PARTNERTEST | Kobelco SK75SR: Volwassen midi

Kobelco upgrade zijn SK75SR midigraver. En hoe! De machine kreeg een nieuwe motor met bijna 30 procent meer vermogen, een 15 procent kortere graafcyclustijd en aanzienlijk meer hefvermogen. Dat de midigraver écht volwassen is geworden blijkt zeker ook uit de enorm luxe en grote cabine. Deze zou niet misstaan op een 15-tonner…

Opvallend, zo mag je de 7,8-tons Kobelco SK75SR met zijn vaste giek wel noemen. Allereerst vanwege de in de branche afwijkende groene kleur die het merk voert. Maar zeker ook vanwege de kenmerkende vormgeving; een lage onderwagen, een compacte bovenwagen die dicht op de onderwagen zit en een majestueus grote en luxe cabine. Testmachinist Jan Jacob Bles is wel gecharmeerd van de machine. ‘Omdat ze lekker eigenwijs is. Anders dan anderen.’

Tekst gaat door onder de foto

De Kobelco SK75SR heeft een kenmerkende vormgeving; een lage onderwagen, een compacte bovenwagen die dicht op de onderwagen zit en een grote cabine.
De Kobelco SK75SR heeft een kenmerkende vormgeving; een lage onderwagen, een compacte bovenwagen die dicht op de onderwagen zit en een grote cabine.

Opvallend rustig ritje

Jan Jacob rijdt de SK75SR van de werkplaats van Hans van Driel in Tiel richting de zandbak iets verder op het terrein. Een ritje van een paar honderd meter. In de eerste versnelling tokkelt hij de Japanner over de klinkers. ‘Opvallend hoe rustig hij rijdt. Nauwelijks geschud en geklapper.’ Jan Jacob schakelt de tweede versnelling in en gooit het gas erop. ‘Nog steeds heel comfortabel. Het vrij vlakke profiel van de rupsen mist zijn uitwerking duidelijk niet. Fijn dit weggedrag.’ Zo, de Kobelco heeft zijn eerste plus al te pakken.

Rooster met zigzag-profiel

Specificaties Kobelco SK75SR

Motor: 4-cilinder Yanmar, 72 pk bij 2.100 rpm
Hydrauliek: 2 pompen met variabele opbrengst, 145 l/min, 294 bar
Bedrijfsgewicht: 7.800 kg
Graafkracht: 60,2 kN
Max. hellingshoek rijwerk: 30 graden

Aangekomen in de zandbak maken we eerst een rondje om de machine. Jan Jacob trekt alle deuren die in het contragewicht zijn gehangen, open. De beide zijdeuren openen zijdelings, de achterste deur naar boven. Een gasveer houdt de boel omhoog. Koeling, motor en hydrauliek zijn nu prominent in beeld. Wat gelijk opvalt, is het rooster met zigzag-profiel dat zich voor de koeler bevindt. In de diepe hoeken van het filter liggen onderin allerhande fijne rommel en stof. ‘Dit filter maakt deel uit van het iNDr-systeem. Een vinding van Kobelco zelf, dat wordt geleverd op machines vanaf de SK28’, weet Jan Jacob.

‘Doel van het systeem is stof en daarnaast ook geluid terugbrengen. Stof wordt met het rooster afgevangen, waarna je het filter op gezette tijden heel gemakkelijk schoonmaakt en terugplaatst. De schone lucht gaat langs de motor en neemt het geluid mee, dat op de weg naar buiten voor een belangrijk deel afsterft door de isolatie in de motorruimte.’

En dan, de ruimte binnen. Die is werkelijk overweldigend: breed, diep en hoog. Zelfs lange Nederlanders vinden er een perfecte werkplek

Van Isuzu naar Yanmar

Achter het hart van het contragewicht bevindt zich de motor: een Yanmar die 72 geblazen pk’s levert en Stage V-gecertificeerd is. Kobelco bouwt zelf geen motoren, maar winkelt hiervoor bij gespecialiseerde bouwers. Daarbij kiest het bedrijf díe motor die het beste bij het karakter van de machine past. ‘In de vorige versie zat een 58 pk sterke Isuzu. Feitelijk een te lichte motor, maar toch koos Kobelco hiervoor omdat er dan geen roetfilter op de machine hoefde. Om de machine toch voldoende capaciteit te geven, werd het hydraulisch systeem geoptimaliseerd. Met de Yanmar-motor heeft de machine én voldoende motor- én voldoende hydraulisch vermogen én voldoet ze aan de emissie-eisen.’

Tekst gaat door onder de foto

Werkt top, deze vinding van Kobelco; een rooster met zigzag-profiel dat zich voor de koeler bevindt.
Werkt top, deze vinding van Kobelco; een rooster met zigzag-profiel dat zich voor de koeler bevindt.

Opgeruimde en overzichtelijke motorruimte

De motorruimte ziet er opgeruimd en overzichtelijk uit. De motor is voor het dagelijks onderhoud perfect toegankelijk. Alle te controleren punten zitten prominent in beeld; koelvloeistofreservoir, motoroliepeilstok, luchtfilter. Om het de monteur gemakkelijk te maken zit onder de bovenwagen een aftappunt voor de motorolie.

