Onderhoud gps-machinebesturing: tips en tricks zodat je nooit (lang) stilstaat

Het mag vakmensen niet verbazen: goed onderhoud van apparatuur verlengt de levensduur. Dat geldt ook voor machinebesturing. Joey Avivi, supportspecialist bij Topcon met twintig jaar ervaring op service en onderhoud, weet letterlijk alles over de gps-apparatuur. Hij vertelt hier wat een servicecontract inhoudt en -nog beter- geeft je tips en tricks waarmee je zélf met onderhoud aan de slag kan.

Joey Avivi begon op zijn 17e op de afdeling Service waar hij onderdelen repareerde en ontwikkelde al snel expertise op het vlak van gps. Nu is hij een van de mannen uit het supportteam van Topcon. Dagelijks helpt hij op afstand key-users (eindverantwoordelijken voor de apparatuur) en eindgebruikers, waaronder machinisten, wanneer zij problemen hebben. “Stilstaan kost geld. Daarom leren wij de mensen in het veld wat zij zélf kunnen doen qua onderhoud en kleine reparaties. Daar verdienen we op zich niets mee, maar zolang onze klanten geld verdienen gaat het ons ook goed.”

Waarom wachten als je het zelf kan repareren?

Omdat de gebruikers in het veld veelal technisch zijn aangelegd en ‘houden van hun gadgets’, zoals Joey het verwoordt, geeft Topcon-trainingen voor kleine reparaties. Immers: stilstaan is geld verspillen. Dus waarom onnodig wachten tot iemand op locatie kan zijn, als je het in no time ook zelf kunt repareren? De trainingen worden aangeboden in verschillende vormen:

Trainingen op de Treeplank:

  • Persoonlijke begeleiding op locatie, ín de machine of online;
  • Kleine reparaties leren aan de infrastructuur;
  • Leer direct slimme software-handigheidjes;
  • In verband met Corona zijn deze trainingen steeds vaker online.

Vimeo-instructievideo’s:

  • On demand kijken;
  • Leer kleine reparaties uitvoeren;
  • Leer zelf je bak kalibreren
  • Diverse software-handigheidjes

Belangrijk is wel dat eigen reparaties alleen aan de infrastructuur (kabels en sensoren) mogen plaatsvinden: de hoofdcomponenten (bedieningsscherm, roverbox en ontvangers) mogen NIET door klanten zelf worden gerepareerd. Dan vervalt de garantie.

Tips: lang leve je apparatuur

1.      Schaf de reserve Zelfservicekit aan

Deze handzame tas voor in de cabine bevat onderdelen zoals tiewraps, kabels, adaptors etc., waarmee je zelfredzamer wordt met je machine. Je kunt de kit bestellen door naar het kantoor van Topcon te bellen +31 33 299 29 39 of te mailen.

2.      Check alle Vimeo-instructiefilmpjes

Kalibratie standaard bak: https://vimeo.com/channels/topconnl/366492745
Kalibratie kantelbak/kantelstuk: https://vimeo.com/channels/topconnl/366495078
Kalibratie rotatiesensor: https://vimeo.com/channels/topconnl/366500534
MAGNET Field software updaten en instellen: https://vimeo.com/channels/topconnl/444835064
Codebibliotheek maken in MAGNET Field: https://vimeo.com/channels/topconnl/278460176
Volume meten in MAGNET Field: https://vimeo.com/channels/topconnl/278467302
Veldkalibratie GT Total station: https://vimeo.com/channels/topconnl/278457637

3.      Download de MyTopcon NOW-app

Download deze app in de Play/Appstore en maak een account aan met je gegevens en je apparatuur. Je vindt hier veel informatie die van meerwaarde zal zijn voor je dagelijks werk; van software-updates, handleidingen tot aan een kennisbank.

Push-alerts bij software updates

Software- en firmware-updates zijn erg belangrijk om een goede functionaliteit te behouden. Joey: “Het doorvoeren van updates kan niet op afstand bij apparatuur die niet verbonden zijn met het internet. We berichten eigenaren over deze updates in hun account zodra ze onze website bezoeken, maar helaas worden deze soms gemist. Deze push-alerts zijn daarom ontzettend handig.”

Troubleshoot-meldingen

“Soms doet zich ineens een probleem veelvuldig voor”, zegt Joey. “Laatst wilden de tablets niet meer opstarten nadat mensen een problematische update van Windows hadden doorgevoerd. Dan waarschuwen we mensen om die update niet te installeren  of we  bieden direct een oplossing voor als je die update al wel hebt gedaan en problemen ervaart.”

4.      Controleer dagelijks vóór gebruik de kalibratie van je machine

“Als daar afwijkingen inzitten, kom je echt in de knoei met je maatvoering.”

5.      Laat je apparatuur NOOIT in je machine

“Wees daar consequent in, want gps-apparatuur wordt heel veel gestolen. Klaar die dag? Ontkoppel de roverbox, ontvangers en het bedieningsscherm, even schoonmaken met een zachte doek en neem de set  – in de bijgeleverde koffer tegen beschadiging – mee naar huis.”

Service op maat

Joey over hun service: “Als een klant ons belt, is de eerste focus om hem direct weer op weg te helpen. Pas als we echt actie moeten ondernemen, kijken we welke afspraken hij met ons heeft gemaakt. En dat pakken we op met de contracthouder; de machinist die ons belt vallen we daar niet mee lastig.”

Topcon biedt twee soorten contracten: Easy Care Contract en Premium Care Contract. Joey: “Easy Care Contract is standaard bij elke set: service met een professioneel ticketsysteem. De support-afdeling helpt altijd bij vragen of biedt hulp of afstand (bij een Sitelink-abonnement). Pas bij reparatie, vervangende onderdelen, apparatuur in bruikleen etc worden servicekosten doorberekend. Daarnaast krijgt men 25 korting bij trainingen. Voor het Premium Care Contract betaal je jaarlijks een vast bedrag, alle service is dan gratis behalve vervangende onderdelen. De klant betaalt geen voorrijdkosten, reparaties – ter plekke of in de werkplaats -, bruikleen apparatuur etc. Ook is inclusief jaarlijks een gratis complete onderhoudsbeurt.”

Premium Care wordt relatief weinig afgenomen, omdat de apparatuur betrouwbaar is en weinig kuren heeft. Toch raadt Joey dit contract juist aan: “De jaarlijkse controles en updates verlengen de levensduur en het behouden de functionaliteit aanzienlijk.”

Dit artikel is gesponsord door Topcon