Henk Wind
Freelance redacteur
Freelance redacteur
Scheffer Groep sloopte sinds begin dit jaar al heel veel laagbouw aan het Maerlant in Lelystad. Dat werk werd uitgevoerd met een Volvo EC300EL en een Volvo EC380EL. Die maakten met een deel van het puin gelijk een mooie verhoging van een meter of vier. Vanaf die verhoogde standplaats kon vervolgens een Volvo EC480E HR de twee achtlaagse kantoortorens neerhalen.
Hendri Schoemaker zat al op verschillende shovels en graafmachines. Maar zijn Case CX210E bevalt hem toch het beste. Met deze rupskraan van 23 ton heeft hij de meeste afwisseling in zijn werk bij de Dunnewind Groep, waar hij vooral actief is in aanleg van natuur en infrastructuur.
Een 100-tons Caterpillar 395 Next-Gen kwam er aan te pas om de kelderbak van een universiteitsgebouw in Groningen te slopen. Die had kracht genoeg om de betonnen keldervloer los te trekken van de palen en er vervolgens 'hapklare brokken' van te maken voor de verwerking door drie andere Caterpillar machines.
Het gezegde 'zo vader zo zoon' geldt in het geval van Rini Pulles precies andersom. Op 63-jarige leeftijd maakte hij vorig jaar de overstap naar het bedrijf van zijn zoon. Sinds die tijd zit hij met een Volvo EC250 EL rupskraan voornamelijk in sloopwerken.
Wat ga je doen als je verzameling miniaturen uit de hand loopt? Dan begin je er een webshop in! Dat deed Marcel Nieuwenhuis van Nieuwenhuis GWW toen het met zijn werk even wat rustiger leek te worden. Het gat in de markt dat hij zag was dat van miniaturen specifiek voor de GWW-sector.
Als Martijn van Blanken een vrachtwagen met zand geladen heeft, kan de chauffeur er op vertrouwen dat het gewicht precies klopt. En dat zonder digitale hulpmiddelen. "Die jongens geven allemaal aan dat ik het bijna nauwkeuriger weet dan de weegbrug." Blanken teert dan ook op een grote berg ervaring.
Toen stonden er op de Bouwbeurs in Utrecht ineens zelfrijdende bouwkranen van het merk Kraxcle. Volledig batterij-elektrisch en zowel in rups als mobiele uitvoering. Het blijken bouwkranen te zijn die Jacob Russcher en Johan Kooiker produceren in Staphorst. En waarmee ze straks ook op de Bauma zullen staan om de internationale markt aan te boren.
De sloop van de koelwaterinlaat van de voormalige Hemweg-centrale is een behoorlijke rechttoe rechtaan klus. Zeker geen eenvoudige. In afwachting van een nieuw te leveren kraan doen nu twee gehuurde kranen (een Volvo en een Cat) al het zware werk.
De 22-jarige Janno van Geerenstein uit Renswoude draait alweer vijf jaar op een Liebherr A914. Toen hij nog maar een jaar of 8 was, zat hij voor het eerst op een kraan. Zo lang hij zich kan herinneren was het zijn wens om machinist te worden en daar heeft hij nog geen dag spijt van.
De Caterpillar 374F van Sloop- en Grondwerken M. Heezen knipte zich in zeven weken door het voormalige defensiekantoor in Kerkrade. Wat resteert van het enorme complex is ruim 23.000 ton mengpuin, dat op locatie wordt hergebruikt.