Extra contragewicht

Kobelco levert de SK75SR op de Nederlandse markt af-fabriek met een extra contragewicht van 350 kg. Daarnaast kreeg deze machine nóg een contragewicht van 300 kg (optie af-fabriek). ‘Dat laatste contragewicht is niet te missen’, concludeert Jan Jacob. ‘Is aan het standaard contragewicht gebout. Maar waar die af-fabriek 350 kg zit?’ De machinist duikt met zijn hoofd in de motorruimte en kijkt onder de machine. ‘Nergens te ontdekken. Mooi gemaakt dus.’

Tekst gaat door onder de foto

De camera achterop is laag geplaatst, wat zorgt voor een optimaal zicht op de omgeving. De camera achterop is laag geplaatst, wat zorgt voor een optimaal zicht op de omgeving.

Overzichtelijk ingedeeld

Volgende stop is de ruimte waar de hydrauliekpomp is gesitueerd. Ook hier rust en overzicht. In de machineruimte vind je ook het brandstoffilter en het motoroliefilter. Rechts zit de hydrauliektank met het peilglas net iets boven het brandstoffilter. Achter de hydrauliektank situeerde Kobelco het ventielenblok en de brandstofvulpomp met bijbehorende slang. Achter het laatste deurtje – al is klepje een passender benaming – zit nog een lage en diepe ruimte voor de vetspuit, poetsdoek en wat gereedschap. ‘De kans dat de inhoud van deze ruimte het droog houdt, is echter klein’, ziet Jan Jacob. ‘Erboven zit de brandstofvulslang. Als die wat nadruppelt, komt die diesel precies in deze opslagruimte terecht. Maar dat is ook werkelijk de enige kritische noot die ik heb ten aanzien van het onderhoud.’

Tekst gaat door onder de foto

Toegankelijk en perfect te controleren en onderhouden: de Yanmar-motor van de Kobelco. Toegankelijk en perfect te controleren en onderhouden: de Yanmar-motor van de Kobelco.

Afwijkende geprofileerde rubberen track op onderwagen

We zagen het al toen Jan Jacob aan kwam rijden; de onderwagen van de Kobelco is voorzien van een afwijkende geprofileerde rubberen track. Het profiel is heel fijn. Voordeel hiervan is allereerst dat de machine veel rustiger en soepeler loopt. Daarnaast is de slijtage van het rijwerk minder. ‘Oh ja, wat niet direct opvalt maar wel positief uitpakt, is dat de bovenwagen zo’n 10 centimeter omhoog is gebracht. Dat houdt de machine nog mooi laag, maar voorkomt dat zich rommel ophoopt tussen de bovenzijde van de tracks en de bovenwagen.’

Tekst gaat door onder de foto

In de cabine is het een en al luxe en comfort wat de klok slaat.
In de cabine is het een en al luxe en comfort wat de klok slaat.

Monogiek of zwenkgiek

Dan de giek. De SK75SR is voorzien van een monogiek, die dicht op het draaipunt van de machine zit. Broer SK85MSR is feitelijk identiek, maar alleen voorzien van een zwenkgiek. Gevolg van de zwenkgiek is dat de machine achter een halve meter verder uitsteekt, omdat de bovenwagen verder naar achteren is geplaatst om het geheel in balans te houden. Qua afwerking is het met de giek net als met de rest van de machine: prima. Jan Jacob vertelt: ‘De leidingen zijn allemaal heel mooi langs de giek gemonteerd en liggen strak bij elkaar. De rubberen leidingen op de knikpunten zijn netjes beschermd met een stalen veer.’ Kobelco levert de SK75SR met één giek en twee lengtes graafarmen; van 171 cm en van 213 cm. Laatstgenoemde is veruit het meest populair.

Tekst gaat door onder de foto

De rupsen hebben een speciaal profiel, wat tijdens het rijden voor minder lawaai en schokken zorgt.
De rupsen hebben een speciaal profiel, wat tijdens het rijden voor minder lawaai en schokken zorgt.

Heel volwassen cabine

Laatste stop van de rondgang: de cabine. Deze zit van buiten mooi in de led-verlichting, heeft een parallelle ruitenwisser en is – heel handig – voorzien van een ROPS-rooster dat kan worden geopend; zo is de grote bovenruit ook van buiten perfect te reinigen. Jan Jacob stapt in de cabine. De weg van maaiveld naar cabinevloer vraagt slechts een paar stappen. En dan, de ruimte binnen. Die is werkelijk overweldigend: breed, diep en hoog. Zelfs lange Nederlanders vinden er een perfecte werkplek.

