PARTNERTEST | Volvo EC250EL: Zweedse ECOpower

PARTNERTEST | Volvo EC250EL: Zweedse ECOpower
De Volvo EC250EL kreeg begin dit jaar het labeltje Stage V na een aanpassing van het motormanagement.

Met zo weinig mogelijk brandstof zo veel mogelijk productie draaien. Dat is de garantie die Volvo machinisten geeft bij de EC250EL graafmachine. Maar maakt hij die belofte waar? BouwMachines-testmachinist Jan Jacob Bles nam de Zweedse 27-tonner flink onder handen en trok al snel de conclusie dat Volvo geen loze woorden predikt.

Jan Jacob, wat doe je nu? Waar onze testmachinist normaliter eerst een rondje om de machine loopt om deze te verkennen, springt hij nu gelijk in de cabine en start de motor. ‘We gaan het vandaag allemaal anders doen’, roept hij vanuit de hoogte. ‘Deze machine staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Nu heb ik de kans en ik pak hem met beide handen aan.’

Tekst gaat door onder de foto

In hoog tempo kuubs verzetten? Secuur afwerken? Geen probleem voor deze machine. Hij doet precies wat de machinist wil en ook nog met een laag brandstofverbruik.
In hoog tempo kuubs verzetten? Secuur afwerken? Geen probleem voor deze machine. Hij doet precies wat de machinist wil en ook nog met een laag brandstofverbruik.

Kuubs verzetten

De deur valt met een doffe knal in het slot en de bak gaat de grond in. In hoog tempo graaft Jan Jacob een gat in het uitgestrekte demoterrein van SMT in Emmeloord. Het vrijkomende zand wordt een flink eind verderop gelost. De machine wordt duidelijk niet gespaard; tijdens het zwenken belast Jan Jacob alle cilinders van de giek zoveel mogelijk tegelijkertijd. De machine geeft echter geen krimp, slechts een iets zwaardere grom. Ondertussen zit onze testmachinist met een lach van oor tot oor in zijn luxe zetel te genieten. Dit is pas kuubs verzetten!

Made in Germany

Specificaties Volvo EC250EL

Motor: 6-cilinder, 160 kW/218 pk
Hydrauliek: Positive control met 2 axiaalplunjerpompen, 2x240 liter/min
Bedrijfsgewicht: 27.370 kg
Uitbreekkracht: 186 Nm
Max. hellingshoek rijwerk: 35 graden

Terwijl Jan Jacob zich uitleeft, duiken wij even in de ‘historie’ van de Volvo EC250EL. De in Korea ontwikkelde graafmachine wordt in Duitsland gebouwd en kwam een jaar of vijf geleden op de markt. Qua platform is ze grotendeels identiek aan de EC300EL. De grote broer heeft alleen zwaardere beplating, haalt meer vermogen en koppel uit de Stage V-gecertificeerde D8J-motor – die door Deutz in Keulen wordt gebouwd volgens de specificaties van de Zweedse ingenieurs – en heeft een zwaardere hydrauliekpomp die de cilinders meer opbrengst geeft.

Kwetsbare onderdelen zoals ledlampen, camera’s en sensoren liggen dik in het beschermende staal”

218 paardenkrachten achter je

Jan Jacob heeft de exercitie erop zitten en een eerste gevoel bij de machine. Hij zwaait de deur open en vertelt dat de zescilinder zich goed van zijn taak kwijt. ‘Als je hem start, klinkt de motor lekker rustig. Als je om je heen kijkt, denk je: grote machine, weinig lawaai, komt dat goed? Maar zodra je begint te draaien, voel je wel dat er 218 paardenkrachten achter je liggen. Je werkt er heel secuur en soepeltjes mee af, maar als hij aan de bak moet, doet hij dat ook gelijk. Het vermogen van de motor wordt door de pompen perfect naar de cilinders gebracht. Hij gaat maar dóór, daar word ik heel blij van. Het is duidelijk een machine met meerdere gezichten. Met dank aan de moderne software.’

