart dashboard voor rijden, een capacitieve joystick, het ontbreekt aan niets!

Het is tekenend dat zowel het Franse leger als de Royal Air Force de Merlo-verreikers in gebruik hebben

Werkhoogte van 19,5 meter

In de praktijk zal dat iets minder eenvoudig zijn, maar het is wel tekenend dat zowel het Franse leger Merlo verreikers in gebruik heeft (tachtig stuks!) als de Royal Air Force. Dan is het optreden van de Merlo P50.18Plus bij dealer Siderius in het Friese Berlikum eigenlijk toch maar gewoontjes en vooral vredelievend. Al waagt de schrijver zich wel aan een avontuur door zich ver boven de dorpshorizon uit te laten tillen in de van 2,35 meter tot 4,5 meter uitvouwbare werkkooi, een originele optie van Merlo. Een werkhoogte van 19,5 meter lijkt ons op het niveau te brengen van de plaatselijke koepelkerk. Windstil is het niet, maar de giek lijkt dat amper te merken en wijzelf evenmin.

Merlo P50.18PLUS
Het grote (bijna) 10” scherm vertelt de machinist alles over het optimaal en veilig heffen van een last, rekening houdend met de uitgeschoven lengte van de giek en de hellingshoek.

De constructie is bedacht voor het snoeien van bomen en dat lijkt veilig te kunnen vanuit deze vertrouwenwekkende constructie. Die overigens via de afstandsbediening ook vanuit de kooi in iedere gewenste stand kan worden gezet, zelfs parallel aan de telescopische giek. Met genoemde hefhoogte en 5 ton hefcapaciteit situeert de P50.18Plus zich bovenin de categorie van grote, niet roterende verreikers die specifiek ontwikkeld en ontworpen zijn voor de bouw en industrie.

Merlo P50.18PLUS
Zelfs het veiligheidsrooster boven de cabine is bedacht door een designer. Niet de dunste staalsoort trouwens.

Royale instap

De Merlo is een verreiker van het ‘starre’ type, heeft dus geen rotorende bovenwagen, maar dat maakt de vormgeving al duidelijk. De cabine heeft een afgeronde voorruit, die vloeiend overloopt in het dakraam. Dat is tegen vallende objecten beschermd met een solide, uit een stuk gesneden rooster. Het portier heeft royale afmetingen, zodat ook ook een grotere machinist probleemloos kan instappen zonder dat zijn al dan niet gehelmde schedel de kooiconstructie van de cabine aantikt. De tweedelige deur opent 180 graden en kan in uitgeklapte stand worden vergrendeld. Dat is ook mogelijk als je alleen de bovenkant opzet, bijvoorbeeld om met een collega te communiceren of als je frisse buitenlucht wilt inademen.

Merlo P50.18PLUS
In de werkkooi gaan we een flink eind de lucht in, maar ondanks een stevig windje beweegt de giek amper. De glijblokken zijn van een speciaal composiet, voor een geringere slijtage.

Het is alsof er een doos piepschuim op de vork ligt, de P50.18PLUS speelt ermee

Lekker brede cabine

Vincent Christiaens – onze vaste machinist Jan Jacob Bles is verhinderd – klimt soepeltjes in de cabine, geholpen door keurig geïntegreerde tredes en goed geplaatste handgrepen. Ook met de over 25° verstelbare stuurkolom in de achterste stand, levert vlot in- en uitstappen geen problemen op. Vincent vindt de cabine lekker breed, met meer dan voldoende hoofdruimte. De zit op de luxueuze en veelvoudige verstelbare, luchtgeveerde Grammer stoel noemt onze ad-interim expert erg plezierig. ‘En kijk eens, hoogteverstelling met een druk op de knop, dat heb ik niet eens in mijn auto!’

Merlo P50.18PLUS
Typisch Merlo: stempels als integraal deel van de vooras, voor een altijd optimale stabiliteit.

Groot beeldscherm

Op het maar liefst 13,5 x 21cm metende beeldscherm (bijna 10”) wordt je er bij het inschakelen van het contact verwelkomd met het Merlo-logo. Het scherm laat alle informatie zien die van belang is bij het verplaatsen van de last. Een duidelijk diagram toont waar de mast zich bevindt, de kleuren groen-geel-rood maken duidelijk duidelijk hoe ver en hoog je kunt gaan. Het gewicht op de vork is continue zichtbaar, inclusief een indicatie van de massa die op die afstand nog te tillen is. Zo weet de machinist onmiddellijk of het noodzakelijk de stempels te gebruiken die, uniek-Merlo, deel uitmaken van de vooras. Zo is de stabiliteit ook op een niet al te egale ondergrond altijd optimaal.