‘Dat de cabine zo ruim is, is eigenlijk niet heel vreemd’, vertelt Jan Jacob. ‘Deze cabine plaatst Kobelco namelijk ook op een 15-tons machine en 28-tons binnendraaier.’ Hij zet zich in de luchtgeveerde Grammer-stoel met geïntegreerde console en loopt het interieur langs. ‘Led-deurverlichting, airconditioning die van achter uit blaast, fijne joysticks die je horizontaal beweegt zonder dat je de pols hoeft te draaien, led-achtergrondverlichting bij de verschillende druk- en draaiknoppen, een radio met Bluetooth, smartphonehouder: wat een ontzettend volwassen uitrusting voor een machine in deze gewichtsklasse!’

Tekst gaat door onder de foto

Het rooster boven de cabine is open te klappen, zodat je de bovenruit goed schoon kunt maken. Het rooster boven de cabine is open te klappen, zodat je de bovenruit goed schoon kunt maken.

Camera’s op een laag punt op machine

Rechts voorin de cabine bevindt zich een 10 inch groot lcd-display, waarop alle machinegegevens, maar ook de beelden van de twee camera’s – rechts en achter – worden getoond. De bediening van het scherm gebeurt met een grote draaiknop rechts naast de stoel op het dashboard. Jan Jacob begint wat met de draaiknop te stoeien. ‘Hé, die camerabeelden kan ik op verschillende manieren projecteren op het scherm. Afzonderlijk in twee gelijke deelschermen, in een groot en een kleiner scherm en als 180 graden beeld. Handig is dat ik de camera rechts opzij ook vooruit kan laten kijken.’ Wat opvalt is dat de camera’s op een laag punt op de machine zijn geplaatst. Dat verbetert volgens Kobelco het beeld en voorkomt dode hoeken.

Uitgebreid display

Naast de camerabeelden kunnen op het scherm ook zaken als het verbruik, het geplande onderhoud en de helderheid van het scherm worden uitgelezen. In een digitaal dashboardje dat onderin het scherm is geprojecteerd, staan zaken als de temperatuur van de olie, de hoeveelheid brandstof en het actuele verbruik. Het ziet er verzorgd uit. ‘Met een paar klikken zit je ook zo in het menu met de verschillende aanbouwdelen. Die kun je vooraf inprogrammeren, waardoor je na het aankoppelen ervan altijd de juiste instellingen hebt.’ Uitrustingsstukken waar het programma in voorziet zijn de bak, breker, knipschaar, roterende grijper, processor, bak met bovenklem en draaikantelstuk. Daarnaast is er nog een modus voor een aanbouwdeel dat door de machinist zelf aan de machine kan worden gekoppeld. Een maaikorf bijvoorbeeld.

Met enkele kleine stapjes sta je in de cabine.
Met enkele kleine stapjes sta je in de cabine.

Kobelco Monitoring Excavator System

De SK75SR is standaard voorzien van Komexs, de afkorting voor Kobelco Monitoring Excavator System. Een hele mond vol. Wat het systeem doet, is via de satelliet of het internet gegevens verzamelen over de locatie, bedrijfsuren, brandstofverbruik en onderhoudsstatus. Met deze informatie kan de eigenaar de bedrijfsuren managen, krijgt hij zicht op het brandstofverbruik en het type werkzaamheden die met de machine worden uitgevoerd. Met het uitdraaien van een maandrapport geeft het systeem inzicht in alle belangrijke machinekenmerken, zelfs de hoeveelheid uitgestoten CO2. Ook kunnen onderhoudsmeldingen en waarschuwingen over storingen worden verzonden. Verder voorziet het systeem in een start- en gebiedsalarm ter voorkoming van diefstal.

Het iNDr-systeem bewijst zich wel. Ook als je de motor vol belast, hoor je weinig. Prettig dit

Lekker rustige loop

Het starten van de machine moet middels een pincode (optioneel). Wanneer de motor draait, betitelt Jan Jacob hem als rustig en soepeltjes. ‘Het iNDr-systeem bewijst zich wel. Ook als je de motor vol belast, hoor je weinig. Prettig dit.’ Hij zet de machine in de standaard modus en begint een stukje af te werken. Jan Jacob is verrast door het pittige karakter van de Kobelco. ‘De machine draait goed weg en pakt bij het afwerken heel direct op. Je merkt voortdurend dat hij over heeft, zelfs als je meerdere cilinders tegelijk aan het werk zet.’

Het grote display waarop alle machine-informatie wordt gegeven. Met een draaiknop loop je heel simpel door het menu.
Het grote display waarop alle machine-informatie wordt gegeven. Met een draaiknop loop je heel simpel door het menu.

Kleine machine, grote cabine, grote prestaties

Volgende stap: in de normale stand graven. Vergeleken met de voorloper heeft de SK75SR een 15 procent kortere graafcyclustijd, en is de graafsnelheid van de arm met 37 procent verbeterd. ‘En dat merk je’, concludeert Jan Jacob. ‘Hij levert meer dan voldoende liters om flink grond te kunnen verstouwen. Hij wil met zijn 7,8 ton gewoon met de grote jongens meedoen. Kleine machine, grote cabine, grote prestaties. Geweldig, wat een stoertje!’

Dit artikel is gesponsord door Kemp Groep

Bekijk het BouwMachines Merkdossier over Kobelco