Jan Jacob is in zijn sas met de dikke Volvo. Met dank aan de luxe cabine, de moderne systemen, de pittige motor en de krachtige hydrauliek.
Jan Jacob is in zijn sas met de dikke Volvo. Met dank aan de luxe cabine, de moderne systemen, de pittige motor en de krachtige hydrauliek.

Degelijke onderwagen

Tijd om een rondje om de machine te maken. Eerst de onderwagen. Zoals we van Volvo gewend zijn, is deze degelijk uitgevoerd. Handig zijn de twee opstapjes aan elke zijde, die bovendien opklapbaar zijn; ze verbuigen niet of breken af als er onverhoopt wat tussen rups en opstapje komt. ‘Een dikke plus vind ik dat er tussen de bovenrollen en de balk veel ruimte zit’, vertelt Jan Jacob. ‘Met de schop vastgekoekt zand en klei wegsteken gaat hier heel gemakkelijk.’ De schop past – samen met nog tal van ander gereedschap – overigens probleemloos in het ruime opbergvak van de onderwagen. Jan Jacob: ‘Handig vind ik ook de plek van de ogen waarmee je de machine voor transport vast kunt zetten. Je kunt er vlot bij.’

Bovenwagen

Dan de bovenwagen. Rechts naast de cabinedeur zit een luik met daarin de accu’s, de massa, de elektronica en het luchtfilter. Volvo plaatste het filter zo, dat ook een kleinere machinist deze zonder opstapje of bergje opgeworpen zand kan openen, schoonmaken en vervangen. Achter de volgende deur zitten de radiatoren. Ze hangen netjes in rubber en zijn ook perfect bereikbaar. Voor de koelers zit gaas, dat de grofste rommel afvangt. Het gaas is simpel te verwijderen en schoon te kloppen. Wat opvalt, is dat de stevige metalen deur volledig is afgekit en vervolgens meegespoten. Het probleem van inwateren en daarmee roest dat we bij oudere modellen nogal eens zien, is hiermee verleden tijd.

Tekst gaat door onder de foto

De cabine is ruim, van alle gemakken voorzien en biedt dankzij het vele glas een overzicht op de ruimte rond de machine. Een 360 graden camerasysteem maakt vervolgens dat je ook de blinde hoeken in beeld krijgt.
De cabine is ruim, van alle gemakken voorzien en biedt dankzij het vele glas een overzicht op de ruimte rond de machine. Een 360 graden camerasysteem maakt vervolgens dat je ook de blinde hoeken in beeld krijgt.

Wat een ruimte!

Aan de andere kant van de machine bevinden zich de hydrauliekpomp, het brandstoffilter en de oliefilters. Erboven zit het roetfilter. Ook hier: perfect toegankelijk en een zee van ruimte. Via een hoog, veilig hekwerk en goede antislipbeplating bereiken we de motorkap, waaronder de zescilinder ligt. De bereikbaarheid is ook hier goed. Minder goed bereikbaar zijn de satellieten die op het contragewicht zijn geschroefd. Wil je ze verwijderen, dan moet de hulp van een ladder ingeroepen worden, aangezien een wandeling over de motorkap ten strengste verboden is. Verzonken achter de giek ligt het ventielenblok met daar omheen netjes geordend de hydrauliekslangen.

Optioneel, maar wel af-fabriek op de machine te leveren: Dig Assist met het bijbehorende grote touchscreen.
Optioneel, maar wel af-fabriek op de machine te leveren: Dig Assist met het bijbehorende grote touchscreen.

Tal van toepassingen

Een graafmachine als de EC250EL wordt voor tal van toepassingen ingezet; van grondverzet tot sloop en overslag. Die brede inzetbaarheid maakt dat Volvo van mening is dat de machine duurzaam moet zijn. Kwetsbare onderdelen zoals led-lampen, camera’s en sensoren liggen dik in het beschermende staal. Verder rust de fabrikant de kraan onder andere uit met een zware beschermplaat aan de onderzijde van de bovenwagen.

