Snelwissels: lichter en nog makkelijker te installeren

Snelwissels zijn dermate gemeengoed geworden dat de gemiddelde gebruiker zich zelden afvraagt of er nog iets aan te verbeteren valt. Bij het Zweedse engcon staan de ontwikkelingen echter nooit stil, met als resultaat het EC-10 Oil-systeem dat veiligheid en een eenvoudige bediening naar een geheel nieuw niveau tilt.
Delen:
De automatische snelwissels van engcon zijn uitgerust met EC-Oil, dat het aan- en afkoppelen van een draaikantelstuk mogelijk maakt zonder dat de machinist de cabine hoeft te verlaten.

Oprichter van engcon (jazeker, met een kleine e) is Stig Engström, die zich al meer dan dertig jaar bezig houdt met de ontwikkeling van uitrustingsstukken voor graafmachines. Aldus is het Noord-Zweedse Strömsund gevestigde bedrijf uitgegroeid tot marktleider in zijn segment, met steeds weer toonaangevende ontwikkelingen. Kernthema’s van engcon zijn ‘lichter’, ‘gemakkelijker te installeren’ en ‘meer bedieningsgemak’.

Tijdswinst en comfort

De automatische snelwissels zijn kenmerkend voor de onophoudelijke verbeteringen. Ze zijn toepasbaar op alle graafmachines van 6 tot 40 ton en uitgerust met EC-Oil, dat het aan- en afkoppelen van een draaikantelstuk mogelijk maakt zonder dat de machinist de cabine hoeft te verlaten. Dat betekent niet alleen tijdwinst, maar ook extra comfort, denk maar aan het werken onder slechte weersomstandigheden.

De automatische snelwissels zijn toepasbaar op machines van 6 tot 40 ton.
De automatische snelwissels zijn toepasbaar op machines van 6 tot 40 ton.

Veiligheid essentieel

Bij de voortdurende evolutie van uitrustingsstukken heeft veiligheid een belangrijke rol gespeeld, waarbij de fabrikant onder de naam Q-Safe meerdere ijzers in het vuur houdt. Om te beginnen is er een elektronische beveiliging die nauwlettend in het oog houdt of beide assen contact hebben. Een terugslagklep voorkomt dat de hydraulische cilinder opent, zelfs bij een slangbreuk of een andere vorm van drukverlies.

Extra veiligheid

Mochten het elektronische en hydraulische gedeelte niet werken, houden sterke uitwendige veren de snelwissel vergrendeld. Een doordacht geconstrueerde vergrendelspie biedt extra veiligheid doordat de as van de bak tegen de zijplaten van de snelwissel aanligt en zodoende nooit kan losschieten,

Zelfs als alle drie bovengenoemde beveiligingen niet zouden werken, komt de veiligheid niet in gevaar. Met het beveiligingssysteem van engon kan het uitrustingsstuk namelijk alleen maar worden ontkoppeld als het met een bepaalde druk op de grond rust.

Met deze speciale standaard is een draaikantelstuk gemakkelijk te verplaatsen en te stallen met een machine met een vork of een vorkheftruck, zonder het risico van beschadigingen.
Met deze speciale standaard is een draaikantelstuk gemakkelijk te verplaatsen en te stallen met een machine met een vork of een vorkheftruck, zonder het risico van beschadigingen.

Lichter en kortere opbouw

Een vergrendeling van de voor- en achteras minimaliseert de kans op ongelukken door een loshangend uitrustingsstuk. Omstanders worden bij het wisselen van een bak of uitrustingsstuk geattendeerd op mogelijk gevaar door middel van geluids- en lichtsignalen.

Een voordeel van de S-snelwissel is de spelingsvrije constructie met dubbele aanligvlakken

Een verder voordeel van de S-snelwissel in vergelijking met vele andere snelwissels is de spelingsvrije constructie met dubbele aanligvlakken. Opvallend en effectief zijn ook de langere ‘haaienbekken’ (oppikhaken) om een uitrustingsstuk gemakkelijker en veiliger op te pikken. De relatief lichte constructie en kortere opbouw zorgen er ook voor dat we bij deze snelwissels van een uitgekiende totaaloplossing kunnen spreken.

Gestandaardiseerde bediening snelwissels

Pakweg twintig grote graafmachinefabrikanten bieden een goed functionerend systeem voor de bediening van de snelwissel. Het gebruik en de positie van de vergrendelknoppen verschilt echter sterk. Bij auto’s zouden we het absoluut niet accepteren wanneer gas-, rem- en (eventueel) koppelingspedaal bij diverse merken niet op dezelfde plaats zouden zitten. De bediening van een snelwissel daarentegen is steeds weer wennen wanneer je als machinist van merk en type machine wisselt.

engcon heeft een gestandaardiseerd vergrendelingssysteem ontwikkeld dat het risico op het activeren van verkeerde knoppen of functies minimaliseert. Het is geschikt voor vrijwel alle merken graafmachines, draaikantelstukken en snelwissels. Het systeem bestaat uit een bedieningspaneel met één schakelaar om de snelwissel te activeren en een ander om de snelwissel van het draaikantelstuk te activeren. Alle functies zitten bij elkaar op een paneel dat altijd op dezelfde plaats in de bestuurderscabine is geplaatst, hetgeen de kans op verwarring drastisch beperkt.

Het proportionele besturingssysteem DC2 (rechtsboven de cabinemodule) voor tiltrotators is geschikt voor alle graafmachines. De MIG2 joystick kan in combinatie met het DC2 worden gebruikt met 6 wieltjes en 14 knoppen op twee handgrepen.
Het proportionele besturingssysteem DC2 (rechtsboven de cabinemodule) voor tiltrotators is geschikt voor alle graafmachines. De MIG2 joystick kan in combinatie met het DC2 worden gebruikt met 6 wieltjes en 14 knoppen op twee handgrepen.

Eenvoudig te monteren grijpercassettes

Extra veiligheid en een vereenvoudigde montage en demontage zien we ook terug bij de engcon GRDQ-serie afneembare grijpercassettes. Deze serie is voor graafmachines van 6 tot en met 26 ton.

Bij de variant met automatische vergrendeling zet je de grijpercassette vast met een 32 mm steeksleutel. Tegelijkertijd wordt automatisch het hydraulische gedeelte aangesloten. Zo vergen aan- en afkoppeling minder dan een minuut.

Dit artikel is gesponsord door engcon