Henk Wind
Freelance redacteur
Freelance redacteur
Pieter Haringsma draait al bijna 27 jaar op een rupskraan. Toen hij van school kwam, kwam hij bij een loonbedrijf terecht. Daar kon hij kiezen tussen een tractor of een kraan. "Een tractor kan altijd wel; dus koos ik voor een kraan." En dat bevalt hem tot nu toe prima.
"Geen hond houdt zich aan de regels", beweerde Veras-voorzitter Kees de Groot maandag in Cobouw over het scheiden van afval door sloopbedrijven. Slopers zouden vooral financieel gedreven zijn. In de branche wordt dat beeld echter niet alom erkend. "Wij garanderen onze opdrachtgevers 98 tot 99 procent recycling en hergebruik en moeten dat ook met bewijzen en documenten aantonen", zegt Hans Nijkamp van RGS uit Rijssen bijvoorbeeld.
Slopen maakt herrie. Maar Lek Sloopwerken ziet mogelijkheden om de geluidsproductie van hun grootste sloophamer, een Epiroc HB7000, terug te brengen van ruim 114 naar 106 dB. Dat scheelt enorm in de cirkel van het gebied waar mensen overlast ervaren.
Het grootste sloopproject van Nederland bereikte op 11 juni zijn hoogste punt. Die dag werd begonnen met de sloop van de 176 meter hoge betonnen schoorsteen van de Hemweg-centrale in Amsterdam.
Scheffer Groep sloopte sinds begin dit jaar al heel veel laagbouw aan het Maerlant in Lelystad. Dat werk werd uitgevoerd met een Volvo EC300EL en een Volvo EC380EL. Die maakten met een deel van het puin gelijk een mooie verhoging van een meter of vier. Vanaf die verhoogde standplaats kon vervolgens een Volvo EC480E HR de twee achtlaagse kantoortorens neerhalen.
Hendri Schoemaker zat al op verschillende shovels en graafmachines. Maar zijn Case CX210E bevalt hem toch het beste. Met deze rupskraan van 23 ton heeft hij de meeste afwisseling in zijn werk bij de Dunnewind Groep, waar hij vooral actief is in aanleg van natuur en infrastructuur.
Een 100-tons Caterpillar 395 Next-Gen kwam er aan te pas om de kelderbak van een universiteitsgebouw in Groningen te slopen. Die had kracht genoeg om de betonnen keldervloer los te trekken van de palen en er vervolgens 'hapklare brokken' van te maken voor de verwerking door drie andere Caterpillar machines.
Het gezegde 'zo vader zo zoon' geldt in het geval van Rini Pulles precies andersom. Op 63-jarige leeftijd maakte hij vorig jaar de overstap naar het bedrijf van zijn zoon. Sinds die tijd zit hij met een Volvo EC250 EL rupskraan voornamelijk in sloopwerken.
Wat ga je doen als je verzameling miniaturen uit de hand loopt? Dan begin je er een webshop in! Dat deed Marcel Nieuwenhuis van Nieuwenhuis GWW toen het met zijn werk even wat rustiger leek te worden. Het gat in de markt dat hij zag was dat van miniaturen specifiek voor de GWW-sector.
Als Martijn van Blanken een vrachtwagen met zand geladen heeft, kan de chauffeur er op vertrouwen dat het gewicht precies klopt. En dat zonder digitale hulpmiddelen. "Die jongens geven allemaal aan dat ik het bijna nauwkeuriger weet dan de weegbrug." Blanken teert dan ook op een grote berg ervaring.