Ook bij de giek – die in verschillende uitvoeringen en lengtes leverbaar is – is het degelijkheid troef; Hardox-beschermstrippen op de lepelsteel, een versterkte bakkinematiek en verwisselbare slijtplaten aan het eind van de lepelsteel. Volvo is hiermee overigens uniek. Dit ‘gewricht’ van de machine heeft het meest te verduren en slijt het hardst. De slijtplaten zijn op locatie binnen een paar uur te vervangen. Veilig: de borging van de pennen is zo gemaakt dat de machinist deze altijd in het zicht heeft.

Volop luxe in de cabine

In drie stappen staat Jan Jacob op het bordes voor de cabine. Schoenen netjes op het klompenrek, console omhoog en hij kan op de luxe zetel gaan zitten. ‘Het ontbreekt je hier binnen aan niets’, weet Jan Jacob inmiddels na zijn eerste draaisessie. ‘Optimaal verstelbare stoel, goed regelbare airco, prima radio, voldoende ruimte voor de koelbox, veel glas, 360 graden camerasysteem en joysticks die heerlijk in de hand liggen. Dit is heel relaxed werken.’

Gemakkelijke opstap. De console omhoog en je staat in een ruime cabine.
Gemakkelijke opstap. De console omhoog en je staat in een ruime cabine.

Steelwrist-besturing

Waar Jan Jacob ook bijzonder van gecharmeerd is, is het feit dat de machinebesturing optioneel af-fabriek voorbereid is op een draaikantelstuk en verschillende aanbouwdelen van Steelwrist. ‘Je hangt het eraan, selecteert het en draaien maar. Daarbij kun je ook volledig je eigen voorkeuren invoeren. Zoals de olietoevoer en de oliedruk. In totaal kunnen er twintig aanbouwdelen in opgeslagen worden.’ Wie kiest voor een draaikantelstuk van een ander merk, omzeilt de Steelwrist-besturing heel simpel en valt terug op de standaard machinebesturing die er ook nog gewoon in zit.

Zuinig werken staat voorop

Wat Jan Jacob opviel bij zijn eerste kennismaking met de EC250EL is de vele technologie die de hoeveelheid verstookte brandstof moet terugbrengen. Een speerpunt voor Volvo. Jan Jacob: ‘Daarom hebben de Zweden de rups allereerst (optioneel) uitgerust met automatische motoruitschakeling. Draai je vijf minuten niet, dan schakelt het systeem de machine uit. Daarnaast heeft hij automatische stationairregeling. Het toerental zakt automatisch naar 1.000 rpm wanneer je de machine tussen de drie en twintig seconden niet gebruikt. De exacte tijd kun je zelf instellen.’

Tekst gaat door onder de foto

Welke deur je ook open trekt, het is allemaal even ruim bij de Volvo.
Welke deur je ook open trekt, het is allemaal even ruim bij de Volvo.

Geïntegreerd werkmodussysteem

Een grotere brandstofbesparing haalt de Volvo uit het geïntegreerde werkmodussysteem. ‘Kies je met de draaiknop voor de modus ‘fijn’ om af te werken, dan draait de motor minder toeren, levert de pomp minder olie en verbruik je dus aanzienlijk minder diesel. Wel heb je in deze modus de mogelijkheid van een powerboost, als je bijvoorbeeld vlot even een bak zand wil verpakken. Moet je met de vergruizer aan de bak, dan kies je voor maximaal vermogen en gaat de machine voluit.’ Waar Volvo ook brandstofbesparing uit haalt, zijn dikkere slangen. Dankzij de grotere doorlaat is er minder weerstand, wordt de olie minder warm en hoeft er dus minder te worden gekoeld.

Tekst gaat door onder de foto

De motor ligt diep verzonken; reden is dat er nogal wat slangen overheen moeten.
De motor ligt diep verzonken; reden is dat er nogal wat slangen overheen moeten.

