Hybride aandrijfsysteem maakt emissieloos werken haalbaar

Hybride aandrijfsysteem maakt emissieloos werken haalbaar
De complete hybridemotor CHD-400e in opbouw in de ankerboormachine van Hakkers.

Je moet van de opdrachtgever emissieloos gaan werken, maar je ziet op tegen de hoge kosten en beperkte gebruiksmogelijkheden. Dan heb je nog niet gesproken met Steven de Kam van SDK Diesel Support en SDK Engineering. Zijn bedrijf heeft de CHD-e ontwikkeld, een hybride elektrische aandrijflijn die als retrofit en nieuwbouw kan worden geïnstalleerd bij groot bouwmaterieel. Fraai voorbeeld is de ankerboormachine van Hakkers.

Als dieselspecialist ziet Steven de Kam regelmatig, dat bedrijven te snel en ondoordacht helemaal afscheid nemen van de betrouwbare dieselmotor. Daarvoor moeten ze dan enorme investering doen, enerzijds voor een dure full electric machine, anderzijds omdat daar vaak ook nog eens een enorm grote en dure accucontainer naast moet worden gezet. Terwijl het ook anders kan door een iets minder rigoureuze stap te zetten in de vorm van hybride.

Begrijpen wat de energievraag van de klant is en vervolgens out-of-the-box denken om die vraag te beantwoorden. Dat is Steven ten voeten uit. Hij vindt dat de klant vooral gefocust moet zijn op de eigen werkzaamheden en niet ook nog eens belast moet worden met aandrijfproblemen. Dat deel doen Steven en zijn medewerkers wel. Kortom: ze hebben een standaardproduct ontwikkeld waarmee bedrijven op een betaalbare wijze kunnen voldoen aan de eis van emissieloos werken.

Een kijkje in het batterypakket van de CHD-400e voor de ankerboormachine van Hakkers.
Een kijkje in het batterypakket van de CHD-400e voor de ankerboormachine van Hakkers.

Combined Hybrid Drive Electric

Dat standaardproduct is de Combined Hybrid Drive Electric (CHD-e). Het is een aandrijflijn met als basis een elektromotor en accupakket. Voor extra kracht en reservetijd wordt daarnaast gebruik maakt van een back-up range extender in de vorm van een kleine verbrandingsmotor. Daarbij is elk type brandstof mogelijk: van diesel tot waterstof, ethanol, biogas enzovoort) en dat maakt hem future proof. De CHD-e is overal emissieloos inzetbaar zonder concessies te doen in gebruiksgemak of werkduur.

De CHD-e aandrijflijn is onderscheidend doordat hij volledig elektrisch kan draaien, via het eigen accupakket of aangekoppelde netstroom. Indien nodig kan hij overschakelen op de hybride modus. Daarin zorgt de brandstofmotor enerzijds voor extra vermogen en anderzijds voor het aandrijven van de elektromotor en bijvullen van het accupakket. Stilstand doordat het accupakket leeg raakt (één van onze grootste angsten, zo leert de praktijk) of het ontbreken van externe netstroom is hierdoor verleden tijd. De hybride is in feite een net zo betrouwbare installatie als conventioneel.

De elektrische CHD-e generatorset met 200 kVa (160 ekW) vermogen. De Combined Hybrid Drive maakt als backup gebruik van een 3,6 liter Stage V diesel.
De elektrische CHD-e generatorset met 200 kVa (160 ekW) vermogen. De Combined Hybrid Drive maakt als backup gebruik van een 3,6 liter Stage V diesel.

Voor bouwmaterieel en als generator inzetbaar

Geluidsarm, milieuvriendelijk en betrouwbaar zijn de trefwoorden van de Combined Hybrid Drive Electric. Bij bestaande bouwmachines vervangt hij de grote dieselmotor. Daarbij is hij dankzij het compacte formaat nagenoeg altijd in te bouwen. De zeer lage uitstoot in vergelijking met andere hybride oplossingen dank hij mede aan het slim gebruik van de juiste componenten. Hierdoor kon ook een CHD-e generatorset worden gebouwd. Die is er in twee modellen: de hybride generator H100/200 en een waterstof generator H2, beide met 200 kVa (160 ekW) vermogen. Het verschil schuilt in de gebruikte motor: een 3,6 liter Stage V diesel versus een waterstofmotor. Een viertal hybride generatoren heeft zich inmiddels kunnen bewijzen als energieleverancier bij de herstelwerkzaamheden van de IJsselbruggen in de A12 bij Arnhem.

De ankerboormachine van Hakkers uit Werkendam kreeg een retrofit. De bestaande motor is eruit gehaald en vervangen door een CHD-400e.
De ankerboormachine van Hakkers uit Werkendam kreeg een retrofit. De bestaande motor is eruit gehaald en vervangen door een CHD-400e.

Ankerboormachine actueel voorbeeld

Hakkers, eveneens uit Werkendam, is gespecialiseerd in het trillingvrij aanbrengen van paalfunderingen, damwanden en groutankers. Daarbij wordt onder andere een ankerboormachine gebruikt. Hakkers onderschrijft het eind oktober ondertekende convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. Niet vreemd dus dat die ankerboormachine een retrofit heeft gehad. De bestaande motor is eruit gehaald en vervangen door een CHD-400e. Dat is een volledig elektrische, dus op de werkplek geheel emissieloze aandrijflijn met een vermogen van 220 kW en een accucapaciteit van 267 kWh. Wanneer het accupakket leeg raakt kan dat aan een netaansluiting worden gekoppeld om op te laden. Ook kan het desgewenst continu aangekoppeld blijven om zo langdurig elektrisch te kunnen doorwerken. Hierdoor is er geen angst meer nodig voor vroegtijdige stilstand.

Steven: “Op deze wijze is het beste van twee werelden verwerkt in deze machine. Dit project was voor ons extra speciaal omdat dit de eerste CHD-e in deze toepassing is. Die daarbij de proeftesten glansrijk heeft doorstaan. De ankers gaan probleemloos de grond in en het mooiste is, er kan emissieloos gewerkt worden, overal!”

Dit artikel is gesponsord door SDK Diesel Support.