Zo wil ETEC het (elektrische) verschil maken

Zo wil ETEC het (elektrische) verschil maken
Diverse typen ETEC-graafmachines zijn al te zien in de kleuren van vooraanstaande bouwbedrijven zoals BAM, Dura Vermeer en Boskalis. Iets waar ELM-eigenaar Sander de Regt terecht trots op is.

Het aantal Nederlandse fabrikanten van elektrische graafmachines is dun gezaaid. ETEC in Waddinxveen is één van hen. Het bedrijf heeft als missie om emissievrije graafmachines de nieuwe standaard te maken op de bouwplaats van de toekomst. Eigenaar Sander de Regt legt uit hoe.

Laten we eerlijk zijn, van een elektrische graafmachine kijkt niemand in Nederland echt meer op. De laatste paar jaar is de ontwikkeling ervan razendsnel gegaan met ondertussen een elektrisch aanbod van klein tot groot. De enorme vraag en het beperkte OEM-aanbod zorgt ervoor dat bestaande machines worden omgebouwd naar elektrisch. Bij ETEC, onderdeel van ELM Bouwmachines, de bekende fabrikant van gemodificeerde machines en speciaalbouw, vragen ze zich af of dat de juiste route is. Ze voegen de daad bij het woord door zelf elektrische machines te ontwikkelen en te bouwen. Voor verkoop én voor verhuur zodat elektrisch draaien ook voor kort- en langlopende projecten interessant is. 

Het merk staat, nu uitbouwen

Sander de Regt, eigenaar van zowel ELM Bouwmachines als ETEC, geeft aan dat hij en zijn team de afgelopen twee jaar gebouwd hebben aan ETEC als fabrikant en als merk van elektrische graafmachines. ETEC was natuurlijk al bekend met andere machines. Ondertussen heeft ELM een reputatie opgebouwd als fabrikant van maatwerkmachines. “Wij hebben een lange termijnvisie als het gaat om elektrische graafmachines. We gaan eigen machines ontwikkelen en produceren die vanaf nul. Nu baseren we ons daarbij nog op bestaande modellen maar wel met een eigen identiteit, waarbij wij als fabrikant hoe dan ook volledig achter het gehele product staan. Daarmee bouwen we kennis, ervaring en expertise op die we gebruiken om een eigen lijn met elektrische graafmachines op te zetten. De focus ligt daarbij op de huidige hardlopers: een 3,5 ton rupsgraafmachine, 16 ton mobiele machine en een 26 ton rupsgraafmachine. Voor de eerste, de ETEC E36C, is al een productiestraat ingericht. In de loop van dit jaar doen we dat ook voor de grotere machines.” 

Het bedrijf is bezig om een eigen lijn met elektrische graafmachines op te zetten waarbij de focus ligt op de huidige hardlopers waaronder deze 3,5 ton rupsgraafmachine.
Het bedrijf is bezig om een eigen lijn met elektrische graafmachines op te zetten waarbij de focus ligt op de huidige hardlopers waaronder deze 3,5 ton rupsgraafmachine.

Niet groter dan 26 ton

Hij geeft aan geen grotere elektrische machines dan 26 ton te willen aanbieden omdat het ’s nachts volledig laden van de accu’s dan niet mogelijk is via een standaard netaansluiting. “Onze visie is dat je een volledige dag op één acculading moet kunnen draaien om vervolgens tijdens de nacht te laden via een netaansluiting. Waarom? Omdat de praktijk uitwijst dat gedurende de werkdag (snel)laden alleen kan in uitzonderingsgevallen op (hele) grote werken.” In het verwisselen van accu’s op machines ziet De Regt overigens geen heil: “Veel te gevaarlijk, hoog voltage batterijboxen moet je gewoon niet willen wisselen op werken.” Ook van het snelladen middels batterijcontainers is De Regt geen voorstander: “Ten eerste is snelladen van accu’s niet bevorderlijk voor de levensduur, en de logistiek benodigd voor het vervoeren en laden van de batterijcontainers is geen oplossing voor de langere termijn. Grotere machines dan 26 ton vragen te veel accu- en dus laadcapaciteit. Je kunt dan bijvoorbeeld beter een 50 ton dieselmachine vervangen door twee elektrische machines van 26 ton.” 

