De Schans: 'Optimas biedt ons veel extra's'

De Schans: 'Optimas biedt ons veel extra's'

De Schans in het Gelderse Hedel was al bekend van de Knikmops-minishovels. Vanaf nu is het bedrijf ook importeur voor Optimas in Zuid- en West-Nederland. Het Duitse merk Optimas Maschinenfabrik bouwt machinale bestratingsklemmen en legmachines voor de wegenbouw. Een interview met Jan-Willem Slegh (Sales & Export De Schans) over de toegevoegde waarde van deze stap.

'Optimas biedt ons veel extra's', begint Jan-Willem Slegh enthousiast. 'Het merk is al bekend van de machinale bestratingsklemmen en de legmachines. Op de Bauma werd de nieuwe S19 legmachine met de Multi 6M bestratingsklem geïntroduceerd. Deze machine is volledig opnieuw ontworpen waarbij vooral op de afwerkdetails is gelet. Uitgerust met een 17,9 kW/24.3 pk viercilindermotor is de machine volledig in te zetten in overeenstemming met de Europese emissienorm.'

De hydraulica van deze machine zorgt voor een volumestroom tot 100 l/min. Met een eigen gewicht van 1300 kg kan de S 19 in totaal 700 kg heffen. Met een hoogte van slechts 2.000 mm en een breedte van 1.350 mm kan de machine prima getransporteerd worden en in ondergrondse parkeergarages ingezet worden.

Toekomst met joystick

Om de legmachine toegankelijker te maken voor de allround stratenmaker of mini-shovel-gebruiker kan de S19 uitgerust worden met een joystick in plaats van voetpedaalbediening.

'Wij leveren hiervoor een eenvoudige bediening door middel van een extern ventiel of de luxe variant die proportioneel bediend wordt. Naast deze aanpassingen zien wij toekomst in het sturen op de joystick zodat de stuurkolom komt te vervallen en de machinist comfortabel kan werken', vertelt Slegh. 'Voor wie een kleinere investering wil doen is er ook een minder luxe uitgeruste T22 legmachine leverbaar, een basismachine voor kleinere toepassingen of incidentele inzetbaarheid.'

Elektrische markt

De Schans zet met de Knikmops vol in op de elektrische markt, daarbij past ook dat Optimas de S19 reeds elektrisch heeft draaien. Jan-Willem Slegh: 'Optimas rust de S19 uit met een 25 kW elektromotor. In combinatie met een Lithium Ion accu betekent dit dat de machine vier uur kan draaien. Door middel van een snelwisselsysteem kan deze accu snel worden verruild voor een volle accu om zo zonder tijdverlies de werkdag af te maken.'

'We zetten de Knikmops vol in op de elektrische markt, daarbij past ook de Optimas S19'”

'Aan het einde van de werkdag kan één accu worden geladen met behulp van de ingebouwde 3 kW oplader, de tweede accu wordt door een externe lader geladen voor de nieuwe werkdag. Als er sprake is van afwisselende werkzaamheden, zoals voorbereiding en afwerking, kan er tussendoor geladen worden met behulp van een snellader, de accu is dan in 1,5 uur vol.'

Bestratingsklem

Optimas introduceerde in 2020 de vernieuwde machinale Multi 6M bestratingsklem. Een nieuwe constructie zorgt voor meer kracht bij het aandrukken en verplaatsen van de stenen. Straatstenen kunnen tot aan de zijwanden worden gelegd.

Jan-Willem Slegh legt uit: 'De bestratingsklem Multi 6 is oneindig variabel met een paar handbewegingen en zonder speciaal gereedschap op alle steenformaten, steenlagen en steendiktes instelbaar. Nieuw is de 3K-besturing, die bestaat uit een intelligente combinatie van een rotator en een mechanische omschakelklep. De klem voert alle drie de vereiste functies afzonderlijk uit met slechts twee extra functies: de klem draaien, stenen in het pakket aanslaan of verplaatsen en de grijper openen en sluiten.'

'De voordelen hiervan zijn talrijk. Zo kunnen steenlagen van 0,6 m2 tot 1,5 m probleemloos worden gelegd. Visgraadverband met of zonder halve klinkers kunnen verlegd worden, ongelijke steenlagen kunnen geklemd worden.'

Met behulp van afstandshouders kunnen pakketten in verband geschoven worden. Door de zesarmige klemtechnologie is slechts 60 bar hydraulische druk vereist. Optioneel kan elk van de zes grijparmen uitgerust worden met een elektromotor en sensor waardoor de grijparmen zich automatisch aan de grijpmaat aanpast.

Vacuümmaterieel

Naast de legmachines heeft Optimas een breed gamma aan vacuümmaterieel. Slegh: 'Wij hebben de Vacu Pallet Mobil en Finliner naar Nederland gehaald voor het verhuurgamma, om de toepasbaarheid in Nederland te bekijken.'

'Wij hebben de Vacu Pallet Mobil en Finliner naar Nederland gehaald voor het verhuurgamma'”

De Vacu Pallet Mobil is gebouwd op een rupsonderstel van Hinowa en wordt aangedreven door een Hatz Silent Pack 13 pk dieselmotor. De vacuümgiek is 360 graden zwenkbaar en heeft een werkradius van drie meter, dit betekent dat er in één transportgang zes meter trottoirbanden gesteld kunnen worden. In deze straal kan hij tot 140 kg heffen en verplaatsen, in de compacte stand heft de arm 200 kg. Er zijn verschillende zuignappen verkrijgbaar die door middel van een snelwisselsysteem te vervangen zijn.

'Zelf weegt deze Pallet-Mobil 1150 kg met de palletvorken kan hij tot 1600 kg verplaatsen. Door zijn transportafmetingen van 2.26 m, 1.85 m en 2.10 hoog kan hij nog gemakkelijk op een aanhanger getransporteerd worden.'

Finliner

Jan-Willem Slegh: 'Het merk is al bekend van de machinale bestratingsklemmen en de legmachines.'

De toepassingsmogelijkheden van de Finliner zijn veelzijdig. 'Het is de allrounder bij uitstek in de wegen- en lijnaanleg en in de gemeentelijke sector. Het werkt als volgt: De Finliner is een aanbouwdeel voor wielladers, verreikers, tractoren etc. en wordt met de daarvoor bestemde snelkoppelingsplaat gemonteerd. Hiermee is het heel eenvoudig om op de daarvoor bestemde locaties beton, zand, grind, grind of ander materiaal in nauwkeurig gedoseerde hoeveelheden over een transportband te leggen. De chauffeur kan de hoeveelheid materiaal nauwkeurig doseren met behulp van de snelheid van de transportband of de rijsnelheid: het goedkope alternatief voor zwenkladers of zijlossers.'

De Optimas Finliner is verkrijgbaar in twee formaten. De kleinste heeft een inhoud van 1,0 m³, met als bijkomend voordeel dat de bak nog aan een Knikmops 250 gemonteerd kan worden. De versie van 1,4 m³ heeft een grotere laadopening. Dit maakt het vullen vanuit een vrachtwagen of wiellader gemakkelijker.

Dit artikel is gesponsord door De Schans.

Lees hier meer artikelen over De Schans ...