artikel

INTERVIEW | ‘Slimmer werken begint bij de interne organisatie’

Ondernemen

De hele branche is op zoek naar nieuwe manieren om zo efficiënt, snel en duurzaam mogelijk te werken. Achiel Sturm, Marketing Director bij Topcon, heeft een geheel eigen kijk op slimmer werken. Hij ziet daar een rol weggelegd voor nieuwe technologie, meer efficiëntie, samenwerking en betere planning. Daarbij kijkt hij ook zeker kritisch naar de eigen organisatie. Want dat zou ieder bedrijf moeten doen, zo vindt hij.

INTERVIEW | ‘Slimmer werken begint bij de interne organisatie’

‘Binnen Topcon doe ik heel erg mijn best om ons uit de specificatieconversatie te trekken’, aldus Achiel Sturm. ‘We zijn natuurlijk een enorm technologisch bedrijf, dus het merendeel van onze mensen heeft een technische achtergrond. Dat geldt ook voor mij, want ik ben van oorsprong geodeet. Maar door de veranderingen in de branche en de wereld is het beter om niet te veel te focussen op productspecificaties.’

‘We hebben een gigantische hoeveelheid producten voor veel verschillende doelgroepen die allemaal in andere termen praten. Daarom is het vooral belangrijk dat we onze overkoepelende visie communiceren, die geldt voor alle producten en alle doelgroepen. Maar als je intern gewend bent om op specificatieniveau te praten, is het lastig om een niveau hoger te denken. Dat is voor ons binnen Topcon een grote uitdaging. Wij zullen zelf ook slimmer moeten gaan werken.’

Positie staat centraal

Het woord ‘positie’ bindt alle facetten van Topcon, zo vindt Achiel: ‘Enerzijds gaat het om coördinaten, maar anderzijds ook om onze positie als merk in de markt. Met onze expertise gaan we veel samenwerkingen aan met softwarebedrijven, grote bouwmachinefabrikanten en projectondernemingen. Zij snappen allemaal dat we slimmer moeten werken. Als je jezelf niet continu verbetert als bedrijf, lig je er snel uit. Daarbij moeten we allemaal rekening houden met nieuwe regelgeving en de veranderende wereld.’

Hoe centraliseer je data, zodat je controle houdt?

‘Ieder bedrijf worstelt daarbij met dezelfde problemen. Daar zien wij onze positie in de markt: als kennisoverdrager. Hoe kun je efficiënter posities overdragen en planningen stroomlijnen? Hoe centraliseer je data, zodat je controle houdt? Hoe zet je nieuwe technologie optimaal in om sneller te werken? Dat zijn vragen waar we graag antwoord op geven voor onze klanten. Waar we ook aan tafel zitten, we hebben altijd een oplossing.’

Stappen maken voor de toekomst

Je moet eerst weten wat de huidige situatie is, voordat je doelen kunt stellen.

Veel bedrijven lopen nu tegen het moment aan dat ze een overstap naar de ‘nieuwe werkelijkheid’ van slimmer werken eigenlijk niet langer uit kunnen stellen. Voor die bedrijven heeft Achiel nuttige tips: ‘Zorg dat je de juiste kennis vergaart voor jouw situatie. Daar helpt Topcon je graag bij. Vraag ook gerust aan andere bedrijven, die de stap al gezet hebben, waar zij tegenaan liepen. Die ervaring helpt je om de overstap te maken. Zeker omdat je eigenlijk altijd begint met een concrete vraag. Bijvoorbeeld dat je veiliger moet gaan werken. Of dat je fraude beter wilt bestrijden. Maar daarvoor moet je eerst weten wat de huidige situatie is, voordat je doelen kunt stellen en maatregelen kunt implementeren.’

‘Dat is de enige manier om slimmer te gaan werken. En als je doelen gaat stellen, dan wil je niet van 100 m2 naar 103 m2 per dag, want dat red je wel. Je wilt het dan verdubbelen over een langere periode. Dan word je gedwongen om na te denken hoe je dat gaat halen. Vaak betekent dat samenwerken met anderen of nieuwe technologie implementeren. Zo maak je stappen.’

Dit artikel is gesponsord door Topcon.

 

Reageer op dit artikel