Mammoet wil uitstoot verminderen en stapt deels over op HVO100
Zwaartransport- en hijsgigant Mammoet gaat HVO gebruiken. In Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Canada stapt het Nederlandse bedrijf gedeeltelijk over op de alternatieve brandstof.
Zwaartransport- en hijsgigant Mammoet gaat HVO gebruiken. In Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Canada stapt het Nederlandse bedrijf gedeeltelijk over op de alternatieve brandstof.
De gemeente Utrecht weert na de zomer oudere dieselmachines van de bouwplaatsen binnen de gemeente. Utrecht stelt dan gerichte emissie-eisen. Voor lopende bouwprojecten worden maatwerkafspraken gemaakt.
Als bezoeker op de aanstaande Bauma sta je versteld van het aantal elektrische machines. Daarnaast kun je de eerste graafmachines zónder cabine zien werken, waar geen machinist maar slimme software de machine bestuurt. Toekomstmuziek, maar wel een ontwikkeling die de tongen losmaakt. Ook bijzonder: er zijn meer dan 100 Nederlandse standhouders.
Het Nederlandse familiebedrijf Bredenoord levert mobiele stroomoplossingen en is ook zeer actief op het gebied van alternatieve brandstoffen. Wie daarbij meteen aan waterstof denkt zal opkijken van de laatste ontwikkeling binnen Bredenoord: waterstof wordt voor nu geparkeerd en er wordt ingezet op een methanolmotor. Die ontwikkeling gaat hard: op de komende Bauma moet een werkend exemplaar staan.
Glimmend komt de nieuwe MAN 4x4 tankwagen de wasstraat uit. Chauffeur Paul Mosterdijk haalt ook de laatste resten modder weg, en dan is de truck weer klaar om te doen waar hij voor gebouwd is: brandstof leveren op elke locatie in Nederland én daarbuiten. Zelfs als het terrein niet meewerkt.
Opdrachtgevers moeten hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om uitvraag naar emissieloos materieel. Duidelijk, consequent, reëel en voor een eerlijke prijs zijn de uitgangspunten die de markt verwacht, maar te weinig ziet. De gemeente Arnhem neemt de volgende stap .
Een graafmachine van Komatsu is als eerste uitgerust met sensoren die de precieze uitstoot meten. De rest van de bouwmachinevloot volgt later. "We willen komen tot een uniforme methode."
Aannemers elektrificeren 'en masse' hun bouwmachines. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? Serie interviews met managers van bouwers over de dilemma's en keuzes waar zij voor staan. Dit keer Pieter Cornelisse, directeur en eigenaar van Cornelisse Infra.
De bouwsector staat voor een grote uitdaging: het verduurzamen van werkzaamheden zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en de levensduur van machines. Schone brandstoffen, zoals Aspen alkylaatbenzine, bieden mogelijk een oplossing. Hoe kunnen deze brandstoffen bijdragen aan zowel milieuvriendelijker bouwen als het langer laten meegaan van machines?
Dat de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) het handhavingsbeleid dieselmotorenemissie per 1 januari 2024 plots aanscherpte zorgde voor een schok. Ondernemers, BMWT en andere brancheorganisaties binnen De Groene Koers werden volledig verrast. De aanscherping riep er veel vragen op bij ondernemers. 9 daarvan beantwoorden we hieronder
Sloop- en recyclingwerkzaamheden gaan vaak de hele dag achter elkaar door. Machineonderdelen hebben het door het intense gebruik zwaar te verduren. Goed smeertechnisch onderhoud is daarom noodzakelijk om slijtage, stilstand en onnodige kosten te minimaliseren. Maar hoe weet je nu welke smeermiddelen je het beste kunt gebruiken?
Dertig jaar zit Harry Meijer al als kraanmachinist in de sloop. Hij kreeg dat vak van kinds af mee doordat zijn vader hetzelfde werk deed. 'Omdat wij ruimte hadden bij huis, stond het materieel vaak bij ons. Als kind hielp ik al mee. Ik ben er dus mee opgegroeid en die fascinatie was er altijd al.'
CASE Construction Equipment volgt hun C-serie graders op met de introductie van de nieuwe D-seriemodellen: 836D en 856D.