Met die benadering verwacht De Regt ook op termijn bestaansrecht te hebben als fabrikant van elektrische machines. “De tendens op wereldschaal is niet te grote accupakketten en tussentijds snelladen. Daar zetten OEM-ers op in. Nederlandse gebruikers vragen echter juist om een accucapaciteit geschikt voor een hele dag draaien. Wij zorgen voor een machine die dat kan waarbij de klant ons of een dealer van ons als enig aanspreekpunt heeft.” 

Voor de ETEC E36C is al een productiestraat ingericht in de productielocatie in Waddinxveen. In de loop van dit jaar gebeurt dat ook voor de grotere machines.
Voor de ETEC E36C is al een productiestraat ingericht in de productielocatie in Waddinxveen. In de loop van dit jaar gebeurt dat ook voor de grotere machines.

Kennismaken via huur

ELM merkt dat verhuur van elektrische graafmachines niet alleen helpt om de techniek te monitoren en door te ontwikkelen. Verhuur blijkt ook een ideale manier om kennis te maken met de machines zonder direct te hoeven investeren. “Ik ervaar dat loonbedrijven enorm opkijken tegen de techniek en de aanschafkosten van elektrische machines. Tegelijkertijd zie ik een verschuiving in de markt waarbij machines vaker op projectbasis worden gehuurd. Wij zijn daar al op ingericht en hebben elektrische machines op voorraad voor de verhuur. Daarmee kunnen machinisten kennismaken en ervaring opdoen met de techniek zonder direct afscheid te hoeven nemen van hun dieselmachine. Wij zorgen er met onze expertise van onder meer hydraulische systemen voor dat de elektrische machine optimaal presteert en een eigen karakteristiek heeft.” 

Sander de Regt: “Onze visie is dat je een volledige dag op één acculading moet kunnen draaien om vervolgens tijdens de nacht te laden via een netaansluiting.”
Sander de Regt: “Onze visie is dat je een volledige dag op één acculading moet kunnen draaien om vervolgens tijdens de nacht te laden via een netaansluiting.”

Weten hoe het werkt

“Omdat ELM en ook ETEC van oudsher speciaalbouwbedrijven zijn, zijn we daarop ingericht en weten we hoe dat werkt. Zowel qua ontwikkeling als productie. Door alles in eigen beheer te doen kunnen we bovendien concurrerend werken”, aldus De Regt. ‘Weten hoe het werkt’, past hij ook toe door bij de verkoop van elektrische machines een vijfjarenplan inclusief onderhoud en service aan te bieden. “Klanten betalen dan een vast bedrag per draaiuur en wij verzorgen, of eigenlijk ontzorgen, vervolgens het volledige onderhoud. Professioneel én veilig. Aan elektrische machines moet je nu eenmaal niet willen werken als je daar niet voor opgeleid bent.” 

Dit artikel is gesponsord door ETEC.

Duitse leveranciers bundelen krachten voor waterstofmotor

Duitse leveranciers bundelen krachten voor waterstofmotor

Nu de transportsector streeft naar minder uitstoot, verschuift de aandacht steeds meer naar zware bedrijfsvoertuigen en mobiele machines buiten de openbare weg. In Duitsland bundelen meerdere partners van naam hun krachten in het PoWer-project, met als doel waterstofaandrijvingen te onderzoeken voor toepassingen in de bouw en landbouw.

De route naar emissieloos van GMB: 'Je wilt koploper zijn daar waar het ertoe doet'

De route naar emissieloos van GMB: 'Je wilt koploper zijn daar waar...

Aannemers elektrificeren 'en masse' hun bouwmachinevloot. Wat voor beleid hanteren ze daarbij? Wat zijn de grootste uitdagingen? Serie van vijf interviews met materieelmanagers van grote en middelgrote bouwers over de dilemma's en keuzes waar zij voor staan. Deze keer: Gerard van der Veer, manager verduurzaming materieel GMB. "Voorlopig zitten we nog met een onrendabele top en blijft het werken met emissieloos materieel duurder."

Van Oord investeert in ultrazuinig baggeren

Van Oord investeert in ultrazuinig baggeren

Baggeren kan met minder milieuhinder en brandstofverbruik als natuurlijke processen een handje helpen. Van Oord bouwde er twee nieuwe hybride waterinjectieschepen voor.

Foto: Staad B.V.

Het nut van drie jaar testen in proeftuin voor elektrische machines

In 2021 is De Bouwplaats van Morgen in het leven geroepen door de RVO: een proeftuin om elektrische machines in verschillende omstandigheden te testen. 5 Vragen over wat deze proeftuin oplevert. "Op het moment dat we begonnen, wisten we echt nog niet hoe die machines precies in het veld zouden functioneren."