Merlo P50.18PLUS

Kleurenschermpje op stuurkolom

Vincent wijst op een kleurenschermpje op de stuurkolom. ‘Dit scherm is bedoeld voor het rijgedeelte. Het geeft onder meer informatie over de motor, de rijrichting, de snelheid en het brandstofverbruik. handig om dat op een compact formaat bij elkaar te hebben.’ Hij legt zijn hand op de joystick die uit het fraaie dashboard steekt, maar grijpt er niet meteen volledig met zijn vingers omheen. Met twee vingers en de duim beweegt hij de joystick losjes alle kanten op.

‘Zie je, er gebeurt niets. Dit is een zogeheten capacitieve joystick. Die reageert pas als je de hand er volledig omheen legt. Aan de achterkant zitten sensoren die je vingers detecteren, zelfs als je handschoenen draagt. Zo kun je de giek nooit onbedoeld beweegt. ‘Voelt’ het systeem dat je niet per ongeluk tegen de joystick duwt, zie je een groene led-strip en verschijnt op het scherm een soort van ‘pop-up’, die weergeeft welke bewegingen mogelijk zijn. Knap bedacht!’

Merlo P50.18PLUS
De bodem is fraai afgewerkt en grotendeels glad. Portaalassen houden het zwaartepunt laag.

Veel hefcapaciteit

Er zit nog geen last op de vork en alle pijlen van de pop up zijn groen, wat betekent dat je niet alleen met de vork omhoog en omlaag kunt, maar ook de giek kunt uitschuiven. Vincent is nieuwsgierig naar de capaciteiten van deze grote verreiker. ‘De Merlo P50.18Plus weegt ruim 13 ton en kan volgens fabrieksopgave 5.000 kg op de (niet uitgeschoven) vork hebben. Dat is fors voor een starre bouw-
verreiker.’

Siderius heeft als heftruck-specialist een testgewicht van anderhalve ton staan, vergelijkbaar met een gemiddelde pallet met stenen. Dat is een prima testobject en Vincent is onder de indruk van het gemak waarmee de machine de zware pallet de lucht in tilt: ‘Het is alsof er er een doos piepschuim op de vork ligt, de P50.18Plus speelt ermee. Die beloofde capaciteit van 5.000 kilo lijkt me niet overdreven. De kracht laat zich goed doseren en de giek is ontzettend stijf!’ Om die stijfheid te demonstreren schuif Vincent de giek helemaal uit, zonder hem op te tillen, mét het gewicht op de vork. Voor zover met het oog waarneembaar is van doorbuigen geen sprake. De uitgeschoven stempels op de vooras houden de achterwielen ondertussen op de grond.

Wendbaarheid testen

Siderius is in Berlikum uit de jas gegroeid en gaat binnenkort verhuizen, maar de kleine parkeerplaats waar we de knalgroene verreiker aan de tand mogen voelen is vandaag geen nadeel, aldus onze machinist: ‘Ruim is het niet, maar een betere plek om de wendbaarheid te testen kan ik me niet wensen!’ Met een simpele stuurbeweging maakt Vincent een vlotte 180°-draai, alsof er een zee van ruimte is. ‘Chapeau, je ziet het, je draait ‘m zo in de rondte met zijn vierwielbesturing. De besturing is een tikkeltje indirect, maar ook licht. Toen ik net even over de gewone weg reed, merkte ik dat het stuurgedrag heel rustig is, zelfs met vierwielbesturing. Een maximumsnelheid van 40 km/u is ook helemaal niet verkeerd voor zo’n starre bouw-verreiker, dat halen ze meestal niet. Ben ik heel kritisch, zou er vering onder de cabine mogen zitten, al vangt de luchtgeveerde stoel de meeste hobbels netjes op.’

Panoramisch zicht

Vincent is blij met het grote glasoppervlak: ‘Dankzij het goede zicht kun je veel sneller manoeuvreren. De type-aanduiding begint niet voor niets met een P. Die letter staat bij Merlo voor ‘Panoramisch’ en dat is niet overdreven. Zonder enige belemmering kun je naar links en naar voren kijken. Rechts opzij naar achteren heb je ook een heel behoorlijk blikveld. Vlak achter de machine is er wel een dode hoek, dat kan nu eenmaal niet anders met zo’n lang chassis. Dat is echter vrij simpel op te lossen met een een spiegel achter, deze machine heeft er ook eentje. Een camera is helemaal goed, dan kun je nog beter in het oog houden wat er achter je gebeurt’

Vincent loopt nog eens om de P50.18 en geeft een goed-keurend klopje op een voorspatbord. ‘Fijne machine. Met 40 km/u is hij lekker vlot voor dit type verreiker. Hij heeft een mooie, comfortabele cabine en meer dan voldoende krachtreserve. En laat ik vooral de giek niet vergeten – met een flink gewicht op de vork helemaal gestrekt niet doorbuigen, dat heb ik wel eens anders meegemaakt!’

Dit artikel is gesponsord door DeLille