Bij de Boels-vestiging in het Gelderse Velddriel zijn ze gespecialiseerd in autohoogwerkers. Met een werkhoogte variërend van 13 tot 102 meter levert het verhuurbedrijf materieel voor het schoonmaken van dakgoten tot het onderhouden en repareren van windmolens. De twee nieuwste aanwinsten reiken respectievelijk tot 18 en 27 meter en onderscheiden zich dus niet door hun afmetingen, maar wel door hun aandrijving. Als eerste autohoogwerkers in het Boels-assortiment gaat het hier om hybridemachines. Sinds juli van dit jaar heeft Boels ze in de verhuur.
Onvermijdelijke ontwikkeling
Marco Hopstaken van het Boels-depot in Velddriel licht de twee machines toe. “Het gaat om autohoogwerkers die rijden op diesel, maar waarvan de kraan elektrisch bediend wordt. Als hij eenmaal op zijn plaats staat, hoef je de motor dus niet te laten lopen, waardoor het werk schoner en stiller is, dan bij de conventionele autohoogwerkers die altijd de dieselmotor van de vrachtwagen nodig hebben.” Het is eigenlijk een onvermijdelijke ontwikkeling in de weg naar een emissievrije bouwplaats, stelt Hopstaken, maar ook een die de nodige haken en ogen kent. “Een autohoogwerker is in de wereld van de machines een beetje een buitenbeentje. Je hebt immers te maken met een vrachtwagen die gewoon op de snelweg moet kunnen, en daarom een behoorlijke actieradius moet hebben, die een statische kraan heeft die best elektrisch kan werken.”
Om die eerste reden is een volledig elektrische autohoogwerker technisch nog niet mogelijk, want om een vrachtwagen uit te rusten met voldoende accucapaciteit om er ver mee te kunnen rijden zou het gewicht dusdanig toenemen dat een klein rijbewijs niet volstaat. “Dat is voor klanten niet erg handig, want veel mensen hebben geen groot rijbewijs.”
Geen uitstoot, minder geluid
Toch biedt ook de hybrideoplossing zoals die er nu is, een aantal mogelijkheden. Momenteel worden twee van de 18 meter hoge autohoogwerkers - gebruikt bij werkzaamheden in een tunnel in Terneuzen. “Geen uitstoot, minder geluid”, zegt Hopstaken. “En zo zijn er wel meer toepassingen te bedenken. Wat dacht je van werken in grote fabriekshallen?” Ook bij werk in de buitenlucht heeft elektrisch werken steeds vaker de voorkeur. “Je merkt dat steeds meer gebruikers er de voorkeur aan geven niet met diesel te werken als dat niet nodig is. Het elektrisch werken raakt langzaam maar zeker geïntegreerd in ons leven. Zo wordt de 18 meter hoge autohoogwerker vaak ingezet door glazenwassers en bomensnoeiers. Die hebben een machine nodig waarmee ze flinke afstanden kunnen overbruggen van de ene naar de andere klus, maar als ze eenmaal op de plaats van bestemming zijn kunnen ze prima met het elektrische vermogen van de accu.”
Glasvezelaansluitingen
Die lithium-ionaccu wordt gevoed door twee dynamo’s die bijladen tijdens het rijden. Ook de tweede nieuwe autohoogwerker, de 27 meter hoge type 18002, kan elektrisch bediend worden, maar doet dat nu nog enkel via netspanning. Boels hoopt op korte termijn ook deze machine in een hybrideuitvoering te leveren. “Bij bepaalde klussen is werken met een snoer geen probleem”, stelt Hopstaken. “Denk aan nieuwbouwprojecten waar zonnepanelen worden aangelegd, of als er glasvezelaansluitingen moeten worden gerealiseerd in appartementen. Dan is er vaak wel een stopcontact beschikbaar. Voor bomensnoeiers is dit natuurlijk minder praktisch, maar die hebben meestal dan weer geen 27 meter werkhoogte nodig.”
Boels heeft in Velddriel de nieuwste autohoogwerkers beschikbaar, die bij tijd en wijle allemaal verhuurd zijn. Hoe dat verloopt laat zich lastig voorspellen, geeft Hopstaken toe. “Als er een zware storm over Nederland trekt, dan weten wij dat we de autohoogwerkers vast moeten klaarzetten. Eerst worden ze massaal gehuurd door verzekeraars om stormschade te inventariseren. Dan komen ze weer terug en een tijdje later gaan ze weer allemaal de weg op voor de reparaties. En hoewel wij ons in principe richten op het zuidelijke deel van Nederland, komen onze machines in zulke bijzondere gevallen dus het hele land door.”
Specificaties van deze autohoogwerker
Tenslotte de technische gegevens: De 18 meter hoge hybride autohoogwerker heeft een reikwijdte van 13,2 meter, een werkhoogte van 18,2 meter en een hefcapaciteit van 80 kg. De onbegrensde hefcapaciteit bedraagt 250 kg waarmee een horizontaal bereik van 9,1 meter gehaald kan worden. Voor optimaal gebruiksgemak is deze machine uitgerust met zelfnivellerende afstempelautomaat en een GO-Home functie om de hoogwerker met 1 knop in te laten schuiven. De arm kan 400 graden geroteerd worden. De bak is en kan 180 graden draaien.nDe 27 meter hoge autohoogwerker, nu nog elektrische maar binnenkort eveneens hybride autohoogwerker heeft een reikwijdte van 16,4 meter, een werkhoogte van 26,9 meter en een hefcapaciteit van 230 kg. Deze is nu nog elektrisch, maar wordt binnenkort ook hybride aangeboden. Bij beide machines zijn een veiligheidsharnas en valbeveiliging verplicht. Boels geeft jou graag advies over de juiste machine.
Dit artikel wordt gesponsord door Boels