Krachtige ECO mode

De EC250EL heeft net als veel andere graafmachines ook een ECO-stand. Jan Jacob is er per definitie niet altijd even positief over. ‘Het vermogen wordt vaak zover teruggeschroefd, dat je de knop snel weer indrukt. Niet bij deze Volvo. Allereerst staat het systeem standaard aan. Je moet het handmatig uitzetten. Wat het systeem goed doet, is de olieopbrengst koppelen aan de vraag, waarbij de prestaties niet onderuit worden geschoffeld. De scherpe kantjes gaan er wel vanaf, maar storend wordt het nooit. Je ziet op de ECO-meter op het LCD-display trouwens heel mooi de besparing die je met de ECO-mode en het werkmodussysteem haalt. Dat is écht substantieel.’

Tekst gaat door onder de foto

Volvo heeft als enige fabrikant verwisselbare slijtplaten aan het eind van de lepelsteel. Ze zijn binnen een paar uur te vervangen.
Volvo heeft als enige fabrikant verwisselbare slijtplaten aan het eind van de lepelsteel. Ze zijn binnen een paar uur te vervangen.

Display

Het display, Jan Jacob wees er al even op. Volvo kiest voor draai- en drukknoppen voor de bediening, in plaats van een touchscreen. ‘Voordeel van een knop boven het aanraken van het scherm is dat je trefzekerder bent’, vindt Jan Jacob. ‘Met de toetsen scroll je trouwens heel snel door het menu op het scherm, waarbij je veel naar eigen wens kunt instellen: van de oliedruk en de liters olie tot aan de sneltoets op de joystick. Die kan ik bijvoorbeeld toewijzen aan de mute-functie op de radio, de ruitenwisser, maar ook aan de 360 graden camera.’

Dig Assist in de praktijk

Boven het standaard display zit nog een display; een flinke maat groter, wel touchscreen. Deze maakt onderdeel uit van Dig Assist, een optioneel systeem dat Volvo af-fabriek kan leveren. Met Dig Assist kun je met behulp van de machine sleuven graven of bijvoorbeeld egaliseren. Diverse sensoren op de giek en de bak in combinatie met de antennes achterop de machine vertellen precies waar je bent, waar je moet beginnen met graven en wanneer je op diepte bent. Het werkt heel intuïtief en is ook uit te breiden met 3D GPS-systemen van Topcon en binnenkort Trimble.

Tekst gaat door onder de foto

Het ‘huishoudhok’ van de machine, onder de opstap. Hier bevinden zich de AdBlue-tank, het ruitensproeierreservoir, de vetpot voor de centrale smering en de vulslang voor de diesel, mét automatische afslag.
Het ‘huishoudhok’ van de machine, onder de opstap. Hier bevinden zich de AdBlue-tank, het ruitensproeierreservoir, de vetpot voor de centrale smering en de vulslang voor de diesel, mét automatische afslag.

‘Dit werkt mooi snel en vooral secuur’

Jan Jacob neemt de proef op de som. Hij stelt een profiel in, waarna hij door de automatische graafassistent exact naar het beginpunt wordt geleid. Op het scherm is precies te zien wanneer de gewenste diepte is bereikt en tot hoever hij moet graven. ‘Dit werkt mooi snel en vooral secuur’, klinkt het overtuigd. ‘En wat ik vooral ook handig vind, is dat het scherm te splitsen is. Je ziet dan én het profiel én de omgeving rond de machine. Ideaal wanneer je geconcentreerd aan het werk bent in bijvoorbeeld de wegenbouw!’

Wat het systeem goed doet, is de olieopbrengst koppelen aan de vraag, waarbij de prestaties niet onderuit worden geschoffeld”

Nieuwe graafbeleving

Dig Assist zorgt bij Jan Jacob voor een nieuwe graafbeleving. Hij kantelt met het draaikantelstuk de bak en maakt een schuin talud. Wanneer de machine een stukje achteruit moet, klinkt opeens een kreet van herkenning. ‘Hé, een Åkerman-trekje; wanneer je rechtdoor rijdt, hoef je maar één pedaal in te drukken in plaats van beide. Mooi contrast om in zo’n supermoderne machine nog zo’n stukje techniek uit ver vervlogen tijden terug te vinden. Daar word ik blij van!’

Bekijk HIER een video van deze test.

Dit artikel is gesponsord door SMT

Bekijk het BouwMachines Merkdossier over Volvo