Materieel altijd in zicht met tracking & tracing. Maar soms is méér nodig

Steeds vaker verzamelen bouwmachines zelf informatie over de locatie, gebruikerstijden en onderhoud van het materieel. Dat is handig, maar er moet wel wat met die gegevens gebeuren. Informatie heeft pas een functie wanneer er relevante conclusies uit getrokken kunnen worden.

Met tracking & tracing hebben bedrijven altijd en overal inzicht in de locatie, de status en de data van machines en materieel. De oprichter en eigenaar van AN Products & Services, Arie de Vree, kwam in 2001 voor het eerst in aanraking met tracking & tracing in de automobielindustrie en ging bij zijn toenmalige werkgever de markt voor bouwmachines en -materieel op. “Omdat er voldoende kansen lagen, heb ik dat segment opgezet en uitgebreid. In 2012 resulteerde dat in een eigen bedrijf”, zegt Arie.

Data overzichtelijk presenteren

“Tracking & tracing op zich is geen kunst. Het gaat erom om de verkregen data zodanig te presenteren dat klanten de informatie krijgen die van waarde voor hen is.” Hiervoor werd al in 2013 het online ontvangstplatform ofwel dashboard Trackpointer ontwikkeld. Hierop worden alle data ontsloten, die te allen tijde voor gebruikers te bekijken en beoordelen is. Dat kan op verschillende manieren.

Klanten bepalen zelf tot op welk detailniveau ze instellingen willen veranderen

Arie merkt dat klanten tegenwoordig steeds vaker zelf instellingen willen aanpassen. “Daar is het dashboard ook op ingericht, klanten bepalen zelf tot op welk detailniveau ze instellingen willen veranderen en data willen zien.  Dat kan per machine, per locatie en per gebruiker. Desgewenst kunnen wij dit voor de klant doen. Zo is er een koppeling met de alarmcentrale als dat verzekeringstechnisch nodig is.  Wij doen alles in eigen beheer en hebben veel knowhow van hard- en software. Zo kunnen we maatwerk bieden.”

Zendertjes in kleiner gereedschap

Medio juli dit jaar stond in het Algemeen Dagblad het artikel “Diefstal op bouwplaatsen: zelfs gereedschap wordt beveiligd én teruggevonden” waarin te lezen is dat een aggregaat gestolen op een bouwplaats bij Alkmaar in minder dan twaalf uur werd opgespoord in een schuur in Alphen aan den Rijn. In diezelfde schuur werd dankzij ingebouwde zenders ook ander gereedschap gevonden, dat was gestolen in Boskoop, zoals kettingzagen en bladblazers.

Het recherchebureau dat door de eigenaar van het aggregaat werd ingeschakeld over “taggen” met zenders: “Zendertjes zijn zo klein en goedkoop geworden dat het loont om ze ook in kleiner gereedschap te monteren zoals handcirkelzagen, heggenscharen, bermmaaiers, steigers en kleine aggregaten. Kleiner gereedschap dat toch al gauw zo’n twee- tot drieduizend euro kost.”

Tracking & tracing alléén is niet voldoende

Het is precies dit advies dat Arie de Vree steeds vaker geeft: “Tracking & tracing en alarmsystemen an sich zijn niet meer voldoende. Kwaadwillenden zijn steeds gehaaider en storen alarmsignalen, demonteren ze of saboteren ze. Dat zie je niet alleen bij auto’s waar gaten in carrosserie of het dak worden geknipt om de alarmsystemen uit te schakelen. Daarom adviseer ik steeds vaker een passief systeem als aanvulling op een actief systeem.”

Zo’n passief systeem werkt op basis van het Internet of Things (IoT) en meldt een keer per dag dat “alles in orde is”. Het zijn kleine zendertjes die je overal kunt plaatsen en ook met triggers zoals starten, verplaatsing/beweging en een geofence, een digitaal hekwerk. Gebeurt er iets wat ongeoorloofd is, dan krijgt de gebruiker naar keuze een sms en/-of e-mail of wordt de alarmcentrale geïnformeerd.

123-track

Naast Trackpointer biedt AN Products & Services ook 123-track. “123-track werkt op basis van IoT en gebruikt daarvoor het zogenoemde LoRaWAN netwerk. Een tracker zendt vijf meldingen per dag en via deze meldingen heeft de gebruiker inzicht in de locatie van het object.” Een andere mogelijkheid zijn Bluetooth tags die alleen communiceren zodra het beveiligde object in de buurt komt van een tracking & tracing unit. De batterij van deze tags gaat minimaal tien jaar mee en er zijn geen maandelijkse kosten aan verbonden.

Data van telematica-systemen inlezen

Steeds meer bouwmachines worden, al dan niet standaard, voorzien van telematica-systemen. Ook in dat geval kan Trackpointer de data met toestemming van de klant inlezen in het online dashboard. “Vooral voor bedrijven met een gekleurde vloot met meerdere merken is dit een voordeel. Maar ook als er sprake is van beveiligd kleiner materieel”, zegt Arie.

“Informatie over bijvoorbeeld locaties, gebruikstijden, onderhoudsbehoefte en brandstofgebruik worden in één centraal dashboard gebundeld. Het analyseren van machineprestaties en het coördineren en plannen van onderhoudswerkzaamheden worden hiermee eenvoudiger. Dat geldt ook voor het factureren van onze koppelingen met boekhoudsoftware.”

Dit artikel is gesponsord door AN Products & Services