Samenwerking met betrouwbare leverancier essentieel voor oeverspecialist Van Aalsburg BV

Van Aalsburg is een hecht familiebedrijf, al 56 jaar. De als wilgenhouthandel begonnen onderneming heeft nu circa zeventig werknemers en opereert internationaal. Bouwmachines zijn daarbij cruciaal en Van Aalsburg prijst zich dan ook gelukkig met Bia als een meedenkende partner.

In 1964 begon Jennis van Aalsburg een handel in wilgentenen, zonder businessplan en aanvankelijk zonder goed materieel. Hij wist dat te compenseren met hard werken en toekomstvisie. Geleidelijk aan werden de activiteiten uitgebreid, reeds in de jaren ’80 maakte Van Aalsburg een eerste voorzichtige groei door.

Het team van Van Aalsburg

Eerbetoon

De zeven zonen ondersteunden hun vader zodra ze daartoe in staat waren en traden dan ook in zijn voetsporen. Van Aalsburg senior overleed in 2009. In 2019 moesten de zonen ook afscheid nemen van broer Jan. Een hard gelag, maar de motivatie van Rob, Anton, Cees, Jennis, Wim en Dick van Aalsburg heeft er niet onder geleden. Samen en naast elkaar werken voor hun bedrijf beschouwen ze als een eerbetoon aan hun vader en broer.

Productie van griendhout (zoals wilgentenen), grondwerk, baggeren, het maken en aanbrengen van zinkstukken, beschoeiingen en schuttingen zijn de corebusiness van de in het West-Betuwse Hellouw gevestigde onderneming. Activiteiten die zonder een op deze werkzaamheden toegesneden machinepark niet op deze grote schaal uit te voeren zouden zijn.

Van het een komt het ander

Dick van Aalsburg vertelt dat het bedrijf in Bia een betrouwbare, meedenkende partner heeft gevonden. ‘De eerste contacten ontstonden toen we op zoek waren naar een gebruikte rupskraan. Dat zal een kleine tien jaar geleden zijn geweest. Het klikte tussen ons en dan komt van het een het ander. We hebben destijds verschillende merken vergeleken en uiteindelijk is de keus gevallen op Komatsu, ik heb het dan over rupskranen boven de 10 ton. Daaronder werken we met Takeuchi, terwijl we mobiele kranen van Cat gebruiken.’

Duurzame relatie

‘Of het bij de goede samenwerking een rol speelt dat Bia, net als wij, een familiebedrijf is, weet ik niet,’ vervolgt Dick, ‘maar nu we elkaar wat langer kennen, is wel duidelijk geworden dat we allebei relaties voor de lange termijn uitermate belangrijk vinden en zo ook elkaars motivatie onderschrijven. We weten wat we aan elkaar hebben en proberen steeds tot oplossingen te komen waarbij we allebei een goed gevoel hebben. Zo ontstaat vanzelf een duurzame relatie.’

Van Aalsburg vertelt dat zijn bedrijf rond de 25 machines in gebruik heeft. Daaronder diverse Komatsu’s, waarvan er twee nieuw zijn geleverd door Bia. ‘We hebben twee PC160’s en drie PC210’s, waarvan eentje met een triple giek en een long reach-uitvoering. Dan een standaard PC240 en een long reach-versie, plus twee PC 290’s.’

Bia heeft partners die machines perfect kunnen aanpassen aan onze eisen

Aangepaste machines

De werkzaamheden brengen heel specifieke eisen met zich mee. Dick: ‘We werken veel in en bij het water, veelal op moerasachtige, zompige ondergrond en dan kun je soms niet uit de voeten met een machine zoals die standaard uit de fabriek komt. Verlengde rijwerken, een verstelbare cabine, verbrede rupsen, een long range giek, het zijn zomaar wat voorbeelden van de eisen die van toepassing kunnen zijn als we een machine aanschaffen. We hebben ervaren dat Bia partners heeft die machines perfect kunnen aanpassen aan onze eisen. Zo’n machine is gewoonlijk meteen volledig inzetbaar.’

Kraan in bruikleen

Tussen de regels door was het misschien al wel te lezen, maar Dick van Aalsburg heeft gemerkt dat hij bij Bia als klant serieus genomen wordt. ‘Het is goed merkbaar dat het bedrijf heel goed beseft hoe belangrijk afspraken voor beide partijen zijn. Onze laatst gekochte machine bijvoorbeeld kon niet op de afgesproken datum geleverd worden. Dat is een groot probleem als je al een karwei hebt ingepland, maar Bia heeft het perfect opgelost. We kregen kosteloos een gelijkwaardige kraan in bruikleen, zodat we de afspraken met onze klant gewoon konden nakomen. Zoiets wekt vertrouwen en komt heel professioneel over.’

In de stem van Dick van Aalsburg klinkt tevredenheid door. ‘Diezelfde professionaliteit hebben we ook ervaren bij het kiezen van onze machines. Wij willen uiteraard de juiste uitvoeringen voor onze projecten. Bij de aankoop van een nieuwe of andere machine wordt er goed geluisterd naar onze medewerkers. Bij Bia beseffen ze ook heel goed hoe belangrijk het gebruiksvriendelijk functioneren van een machine is. Een goede machinist kan zelfs met een “wat mindere” machine soms nog wonderen verrichten, maar een niet zo getalenteerde vent heeft er zelfs met een topmachine moeite mee.’

Communicatie cruciaal

Voor een goede samenwerking tussen bedrijven is communicatie van cruciaal belang. Dick van Aalsburg weet er alles van. ‘Wij hebben bij Bia een vast aanspreekpunt in de vorm van Hans Krekels. Dat is heel prettig, want we hoeven Hans niets meer uit te leggen over ons bedrijf. Hij weet goed welke problemen je in ons metier tegenkomt en hoe je daar als leverancier van machines op kunt inspelen.’

‘De contacten verlopen steeds in alle vriendelijkheid, correct en nuchter. Hans zorgt ervoor dat er goed onderbouwde oplossingen komen voor de eisen die we stellen. Hij houdt ons als klant ook voortdurend nauw betrokken bij de uitvoering van een opdracht, zo weet je continu hoe het proces verloopt.’

Verantwoord ondernemen

Van Aalsburg is sinds de oprichting uitgegroeid van een eenmanszaak tot een bedrijf met tachtig werknemers en opdrachten in vele landen, waaronder Suriname en Denemarken. Zonder de ondernemingszin, het doorzettingsvermogen en de toekomstvisie van de oprichter en zijn zonen zou dit nooit zijn gelukt, beklemtoont ook de website van het bedrijf. We zijn benieuwd of Van Aalsburg in dit opzicht overeenkomsten ziet met Bia.

Dick hoeft er niet lang over na te denken: ‘We gaan beide voor verantwoord ondernemen en gaan moeilijkheden niet uit de weg. Allebei bouwen we door duurzaam te investeren aan een toekomst die vaak dichterbij is dan we denken!’

Dit artikel is gesponsord door Bia BV