
Natuurlijk heel veel veranderingen, zoals ook te verwachten valt bij een machine. Maar wat direct in het oog springt is dat het nieuwe uiterlijk. Opvallend anders. BouwMachines ging als eerste op bezoek bij Anema Arum in Friesland, niet alleen voor een eerste blik, maar ook om de machine uitgebreid te testen. Die test zal in december gepubliceerd worden. Voor nu de eerste indrukken
De Develon DX260-9 heeft een vernieuwde bovenwagen, nieuwe motoren en een nieuwe cabine. Develon gebruikt daarbij allemaal eigen onderdelen, voor onder meer de rij- en zwemmotoren als de cilinders en de hydrauliek. Met deze vernieuwing is de machine hiermee helemaal klaar voor de toekomst, met vele – deels optionele – digitale systemen en mogelijkheden.
De digitale opties waarmee de machine kan worden uitgerust, zijn bijna talloos. Ook AI heeft daarbij inmiddels zijn intrede gedaan. De SAVM 360 graden camera’s zijn voorzien van radarsensor en zijn optioneel uit te rusten met E-stop. Dat systeem herkent middels AI of er zich mensen binnen drie meter afstand van de machine bevinden. Develon is hierin uniek en is het enige merk dat E-stop heeft.
Een optie is ook het maken van een ‘virtual wall’, die grenzen aangeeft waarbinnen de giek kan bewegen. Er is een weighing system mogelijk om bij te houden hoeveel gewicht er verzet is bij bijvoorbeeld het laden van een vrachtwagen, maar ook ‘advanced lift assist’, dat werkt zoals een LMB-systeem en precies aangeeft hoeveel de machine tilt en hoever hij daar in elke positie mee kan reiken. Met breaker assist kan een prikker automatisch worden bestuurd. Die gaat slaan bij voldoende druk en stopt dus ook als die druk wegvalt doordat het beton gebroken is. Verder heeft de machine 2D guidance en machine control als optie. Nieuw is ook dat de machine kan worden voorzien van een olieconditie-meetsysteem.
Volledig elektronische besturing
Voor de bediening en instelling van al deze hulpsystemen is de cabine voorzien van een 12,8 inch touchscreen. Daarnaast zijn de joysticks zeer uitgebreid en door de keuze voor Engcon joysticks zijn er extra scrollfuncties. Ook rijden kan met de joystick. De machine kan onder meer op verschillende werkmodi worden ingesteld, zoals zwenken, laden en afwerken.
Bijzonder is dat de Develon DX260-9 volledig elektronische besturing (FEH: Full Electro Hydraulic) heeft. ‘Maar de machinist die dat niet weet, gaat dat niet merken’, verzekert salesmanager Ronald Vlaar van Anema Arum. Waarmee hij maar wil zeggen dat de werking en fijngevoeligheid hetzelfde blijft als met servobesturing. ‘Groot voordeel is echter dat je er veel meer opties op kunt zetten én dat het veel minder ruimte in beslag neemt omdat er geen servomotoren en bijbehorende slangen meer nodig zijn. Dat zie je terug in de inwendige ruimte achter de kappen. Onze monteurs zijn daar heel blij mee.’

Develon DX05 motor
De nieuwe motor achter die kappen is een DX05 (5 liter) die uit de eigen fabrieken van Develon komt. De keuze is gevallen op een vier cilinder motor. ‘Samen met twee turbo’s kun je veel meer uit deze vier cilinder halen. Die reageert ook sneller en is zuiniger, met minder uitstoot.’
Nieuw uiterlijk

De vernieuwing vertaalt zich ook naar het uiterlijk van de machine. Wat opvalt is dat het uitlaatsysteem volledig ingebouwd is onder de kap, in plaats van opbouw met een extra kap. Zwaailampen zijn mooi verwerkt in de hoeken van de cabine. Voor het gemak voor de machinist zit er boven de deur zelfs nog een instaplamp. Die kun je vanaf afstand al inschakelen, met de sleutel of met een app.
Ook in andere opzichten is aan de machinist gedacht. Zo is de uitvoering met luxe stoel voorzien van niet alleen geïntegreerde stoelverwarming, maar ook luchtkoeling in de stoel.
De nieuwe Develon DX260-9 komt al heel compleet vanaf de fabriek. Wat Anema Arum er nog aan toevoegt zijn onder meer de treeplanken, blindering van de ramen en een snelwissel naar keuze.
BouwMachines was in Friesland om deze nieuwe machine te testen. Die test lees je in het Testboek dat eind dit jaar zal verschijnen.
De nieuwe DX230LC-9 rupsgraafmachine
Eerder deze maand kondigde Develon al aan dat het een succesvolle veld-demonstratie heeft uitgevoerd met de nieuwe DX230LC-9 23-tons rupsgraafmachine en de slimme veiligheidstechnologieën van het bedrijf, waaronder het nieuwe E-STOP-systeem, op een testlocatie in Compiègne in Frankrijk.
Deze demonstratie werd georganiseerd door OPPBTP (de Franse beroepsorganisatie voor verbetering van gezondheid en veiligheid in de bouw en civiele techniek) en vond plaats op de bouwplaats van het Seine–Nord Europe Canal-project, uitgevoerd door Bouygues, een toonaangevend wereldwijd bouwbedrijf.