BouwMachines Kennisdag: praktisch innoveren zonder emissies

BouwMachines Kennisdag: praktisch innoveren zonder emissies

De komende BouwMachines Kennisdag, op dinsdag 15 maart aanstaande op het Bouw & Infra Park in Harderwijk, heeft als thema Praktisch Innoveren. Innoveren mag immers niet alleen theorie zijn. De materieelsector staat voor een grote opgaaf en 2030 is het D-day. Dan moet in de grond-, water- en wegenbouw emissievrij worden gewerkt: zonder uitstoot van CO2, NOx of fijnstof. Dat betekent dat de techniek zich in een rap tempo moet ontwikkelen.

Van de noodzaak tot innoveren is iedereen wel doordrongen. Er moeten – vooral in het zwaardere segment – nieuwe machines worden ontwikkeld. Full electric, op waterstof, of zijn biobrandstoffen een volwaardige oplossing? En als zero-emissie niet haalbaar is, welke opties heb je dan? Door efficiënter te werken kunnen machinisten een grote bijdrage leveren, zeker in de tussenliggende jaren. En ook nauwkeuriger werken met bijvoorbeeld 3D-gps verlaagt de uitstoot van fijnstof. Kortom: het is niet alleen een materieeltechnisch vraagstuk, emissievrij werken vraagt ook om organisatorische vernieuwing. 

Alleen elektrisch materieel, kan dat?

Daarnaast speelt de vraag: is het economisch nu al te verantwoorden om alleen elektrisch aangedreven machines aan te schaffen? Kan elektrische materieel hetzelfde werk verzetten? En hoe snel gaat de ontwikkeling van het zwaardere elektrisch materieel? Op papier zijn al veel oplossingen voorhanden en navraag bij gebruikers van compact elektrisch materieel leert dat emissievrij werken goed bevalt. Ook steeds meer verhuurders hebben inmiddels een behoorlijke vloot elektrisch materieel staan. En steeds meer bedrijven kijken naar mogelijkheden om machines om te bouwen. Maar is dat genoeg om aan de steeds hogere eisen te voldoen? 

Tekst gaat door onder de foto.

De BouwMachines Kennisdag biedt volop gelegenheid tot netwerken en kennis en ervaring uit te wisselen. (Foto: Koos Groenewold)

Beter plannen is noodzakelijk

Dat elektrisch materieel wordt aangeboden, betekent niet automatisch dat er maandag gebeld kan worden zodat de elektrische machine vrijdag op de locatie staat. Door het beperkte aanbod moet er beter gepland worden. Daarnaast is de vraag: kan je bestaand materieel wel ombouwen? In eerste instantie lijkt dat voordeliger, maar hoe zit het met de CE-markering? En: hoeveel capaciteit hebben de accu’s? 

Deze nieuwe manier van werken stelt nieuwe eisen aan de laadinfrastructuur. En ook dat is geen sinecure: nog maar enkele weken geleden kwam groot in het nieuws dat netbeheerders de vraag voor bedrijfsaansluitingen niet aankunnen. Daar moet de sector mee dealen. En daarom is het van belang te innoveren in de breedste zin van het woord. 

Welke mogelijkheden zijn er allemaal?

Tijdens de BouwMachines Kennisdag nemen we u mee. We laten zien welke mogelijkheden er zijn om emissies te beperken. Een aantal leveranciers neemt de nieuwste machines mee naar Harderwijk. We zetten in op slim te werken en Het Nieuwe Draaien, u kunt uw licht opsteken over retrofit en ook de financieringsmogelijkheden komen aan bod. 

Maar boven alles willen we de dialoog aangaan. Dat doen we plenair en op persoonlijk niveau. De line-up belooft een breed scala aan sprekers met ieder hun eigen expertise. Daarnaast biedt de informatiemarkt de mogelijkheid om 1-op-1 vragen te stellen over innovatieve oplossingen. En tot slot krijgt iedereen een kijkje in de ‘aanbestedingskeuken’. Twee teams met experts pitchen op de casus Otterland

Wilt u aansluiten, en met ons de mogelijkheden onderzoeken om van emissievrij ambities een emissievrije praktijk te maken? We nodigen u van harte uit op dinsdag 15 maart op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Inschrijven kan op www.bouwmachineskennisdag.nl. 

De nieuwe directie van bouwbedrijf Griekspoor. Foto: United Photos.

Bij Griekspoor is het altijd: 'kunnen we dit niet handiger doen?'

De "oude garde" in de directie van civieltechnisch aannemer Griekspoor maakt plaats voor de jongere generatie. De driekoppige directie staat voor de uitdaging om de flinke groei van het bedrijf in goede banen te leiden en tegelijk de typische betrokkenheid van een familiebedrijf te behouden.

Foto: Tuytel.

Tuytel: 'Voor ons stopt het nu even met investeringen in elektrische...

Arnold Tuytel startte 25 jaar geleden zijn eigen bedrijf en vierde deze mijlpaal met een drukbezochte open dag en feestavond. Wat ooit begon op de ouderlijke boerderij met één minigraver is uitgegroeid tot een multidisciplinaire verhuurder met een professionele werf, een nieuw kantoorpand en 55 vaste medewerkers. Met name de afgelopen tien jaar is het bedrijf fors gegroeid.

Netcongestie is een afstemmingsprobleem

Netcongestie is een afstemmingsprobleem

Om netcongestie het hoofd te bieden zijn creatieve oplossingen nodig. Bas Drijvers, strategisch inkoopadviseur ruimtelijke en economische opgaves bij de gemeente Eindhoven, heeft er zo eentje: slimmer gebruikmaken van 'gereserveerd vermogen'.

Gezonde opdrachten nodig om kosten emissieloos te dragen

Gezonde opdrachten nodig om kosten emissieloos te dragen

Drie jaar werkten lang werkten zeven aannemers, twee kennisinstellingen en Staad samen in het consortium De Bouwplaats van Morgen. Met als doel kennis opdoen over de inzet van elektrische graafmachines uit het zware segment. Op 12 september presenteerden zij hun bevindingen in Veghel, waarbij veel aandacht was voor de laadkosten.